Allt beror på vad man jämför med. Det finns resmål som består av "strand/stränder med tillhörande stad". Så är fallet på många ställen i Thailand, det är stranden som är den tilldragande faktorn. Men så finns det resmål som är en "stad med tillhörande strand/stränder". Så är det exempelvis med Barcelona. Cartagena tillhör den senare kategorin. Fullt fungerande och fina stränder, men det är staden som ger helheten dess intryck, inte stränderna. Det var därför jag föreslog en "utflykt" med direktflyg till San Andres/Providencia. Där har du stränder i absolut världsklass! Om det är strand som är ett huvudfokus skulle jag inte välja Cartagena utan att kombinera med San Andres/Providencia. Risken är stor att ni blir besvikna om det är strandliv och strandkvalitet ni eftersträvar. Om det är strand som drar och ni inte vill omgruppera utan tycker att ni vill landa på stranden och vara där tills ni åker hem - välj inte Cartagena.
Jag skulle säga att det inte är några som helst problem att åka till Cartagena som barnfamilj. Dina barn är ju inte småbarn längre om jag fattade rätt och det finns mycket att se och uppleva i Cartagena. Jag upplevde Cartagena som billigt med svenska mått mätt. Det finns en variation i prisnivå både avseende boende och restauranger så det är inga problem att anpassa valen utifrån den egna budgeten. Vi bodde på Regatta Cartagena som ligger på Bocagrande, en landtunga ut i vattnet. Det är ett medelklassboende med bra kvalitet för en rimlig peng. Stora rum dessutom.