Senaste nytt

Två byten till ryssland - separata biljetter?

Rodnt

Medlem
Hej, jag har en sannolikt dum fråga men som jag inte kommer på något logiskt svar på. Om jag tittar på en resa via google flights med totalt 5 ben, varav 4 är aeroflot och ett Sas; så blir totalpriset jättehögt när jag knappt in alla - men om jag köper Sas-benet för sig så sparar jag mer än 7000kr. Varför? Och finns det någon risk/baksida med att göra så?

I detta fall handlar det om ARN-HEL-SVO-OVB på ditvägen och OVB-SVO—ARN på hemvägen. ARN-HEL är SAS och övriga Aeroflot. Bör jag kanske räkna med att det behövs lite mer tid på HEL eftersom jag måste checka in igen därifrån? Spelar det någon toll för visumet om jag ”börjar” min resa från ARN eller HEL?

Och en Bonusfråga när jag ändå pratar om google flights: finns det något vettigt alternativ till google flights? Jag har letat men hittar inte. Vill t ex kunna låsa in en specifik flight i en multi-leg rutt.

Det spelar ingen roll alls för visumet om du börjar i Finland. Extra enkelt eftersom det är Schengen, så det är i Finland du lämnar Schengen oberoende av hur biljetten ser ut. Jag har flera gånger utgått både från UK och Tyskland mot Ryssland utan problem.

Vad gäller anslutningen gäller det vanliga med separate biljetter - ta till rejält med tid så att du klarar en försening. På en sträcka som arn-hel kan det räcka med att tex ta till så att det går ett till flyg senare än ditt som fortfarande räcker, eftersom de går ofta, men du är ju inte garanterad att få plats på det och lite väder kan snabbt ställa till det ordentligt.

För att det är två olika fares. Det finns ingen logik inom flygbiljetters prissättning - bolag tar ut det de kan på en sträcka. Biljetter prissätts AAA-BBB, oavsett om du passerar fem andra städer på vägen eller inte. Då kan det hända att det är billigare att åka till en annan stad även om det är på vägen eller i vissa fall tillochmed längre. Det är bara så det är.

Och finns det någon risk/baksida med att göra så?
Ja. Du har inget skydd om du missar din anslutning och du kan inte räkna med att du får checka in bagaget hela vägen.

Och en Bonusfråga när jag ändå pratar om google flights: finns det något vettigt alternativ till google flights? Jag har letat men hittar inte. Vill t ex kunna låsa in en specifik flight i en multi-leg rutt.
ITA Matrix.

Ibland kan resebyråer blanda flygbolag friskt (även inom olika allianser) i samma biljett och då är www.flygresor.se bra. Sen finns det ju så klart nackdelar med att boka hos resebyråer, även om man får en genomgående biljett ( http://www.businessclass.se/forum/threads/varför-ska-man-inte-boka-via-resebyrå.14109/ )
När jag pratade med Tickets säljare så sa hon att de kan boka flera olika fares i en bokning som egentligen inte tillåter kombination med varandra, men det betyder inte att flygbolag 1 (pris 1) tar ansvar när flygbolag 1:s flight blev försenad så att du missar flygbolag 2:s flight (pris 2).

När jag pratade med Tickets säljare så sa hon att de kan boka flera olika fares i en bokning som egentligen inte tillåter kombination med varandra, men det betyder inte att flygbolag 1 (pris 1) tar ansvar när flygbolag 1:s flight blev försenad så att du missar flygbolag 2:s flight (pris 2).
Så vitt jag kan minnas har man alltid fått en varning om biljetten består av separata biljetter (Kiwi.com kör mycket med det) eller två enkelresor istället för en tur-och-returresa. Dock kan jag inte minnas att Ticket brukar erbjuda särskilt kreativa biljetter (när man söker online och inte ringer dem), det brukar vara mest Flygcity, Flightfinder och A&B Travel som brukar erbjuda udda blandningar av flygbolag i sökresultaten.

Dock kan jag inte minnas att Ticket brukar erbjuda särskilt kreativa biljetter (när man söker online och inte ringer dem), det brukar vara mest Flygcity, Flightfinder och A&B Travel som brukar erbjuda udda blandningar av flygbolag i sökresultaten.
I samband med China Easterns deal från Prag frågade jag dem om det gick att kombinera två separata biljetter i en bokning och hon sa att det går.

Toppen