Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

henrik l

Medlem
Re. barn på plan som skriker tycker jag mest synd om föräldern som inte kan sätta på sig noise cancelling lurar. Min 5-åriga son har åkt C mer än Y. Detta blev uppenbart då vi åkte Charter (aldrig igen) och han säger väldigt högt "Mamma, det är något fel på min stol, jag kan inte få ner den till en säng". De som satt omkring oss blängde på oss med sina rödsprängda ögon...

Den där var klockren, jag garvade ganska gott:D Det där påminner mig om en kommentar min dotter hade till någon kompis angående pappa's flygvanor efter det att hon sett bilder från min första flight i BA F:) Och efter det att vi åkte till PMO i juni, misstänker jag att det kommer att blir massa tjatande om lounger i fortsättningen:)
 

Alx

Medlem
Självklart måste även småbarn få resa. Lite mer ljud från barn än vuxna får man nog också leva med. Att hamna bredvid/i närheten av en barnfamilj ser jag lite som att förlora ett vad. Trist men inte hela världen...

Problemet, som jag ser det, är alla dessa föräldrar som INTE respekterar att de INTE har chartrat hela flygplanet som sina barns lekstuga. Ljud går att någorlunda stänga av med diverse hjälpmedel. Men barn som sparkar på ryggstödet (Y-klass) och barn som är precis överallt är fruktansvärt irriterande, även om de är glada/tysta. Håll för f*n snorungarna på sina platser eller följ med de runt som vuxen och se till att inte störa i onödan. Hur mycket ni än själva tycker det, så tycker sällan vi andra att era barn är särskilt charmiga eller något trevligt inslag på långresor.

För egen del kan jag inte påstå att de mer beresta föräldrarna skulle vara generellt bättre på att ta hand om sina ungar än de mindre beresta. Snarare är det väl respekten för andra människor, proffessionalismen i föräldraskap och uppfostran som lyser igenom. Det finns många föräldrar som har rest en hel del i sina arbeten, men aldrig med sina småbarn.
 
Last edited:

Snosken

Medlem
Självklart måste även småbarn få resa. Lite mer ljud från barn än vuxna får man nog också leva med. Att hamna bredvid/i närheten av en barnfamilj ser jag lite som att förlora ett vad. Trist men inte hela världen...

Problemet, som jag ser det, är alla dessa föräldrar som INTE respekterar att de INTE har chartrat hela flygplanet som sina barns lekstuga. Ljud går att någorlunda stänga av med diverse hjälpmedel. Men barn som sparkar på ryggstödet (Y-klass) och barn som är precis överallt är fruktansvärt irriterande, även om de är glada/tysta. Håll för f*n snorungarna på sina platser eller följ med de runt som vuxen och se till att inte störa i onödan. Hur mycket ni än själva tycker det, så tycker sällan vi andra att era barn är särskilt charmiga eller något trevligt inslag på långresor.

För egen del kan jag inte påstå att de mer beresta föräldrarna skulle vara generellt bättre på att ta hand om sina ungar än de mindre beresta. Snarare är det väl respekten för andra människor, proffessionalismen i föräldraskap och uppfostran som lyser igenom. Det finns många föräldrar som har rest en hel del i sina arbeten, men aldrig med sina småbarn.

Håller med fullständigt om mittpartiet av detta. Att barn låter får man väl leva med, men att dom/föräldrarna in har den respekt som Alx skriver är det STORA, med stor S! problemet. Jag tycker inte om barn, men samhällets allmänna uppfattning är att barn är söta och charmiga... och dom som tycker så respekterar jag, men att jag nästan får be om ursäkt för min inställning ser jag som orättvist.

Sen är det ju bra om barnen snabbt får FF kort och åker Business, då kan dom ju snabbt få poäng så dom kan uppgradera sig till F, så slipper vi dom ju i C ;)
 

Cahoots

Medlem
ARN - MIA t/r med 2 små barn (alternativt till TPA eller MCO)

Hej!

Först vill jag tacka för alla bra tips och erfarenheter man får ta del av här, tack BC-medlemmar!

Sitter och försöker sy ihop en liten pappaledighetsresa med familjen i mars 2013 och skulle gärna ta emot tips på bra rutter till Florida. Vi ska bo i Sarasota, så MIA, TPA eller MCO blir destination. Klart bäst geografiskt är TPA, men vi har ingen brådska att komma fram till huset så MIA och MCO funkar också.

Vi kommer (tyvärr) att flyga ekonomi. Skulle vilja att priset för oss alla (2 vuxna och 1 infant-in-lap och 1 barn) landar på runt 20k.

Föreslagna datum är utresa 17e mars, hemresa 1a april. Men vi är flexibla med datumen framåt, dock ej bakåt.

Det äldre barnet är hyfsat flygvan, den lilla har bara flugit inrikes so far. :)
Jag vill gärna att bolaget ska vara så barnvänligt som möjligt, bra IFE och OK utrymme. Så OK det går i ekonomi. :)
Bara 1 byte och rimlig total flygtid.
Gör gärna bytet i Europa, så helst inte SAS via Newark eller Chicago, om inte priset är kanon.
Har hitta rätt bra priser med SAS och Virgin Atlantic via LHR till MIA (6k/vuxen). Har dock aldrig flugit med Virgin - hur är dom? Någon som flugit med dem i ek med barn?
Annars gillar jag BA, och har hushållskonto och plockar gärna hem lite poäng där. Dock ingen status i BA nu.
Är lockad av att flyga A380 med Lufthansa. Har flugit A380 en gång förut och gillade det. Men har svårt att hitta platser för hemresan.
Kan det komma reor under tidig höst/sensommar? Kanske ska ha is i magen? Samtidigt så är väl mars en populär månad att flyga till Florida.

Hmm, många frågor. På jobbet har vi hjälp av byrå (flyger mest till Afrika och Asien), men vill verkligen bli bättre på att pyssla med detta själv så är mycket tacksam för tips och hjälp!

/C
 

Dr. Miles

Expert
Hej Cahoots

Vi har diskuterat om resa med barn ganska nyligen på en annan tråd. Därför har jag flyttat ditt inlägg till befintlig tråd.

Hoppas du har överseende med detta.
 

Luchtii

Medlem
Reste mellan PEK och SYD i förra veckan och hamnade på samma rad som en barnfamilj. Dottern skrek redan innan vi hade satt oss och fortsatte i flertalet timmar. Föräldrarna ursäktade sig och sa att hon hade suttit fast länge och det var därför hon skrek. Detta sa dom innan planet hade lyft, att sitta fastspänd i 20 min är tydligen lång tid. Speciellt när man har en 12-timmars flight kvar. Men dom skötte sig ändå snyggt och med mina QC3or på så var det överkomligt. Tyckte mest synd om föräldrarna som spenderade 3 timmar med att ursäkta sig och att försöka få tyst på dottern. Skulle inte vilja byta.
 

andreijas

Medlem
Tycker det är upp till föräldrarna. Inte skall vi väll börja diskriminera i så tidig ålder :)

Om nu arbetsgivarna vill vara säkra på att de anställda sover, skicka med lite John Blund piller och ett par bra hörlurar, alternativt åk en dag tidigare.
Låt kidsen åka i Y/C/F
 

Stefan62

Medlem
Köper inte ditt resonemang. På en longhaul sitter det förmodligen ännu fler än 20-30 personer i Y som skall direkt till arbetet.

Har det verkligen med saken att göra?

Om jag betalar för extra bekvämlighet så ska jag självklart få ha det tyst och lugnt omkring mig!

Tidigare kunde man läsa i media om såväl barnfria charterflygningar som barnfria hotell - kanske dags att införa barn-fria reguljärflygningar - åtminstone vissa avgångar.

(Vi ska inte förringa den passagerar-kategori som känner ett obehag av flygresor, men som ändå insett att flygresor är nödvändiga för såväl arbete som kvalitéts-fritid. En lugn kabin kan vara en förutsättning för dessa människors resande!)
 
Toppen