SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Canadien skrev:Jag har inte provat det själv, det borde dock bli separat bokningsnummer för barnet, vet inte hur de ställer sig till det. Går inte att boka bara ett barn online iallafall (när destinationen är utanför Europa).Klicka för att utvidga...


https://www.wideroe.no/um/?language=se&WT_ac=UM-AOR


Du kan förstås också boka vår tjänst för ensamresande barn för barn som reser på flygningar utanför Europa. Men det går tyvärr inte att boka tjänsten online för närvarande. Kontakta SAS Sales & Support på +46 770 727 727.Klicka för att utvidga...
 
Kimmen00 skrev:Vi är 4 i familjen och gör normalt 1-2 resor per år med vouchers (drar in 3-4 st vouchers per år). Båda barnen går i skolan. Inge stort problem alls att hitta biljetter över lov med star alliance. Både påsklov, sommarlov o höstlov har vi åkt. Dock mkt svårt med sas (förutom på sommaren då det ofta finns 4+ biljetter i business till vissa destinationer i usa). Vi har åkt till Houston, Mauritius, Singapore, Chicago och Miami alla fyra i C-klass. Nästa år seychellerna och usa. Så visst går det med lite planering.Klicka för att utvidga...


Låter ju fantastiskt. Kan du ge några knep eller tips på vägen för hur ni lyckas med det?
 
Kimmen00 skrev:Vi är 4 i familjen och gör normalt 1-2 resor per år med vouchers (drar in 3-4 st vouchers per år). Båda barnen går i skolan. Inge stort problem alls att hitta biljetter över lov med star alliance. Både påsklov, sommarlov o höstlov har vi åkt. Dock mkt svårt med sas (förutom på sommaren då det ofta finns 4+ biljetter i business till vissa destinationer i usa). Vi har åkt till Houston, Mauritius, Singapore, Chicago och Miami alla fyra i C-klass. Nästa år seychellerna och usa. Så visst går det med lite planering.Klicka för att utvidga...


En annan fråga; om man har en 2-4-1 voucher så kan den inte appliceras på alla tre i vår familj utan gäller bara två av biljetterna, stämmer det?
 
stockholmskillen skrev:En annan fråga; om man har en 2-4-1 voucher så kan den inte appliceras på alla tre i vår familj utan gäller bara två av biljetterna, stämmer det?Klicka för att utvidga...
Så är det, den ger 50% poängrabatt för upp till två personer
 
ekf skrev:Så är det, den ger 50% poängrabatt för upp till två personerKlicka för att utvidga...
Ok, jag fattar. Då går det alltså inte att boka en ren awardresa på Star Alliance för oss tre... däremot är fortfarande SAS ett alternativ iom att de alltid ger poängrabatt till barn.
 
stockholmskillen skrev:Ok, jag fattar. Då går det alltså inte att boka en ren awardresa på Star Alliance för oss tre... däremot är fortfarande SAS ett alternativ iom att de alltid ger poängrabatt till barn.Klicka för att utvidga...


Visst går det att boka för 3 men det kräver att du har två vouchers.
 
stockholmskillen skrev:Låter ju fantastiskt. Kan du ge några knep eller tips på vägen för hur ni lyckas med det?Klicka för att utvidga...


Finns drösvis med info på businessclass.se i diverse trådar.

Men mkt är ju genom att söka resor.. Och söka resor.. Och söka resor igen.. Och lite mer.. Läs första inlägget i denna tråd så får du diverse sidor för att söka bonusresor. Finns en tråd i star alliance forumet om att boka fyra platser. Så läs på och lägg ner tid på att söka biljetter till alla möjliga destinationer via alla möjliga flygplatser..
 
Canadien skrev:Eller bara mer poäng, två pers på vouchern och en till fullt poängpris.Klicka för att utvidga...
Och notera att det inte finns någon barnrabatt på star alliance-reward (som det finns på SAS). Så om man vill dra in lite status/extrapoäng själv kan man boka respektive och barn på 2-4-1 och köpa till sig själv.
 
stockholmskillen skrev:Är själv inne på att boka två veckor till HongKong i juni när skolan slutar. Då kan man också lägga till en resa därifrån till något roligt ställe i Asien i en vecka...Verkar finnas biljetter i slutet av juni just nu med Sas.Klicka för att utvidga...


Nu har jag själv inte varit i Hong Kong under juni, men vi hade det på planeringen ett tag tills jag kollade hur vädret brukar vara där då...



Istället fixade vi under julen dit, fru och barn på 2-4-1 StarAlliance, och jag själv på köpebiljett dit och FlyPremium hem.
 
gastronaut skrev:Nu har jag själv inte varit i Hong Kong under juni, men vi hade det på planeringen ett tag tills jag kollade hur vädret brukar vara där då...Klicka för att utvidga...
Off topic svar:



Juni i Hong Kong regnar det ganska ofta. Runt 25 regndagar av 30 i genomsnitt.

Lufttemperaturen ligger runt 28-30 grader då.
 
Erik M skrev:Javisst.Vi ringde Amex, som såg att den skulle ha triggats. De mailade en kod och numret till SAS. På SAS kunde de boka men inte ställa ut biljetten (typ så? Kan inte de tekniska termerna) så de ”paxade” biljetterna vi ville ha samt hänvisade till 018-numret som vi ringer imorgon när de har öppet.Klicka för att utvidga...


Självklart kunde de inte lösa det.



Det är så fruktansvärt dåligt av alla inblandade. Amex och SAS skyller på varandra. De följer inte den konsumentsrättsliga lagstiftningen och så fort jag får tid kommer jag att anmäla dem.



Många här på forumet tycker nog att det är lite kul att klura och krångla för att krama värde ur poängen. Men så ska det inte vara. Amex marknadsför sitt kort med att man ska kunna köpa en resa för poäng. Om det då bara finns en enda resa per år så har de inte varit ärliga. Samma gäller om det krävs orimliga umbäranden av konsumenten för att få ut den förmån de lockat med. Som jag minns det från JÖK för marknadsförare är förmåner och "mervärden" precis lika viktiga att vara ärlig om som det vi "egentligen" betalar för. Det är ingen skillnad rent konsumentsrättsligt mot att de underlåtit att leverera själva huvudtjänsten.
 
Erik M skrev:Självklart kunde de inte lösa det.Det är så fruktansvärt dåligt av alla inblandade. Amex och SAS skyller på varandra. De följer inte den konsumentsrättsliga lagstiftningen och så fort jag får tid kommer jag att anmäla dem.Många här på forumet tycker nog att det är lite kul att klura och krångla för att krama värde ur poängen. Men så ska det inte vara. Amex marknadsför sitt kort med att man ska kunna köpa en resa för poäng. Om det då bara finns en enda resa per år så har de inte varit ärliga. Samma gäller om det krävs orimliga umbäranden av konsumenten för att få ut den förmån de lockat med. Som jag minns det från JÖK för marknadsförare är förmåner och "mervärden" precis lika viktiga att vara ärlig om som det vi "egentligen" betalar för. Det är ingen skillnad rent konsumentsrättsligt mot att de underlåtit att leverera själva huvudtjänsten.Klicka för att utvidga...
Fast ert problem var väl att din sambos voucher hade försvunnit? Hur hänger det ihop med hur många resor det finns (vilket är betydligt mer än en...)?
 
Erik M skrev:Självklart kunde de inte lösa det.Det är så fruktansvärt dåligt av alla inblandade. Amex och SAS skyller på varandra. De följer inte den konsumentsrättsliga lagstiftningen och så fort jag får tid kommer jag att anmäla dem.Många här på forumet tycker nog att det är lite kul att klura och krångla för att krama värde ur poängen. Men så ska det inte vara. Amex marknadsför sitt kort med att man ska kunna köpa en resa för poäng. Om det då bara finns en enda resa per år så har de inte varit ärliga. Samma gäller om det krävs orimliga umbäranden av konsumenten för att få ut den förmån de lockat med. Som jag minns det från JÖK för marknadsförare är förmåner och "mervärden" precis lika viktiga att vara ärlig om som det vi "egentligen" betalar för. Det är ingen skillnad rent konsumentsrättsligt mot att de underlåtit att leverera själva huvudtjänsten.Klicka för att utvidga...


Det finns trots allt ganska god tillgång på två platser i Business om man bokar 330 dagar fram i tiden med Star Alliance eller SAS. 90 dagar innan avgång tillkommer dessutom Lufthansa med oftast god tillgång, samt att SAS brukar släppa fler platser ungefär då. Reser du ensam så är det ännu 'enklare'. Hittade t ex nyårsresa till Bangkok nu iår ca 2 mån innan avresa med Thai o Swiss, visst kan man få behöva ta ett par extra stopp istället för direktflyg men det går iallafall att boka. Tallinn är dessutom väldigt hjälpsamma och kan hjälpa de som inte har en färdig resplan med tillgänglighet kollade i förväg.
 
Golfkillen skrev:Fast ert problem var väl att din sambos voucher hade försvunnit? Hur hänger det ihop med hur många resor det finns (vilket är betydligt mer än en...)?Klicka för att utvidga...
Kunden betalar och ska få det den betalat för, det är så det hänger ihop. Jag menade som en parallell. I vårt fall fick vi ingen voucher. Det är ungefär som att få en voucher som de facto inte går att utnyttja. Eller som är orimligt svår att utnyttja. Går säkert att gräva fram tidigare liknande fall.
 
Canadien skrev:Det finns trots allt ganska god tillgång på två platser i Business om man bokar 330 dagar fram i tiden med Star Alliance eller SAS. 90 dagar innan avgång tillkommer dessutom Lufthansa med oftast god tillgång, samt att SAS brukar släppa fler platser ungefär då. Reser du ensam så är det ännu 'enklare'. Hittade t ex nyårsresa till Bangkok nu iår ca 2 mån innan avresa med Thai o Swiss, visst kan man få behöva ta ett par extra stopp istället för direktflyg men det går iallafall att boka. Tallinn är dessutom väldigt hjälpsamma och kan hjälpa de som inte har en färdig resplan med tillgänglighet kollade i förväg.Klicka för att utvidga...
Japp, jag älskar det. Jag är hooked. Men jag tycker det är superdåligt att det inte erbjuds en söktjänst, ingen svensktalande bokningshjälp, inte ens en guide till hur och när man har bäst chans att hitta biljetter. ”Finns i sjön” säger de bara. Utan att ens peka på sjön.
 
Har ingen länk här via Tapatalk men finns flera API och sökfunktioner som diskuterats nyligen. Dessutom finns en nystartad svensktalande tjänst som hjälper till med att hitta awardresor.
 
@Brandten berätta gärna vilken tjänst det är du skriver om! Har de en bokningstjänst som är hemlig tycker jag som ovan.



I övrigt ska vi inte ta den här tråden längre från ämnet. Jag återkommer med hur det går med vouchern.
 
Går ju att ringa vanliga kundtjänst och boka 2-4-1 om man nu tycker det är jobbigt med engelskan.

Det finns ju oceaner med tillgängliga platser att boka men man kan inte förvänta sig att åka på påsklovet med någon månads framförhållning till de mest populära resmålen.

Tallinn kan hjälpa till att hitta resor om man ger dom destination och när man vill åka, de kommer ju dock inte söka under hela hösten om man säger att man vill åka 2018. Lämnar man över ansvaret att fixa något till någon annan får man ta det som de kommer fram med utan att klaga. Alternativt gör man jobbet själv och frågar om hjälp här i forumet och fixar helt utifrån sina preferenser. Det gäller att hela tiden ligga steget före om man inte vill ta resterna som ingen annan ville ha.
 
Back
Top