Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Javisst.

Vi ringde Amex, som såg att den skulle ha triggats. De mailade en kod och numret till SAS. På SAS kunde de boka men inte ställa ut biljetten (typ så? Kan inte de tekniska termerna) så de ”paxade” biljetterna vi ville ha samt hänvisade till 018-numret som vi ringer imorgon när de har öppet.

Självklart kunde de inte lösa det.

Det är så fruktansvärt dåligt av alla inblandade. Amex och SAS skyller på varandra. De följer inte den konsumentsrättsliga lagstiftningen och så fort jag får tid kommer jag att anmäla dem.

Många här på forumet tycker nog att det är lite kul att klura och krångla för att krama värde ur poängen. Men så ska det inte vara. Amex marknadsför sitt kort med att man ska kunna köpa en resa för poäng. Om det då bara finns en enda resa per år så har de inte varit ärliga. Samma gäller om det krävs orimliga umbäranden av konsumenten för att få ut den förmån de lockat med. Som jag minns det från JÖK för marknadsförare är förmåner och "mervärden" precis lika viktiga att vara ärlig om som det vi "egentligen" betalar för. Det är ingen skillnad rent konsumentsrättsligt mot att de underlåtit att leverera själva huvudtjänsten.

Det är så fruktansvärt dåligt av alla inblandade. Amex och SAS skyller på varandra. De följer inte den konsumentsrättsliga lagstiftningen och så fort jag får tid kommer jag att anmäla dem.

Många här på forumet tycker nog att det är lite kul att klura och krångla för att krama värde ur poängen. Men så ska det inte vara. Amex marknadsför sitt kort med att man ska kunna köpa en resa för poäng. Om det då bara finns en enda resa per år så har de inte varit ärliga. Samma gäller om det krävs orimliga umbäranden av konsumenten för att få ut den förmån de lockat med. Som jag minns det från JÖK för marknadsförare är förmåner och "mervärden" precis lika viktiga att vara ärlig om som det vi "egentligen" betalar för. Det är ingen skillnad rent konsumentsrättsligt mot att de underlåtit att leverera själva huvudtjänsten.
Fast ert problem var väl att din sambos voucher hade försvunnit? Hur hänger det ihop med hur många resor det finns (vilket är betydligt mer än en...)?

Det finns trots allt ganska god tillgång på två platser i Business om man bokar 330 dagar fram i tiden med Star Alliance eller SAS. 90 dagar innan avgång tillkommer dessutom Lufthansa med oftast god tillgång, samt att SAS brukar släppa fler platser ungefär då. Reser du ensam så är det ännu 'enklare'. Hittade t ex nyårsresa till Bangkok nu iår ca 2 mån innan avresa med Thai o Swiss, visst kan man få behöva ta ett par extra stopp istället för direktflyg men det går iallafall att boka. Tallinn är dessutom väldigt hjälpsamma och kan hjälpa de som inte har en färdig resplan med tillgänglighet kollade i förväg.

Fast ert problem var väl att din sambos voucher hade försvunnit? Hur hänger det ihop med hur många resor det finns (vilket är betydligt mer än en...)?
Kunden betalar och ska få det den betalat för, det är så det hänger ihop. Jag menade som en parallell. I vårt fall fick vi ingen voucher. Det är ungefär som att få en voucher som de facto inte går att utnyttja. Eller som är orimligt svår att utnyttja. Går säkert att gräva fram tidigare liknande fall.

Det finns trots allt ganska god tillgång på två platser i Business om man bokar 330 dagar fram i tiden med Star Alliance eller SAS. 90 dagar innan avgång tillkommer dessutom Lufthansa med oftast god tillgång, samt att SAS brukar släppa fler platser ungefär då. Reser du ensam så är det ännu 'enklare'. Hittade t ex nyårsresa till Bangkok nu iår ca 2 mån innan avresa med Thai o Swiss, visst kan man få behöva ta ett par extra stopp istället för direktflyg men det går iallafall att boka. Tallinn är dessutom väldigt hjälpsamma och kan hjälpa de som inte har en färdig resplan med tillgänglighet kollade i förväg.
Japp, jag älskar det. Jag är hooked. Men jag tycker det är superdåligt att det inte erbjuds en söktjänst, ingen svensktalande bokningshjälp, inte ens en guide till hur och när man har bäst chans att hitta biljetter. ”Finns i sjön” säger de bara. Utan att ens peka på sjön.

Har ingen länk här via Tapatalk men finns flera API och sökfunktioner som diskuterats nyligen. Dessutom finns en nystartad svensktalande tjänst som hjälper till med att hitta awardresor.

@Brandten berätta gärna vilken tjänst det är du skriver om! Har de en bokningstjänst som är hemlig tycker jag som ovan.

I övrigt ska vi inte ta den här tråden längre från ämnet. Jag återkommer med hur det går med vouchern.

Går ju att ringa vanliga kundtjänst och boka 2-4-1 om man nu tycker det är jobbigt med engelskan.
Det finns ju oceaner med tillgängliga platser att boka men man kan inte förvänta sig att åka på påsklovet med någon månads framförhållning till de mest populära resmålen.
Tallinn kan hjälpa till att hitta resor om man ger dom destination och när man vill åka, de kommer ju dock inte söka under hela hösten om man säger att man vill åka 2018. Lämnar man över ansvaret att fixa något till någon annan får man ta det som de kommer fram med utan att klaga. Alternativt gör man jobbet själv och frågar om hjälp här i forumet och fixar helt utifrån sina preferenser. Det gäller att hela tiden ligga steget före om man inte vill ta resterna som ingen annan ville ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen