Senaste nytt

Nu kan du byta till SAS Premium kreditkort

Nu var det länge sedan jag faktiskt tittade på ett utdrag, men gör de verkligen inte skillnad på tex bolån och konto/kort krediter?
Säkert inte, men bolån är nog en av de största belastningar en normal svensk har idag... allt annat borde vara småpotatis i sammanhanget.

Säkert inte, men bolån är nog en av de största belastningar en normal svensk har idag... allt annat borde vara småpotatis i sammanhanget.
För de inte skillnad på dem så betyder det ju att krediten storlek på upplysningen är meningslös för en väldigt stor del av befolkningen. Och om man inte kan se vad det är så måste ju den som frågar utgå ifrån att det kan vara det.

Antal krediter kan ju fortfarande vara intressant. Och naturligtvis eventuella betalningsanmärkningar.

Edit: för att sluta spekulera, så har UC ett exempel: https://uc.se/globalassets/produktsidor/personupplysning/personupplysning_kreditengagemang.pdf

Där framgår tydligt att man ser skillnad på kontokredier och bolån.

Last edited:

Attachments

• Skärmavbild 2017-11-15 kl. 19.24.59.png
    Skärmavbild 2017-11-15 kl. 19.24.59.png
    33,2 KB · Visningar: 409
Det finns inget definitivt svar på frågan om antalet kreditupplysningar påverkar möjligheten till nya krediter. Det är nämligen varje enskild kreditgivare som gör sin bedömning utifrån de uppgifter de har, där den tagna kreditupllysningen är en del.

Jag har hört om banker som ser positivt på om den som söker bolån har flera färska kreditupplysningar från andra banker - det visar att sökanden faktiskt jämför olika banker, vilket i sin tur indikerar att personen är medveten och ansvarsfull.
På samma sätt kan ett kreditmarknadsinstitut tycka att en person med många kreditupplysningar för konsumptionskrediter verkar oseriös.

Ett bolån har ju en säkerhet bundet till lånet. Därför anses det vara lägre risk för en persons privatekonomi jämfört med lån utan säkerhet även om beloppen är mycket större som du säger.

Ett bolån har ju en säkerhet bundet till lånet. Därför anses det vara lägre risk för en persons privatekonomi jämfört med lån utan säkerhet även om beloppen är mycket större som du säger.
Fast vad jag menar är att det faktum att man har ett stort lån som man sköter troligen minskar ens risk.

Har fått samma mail gällande elite, men då var det ingen rabbat på avgiften. Finns det någon fördel att byta förutom längre betaltid?

Har fått samma mail gällande elite, men då var det ingen rabbat på avgiften. Finns det någon fördel att byta förutom längre betaltid?

Om man triggar en voucher snabbt i början på året och sen byter till premium kredit kanske man kan få två vocuhrar. Så kan vara en anledning för premiumanvändare

Ja visst, men jag tänker att slippa årsavgiften är en bra bonus för premium att byta från charge till kreditkort. Den bonusen finns inte i erbjudandet från elitkortet. Tänkte bara om jag missar något, annars är det nog lika bra att behålla kortet som charge om man är nöjd med sin kreditgräns (eller vad man nu ska kalla den).

Toppen