Senaste nytt

Nu kan du byta till SAS Premium kreditkort

Det är väl lite delade meningar om hur negativt det egentligen är, men tanken är att en kreditgivare riskerar att dra öronen åt sig om denne ser att den potentielle gäldenären har ansökt om, och kanske har, många andra krediter.
Generellt vad jag förstått på banken är det inte absolut avgörande, exempelvis i ärende om lån. Däremot kan det väga in i ärenden där de är i "valet och kvalet" om att bevilja ett lån.

Det är väl lite delade meningar om hur negativt det egentligen är, men tanken är att en kreditgivare riskerar att dra öronen åt sig om denne ser att den potentielle gäldenären har ansökt om, och kanske har, många andra krediter.

Generellt vad jag förstått på banken är det inte absolut avgörande, exempelvis i ärende om lån. Däremot kan det väga in i ärenden där de är i "valet och kvalet" om att bevilja ett lån.

Vi verkar prata om helt olika saker. Men det jag undrade var hur det kan spela någon roll ifall någon gör en kreditupplysning (t.ex. med hjälp av företag som UC). Och hur skulle i så fall bankens ens få reda på det?

Vi verkar prata om helt olika saker. Men det jag undrade var hur det kan spela någon roll ifall någon gör en kreditupplysning (t.ex. med hjälp av företag som UC). Och hur skulle i så fall bankens ens få reda på det?
I en kreditupplysning från exempelvis UC visas normalt hur många kreditupplysningar som gjorts X tidsenheter bakåt. Har det gjorts många nyliga kreditupplysningar på en person kan det tolkas som en varningssignal.

Har det gjorts många nyliga kreditupplysningar på en person kan det tolkas som en varningssignal

Detta kan också höja det procenttal som anger risken för att en person ska hamna i betalningssvårigheter. Det är iaf min erfarenhet. Jag har aldrig haft en betalningsanmärkning (eller några lån överhuvudtaget) men när det gjordes kreditupplysningar på mig för 2-3 år sedan stod det oftast omkring 0,02% risk. Idag när jag ansöker om ett nytt kort står det istället en siffra runt 2 % risk. Den har alltså ökat ganska mkt enbart pga att jag ansökt om många olika kreditkort för att samla poäng.

Varför, det har ju ingenting med ens krediter att göra?
En viss koppling mellan antalet kreditupplysningar och antalet krediter tycker jag nog att man kan ana men som jag skrev tror jag det finns delade meningar om hur negativt det i praktiken är.
T.ex. tar Avis en kreditupplysning på mig varje gång jag hyr bil där.
Gör dom? Nu hyr jag inte bil speciellt ofta men jag kan inte påminna mig att någon kreditupplysning någonsin gjorts i samband med bilhyra.

Bra poäng där! Inte allt för bra med många UC-ansökningar. Många glömmer nog tyvärr detta faktiskt, eller kanske snarare tänker man inte på det.

En omfrågeuppgift gällande kredit måste gallras efter 12 månader, således har jag svårt att se problemet för de flesta, möjligen bör de som ska ränteshoppa efter billigare bolån/blancolån göra det innan de byter kort, om inte annat så för att man lättare kan argumentera för att man kommer bli helkund på nya banken när de inte kan se vilket betalkort man egentligen använder.

Hur kan en kreditupplysning belasta en negativt menar ni?

Varför, det har ju ingenting med ens krediter att göra? T.ex. tar Avis en kreditupplysning på mig varje gång jag hyr bil där.

Detta kan också höja det procenttal som anger risken för att en person ska hamna i betalningssvårigheter. Det är iaf min erfarenhet. Jag har aldrig haft en betalningsanmärkning (eller några lån överhuvudtaget) men när det gjordes kreditupplysningar på mig för 2-3 år sedan stod det oftast omkring 0,02% risk. Idag när jag ansöker om ett nytt kort står det istället en siffra runt 2 % risk. Den har alltså ökat ganska mkt enbart pga att jag ansökt om många olika kreditkort för att samla poäng.

En viss koppling mellan antalet kreditupplysningar och antalet krediter tycker jag nog att man kan ana men som jag skrev tror jag det finns delade meningar om hur negativt det i praktiken är.
Gör dom? Nu hyr jag inte bil speciellt ofta men jag kan inte påminna mig att någon kreditupplysning någonsin gjorts i samband med bilhyra.

En kreditupplysning via UC tas varje gång du ansöker om kort, så där är det ingen skillnad mellan gamla Premium (betalkortet) eller nya Premium (kreditkortet). Skillnaden är att kreditutrymmet på det nya kortet syns som en kredit när man tar en kreditupplysning. Ingenting syns med det gamla kortet (betalkort).

Din ökade riskfaktor skulle lika gärna kunna bero på att du inte uppvisat att du har krediter du sköter.

Jag ska inte säga att jag VET hur det fungerar i Sverige, men i USA ökar din kreditvärdighet ju mer kredit du visar att du kan hantera, så det är inte helt otroligt att banker i Sverige väger in detta.

Jag ska inte säga att jag VET hur det fungerar i Sverige, men i USA ökar din kreditvärdighet ju mer kredit du visar att du kan hantera, så det är inte helt otroligt att banker i Sverige väger in detta.
Så kan det säkert vara men det kan inte vara helt enkelt att utifrån en UC bedöma om en person kan hantera sina krediter. En person med många stora krediter som utnyttjas väl. Är det en person med mycket spend som betalar rubbet varje månad eller är det en person som dragit på sig stora skulder och precis klarar av att betala lite grann så de inte växer ytterligare?

Toppen