rob74
Medlem
Bonusresa med SAS och Lufthansa i Economy, Business och First (LH A380): Kiruna-Miami
Min gode vän och "sybaritkollega" på Isle of Man skickade mig ännu en gång ett oemotståndligt sms om en resa, denna gång en kryssning i Karibien enligt följande:
05-Feb Fort Lauderdale, Florida 5:00 PM
06-Feb Nassau, Bahamas 7:00 AM 2:00 PM Docked
07-Feb Cruising Cruising
08-Feb Charlotte Amalie, St. Thomas 9:00 AM 6:00 PM Docked
09-Feb Philipsburg, St. Maarten 8:00 AM 5:00 PM Docked
10-Feb Cruising Cruising
11-Feb Cruising Cruising
12-Feb Fort Lauderdale, Florida 7:00 AM
Svag i sinnet som man är, så var det ett lätt val att haka på.
Då kryssningen kommer att kosta en del, så hade jag i åtanke att flygresan skulle bli med hjälp av EuroBonus-poäng. Jag hade ju trots allt ca 470k poäng kvar efter min F-award till Asien i maj...
En sömnlös natt i början av juni gick jag in på ANA's websida för att kika lite på möjligheterna.
Givetvis så skulle resan ske i minst Business Class.
Efter lite letande så var det nästan att jag tappade hakan - det fanns platser i First med Lufthansa och deras A380-800 på FRA-MIA!!! Ytterst ovanligt, i princip obefintligt för andra än LH's egna och bästa kunder. Här gällde det att vara snabb. Dock var det ju mitt i natten, så det fick anstå till morgonen att ringa EB och boka.
Väl på morgonen så hade någon knipit platsen på utresan. Då nödbokade jag DUS-MIA (som flygs med en A340-300) på utresan och MIA-FRA på hemresan. Jag tänkte att med lite tur så kommer kanske platsen tillbaka. Vilket den gjorde en dag senare!
Så nu ser bokningen ut så här:
* Söndag 29 januari 2012: 19:20-20:55 Kiruna-Stockholm, Scandinavian Airlines SK1047, Economy (X)
SAS har ju endast ekonomiklasslayout inrikes, så här finns inga valmöjligheter.
* Övernattning, Radisson Arlandia
Jag förväntar mig att nå silvernivå i Club Carlson innevarande år (behöver bara tre nätter till innan årets slut), så då får vi se om det blir några uppgraderingar...
25% extra bonuspoäng får jag väl då i alla fall.
* Måndag 30 januari: 14:40-16:55 Stockholm-Frankfurt, Scandinavian Airlines SK637, Business (I)
Eftersom det inte finns F-klass inom Europa (förutom på vissa "Fifth freedom-sträckor", som innebär att ett flygbolag har rätt att flyga mellan två städer, varav ingen av städerna ligger i flygbolagets hemmaland/hemmaländer - t ex SQ på sträckan MUC-MAN) så blir det Business här.
SAS och Lufthansa har ganska liknande service ombord, men det skiljer på några punkter. Denna gång fick det bli SAS eftersom tiden passade mig bra. Och så slipper man ytterligare bränsletillägg också.
* Övernattning, Park Inn Frankfurt Airport
* Tisdag 31 januari: 10:05-14:25 Frankfurt-Miami, Lufthansa LH462, First (O)
Här kommer den intressanta delen av resan: Att pröva LH's nyaste F-kabin ombord på A380.
First Class-kabinen har 8 stolar placerade längst fram på Upper Deck. Stol 2K är bokad för mig.
De har en öppen planlösning och inga "sviter" som t ex SQ. Meningarna är delade kring detta, men jag tycker det är helt okej med denna layout. Länken nedan går till en informationssida hos LH om A380.
Lufthansa -*A380
Sedan blir det ju förstås också kul att se First Class-terminalen i Frankfurt...
Flygresan tar ca 10 h 20 min, så jag kommer ha gott om tid att utforska servicen ombord.
* 31 januari-5 feburari: Dagar att spendera i Miami innan båten lägger ut från Fort Lauderdale
Skönt att kunna vila ut och acklimatisera sig lite innan man ger sig ut på havet. Har dessutom aldrig varit i Miami, så det ska bli kul att se mig omkring lite. Ska försöka boka något hotell i närheten av eller vid Miami Beach.
* 5-12 februari: Allure of the Seas
Första gången för mig när det gäller kryssning, så detta kommer definitivt att bli en upplevelse.
* 12-17 februari: Ytterligare några lata dagar i Miami
* Fredag 17 februari: 16:50-07:40+1 Miami-Frankfurt, Lufthansa LH463, First (O)
Returresan tar bara 8 h 50 min, så det var bra att kunna få A380 åt båda hållen.
Vid landning från en resa i F med LH kan man boka dagrum på Kempinski Hotel Gravenbruch som ligger inte så långt från flygplatsen och staden. Detta måste dock göras i förväg.
Kan vara skönt att sträcka lite på sig innan det är dags att botanisera i F-lounger på flygplatsen.
http://www.lufthansa.com/rowr/en/Arrival-Services
* Lördag 18 februari: 17:30-19:00 Frankfurt-Köpenhamn, Scandinavian Airlines SK676, Business (I)
Tog till rejält med tid i FRA, så det inte ska bli så stressigt. Jag hinner vila lite och sedan besöka lounger i lugn och ro.
* Lördag 18 februari: 20:45-21:55 Köpenhamn-Stockholm, Scandinavian Airlines SK1430, Business (I)
* Övernattning, Radisson Arlandia
* Söndag 19 februari: 17:10-18:50 Stockholm-Kiruna, Scandinavian Airlines SK1044, Economy (X)
Skönt med en sen avgång, så jag hinner sova ut på hotellet och ta det lugnt innan avgång.
Har gjort många "tjurrusningar" mellan flyg och vid längre resor kan det vara skönt att ta en extra övernattning mellan något av flygen. Och jag reser helst inte med tidiga morgonflighter...
Vad kostar då detta?
Ja, med alla hotell och båten så kommer det ju att bli en slant, men då är det skönt att veta att flyget bara utgör 2.909 SEK i skatter och bränsle.
Poängkostnaden för en resa i F Europa-USA med Star Alliance är 145.000 EuroBonus-poäng.
En betald resa skulle ha kostat minst 7.000 SEK i Economy och i First hade det blivit minst strax över 60.000 SEK på denna rutt.
Fortsättning följer...
Min gode vän och "sybaritkollega" på Isle of Man skickade mig ännu en gång ett oemotståndligt sms om en resa, denna gång en kryssning i Karibien enligt följande:
05-Feb Fort Lauderdale, Florida 5:00 PM
06-Feb Nassau, Bahamas 7:00 AM 2:00 PM Docked
07-Feb Cruising Cruising
08-Feb Charlotte Amalie, St. Thomas 9:00 AM 6:00 PM Docked
09-Feb Philipsburg, St. Maarten 8:00 AM 5:00 PM Docked
10-Feb Cruising Cruising
11-Feb Cruising Cruising
12-Feb Fort Lauderdale, Florida 7:00 AM
Svag i sinnet som man är, så var det ett lätt val att haka på.
Då kryssningen kommer att kosta en del, så hade jag i åtanke att flygresan skulle bli med hjälp av EuroBonus-poäng. Jag hade ju trots allt ca 470k poäng kvar efter min F-award till Asien i maj...
En sömnlös natt i början av juni gick jag in på ANA's websida för att kika lite på möjligheterna.
Givetvis så skulle resan ske i minst Business Class.
Efter lite letande så var det nästan att jag tappade hakan - det fanns platser i First med Lufthansa och deras A380-800 på FRA-MIA!!! Ytterst ovanligt, i princip obefintligt för andra än LH's egna och bästa kunder. Här gällde det att vara snabb. Dock var det ju mitt i natten, så det fick anstå till morgonen att ringa EB och boka.
Väl på morgonen så hade någon knipit platsen på utresan. Då nödbokade jag DUS-MIA (som flygs med en A340-300) på utresan och MIA-FRA på hemresan. Jag tänkte att med lite tur så kommer kanske platsen tillbaka. Vilket den gjorde en dag senare!
Så nu ser bokningen ut så här:
* Söndag 29 januari 2012: 19:20-20:55 Kiruna-Stockholm, Scandinavian Airlines SK1047, Economy (X)
SAS har ju endast ekonomiklasslayout inrikes, så här finns inga valmöjligheter.
* Övernattning, Radisson Arlandia
Jag förväntar mig att nå silvernivå i Club Carlson innevarande år (behöver bara tre nätter till innan årets slut), så då får vi se om det blir några uppgraderingar...
25% extra bonuspoäng får jag väl då i alla fall.
* Måndag 30 januari: 14:40-16:55 Stockholm-Frankfurt, Scandinavian Airlines SK637, Business (I)
Eftersom det inte finns F-klass inom Europa (förutom på vissa "Fifth freedom-sträckor", som innebär att ett flygbolag har rätt att flyga mellan två städer, varav ingen av städerna ligger i flygbolagets hemmaland/hemmaländer - t ex SQ på sträckan MUC-MAN) så blir det Business här.
SAS och Lufthansa har ganska liknande service ombord, men det skiljer på några punkter. Denna gång fick det bli SAS eftersom tiden passade mig bra. Och så slipper man ytterligare bränsletillägg också.
* Övernattning, Park Inn Frankfurt Airport
* Tisdag 31 januari: 10:05-14:25 Frankfurt-Miami, Lufthansa LH462, First (O)
Här kommer den intressanta delen av resan: Att pröva LH's nyaste F-kabin ombord på A380.
First Class-kabinen har 8 stolar placerade längst fram på Upper Deck. Stol 2K är bokad för mig.
De har en öppen planlösning och inga "sviter" som t ex SQ. Meningarna är delade kring detta, men jag tycker det är helt okej med denna layout. Länken nedan går till en informationssida hos LH om A380.
Lufthansa -*A380
Sedan blir det ju förstås också kul att se First Class-terminalen i Frankfurt...
Flygresan tar ca 10 h 20 min, så jag kommer ha gott om tid att utforska servicen ombord.
* 31 januari-5 feburari: Dagar att spendera i Miami innan båten lägger ut från Fort Lauderdale
Skönt att kunna vila ut och acklimatisera sig lite innan man ger sig ut på havet. Har dessutom aldrig varit i Miami, så det ska bli kul att se mig omkring lite. Ska försöka boka något hotell i närheten av eller vid Miami Beach.
* 5-12 februari: Allure of the Seas
Första gången för mig när det gäller kryssning, så detta kommer definitivt att bli en upplevelse.
* 12-17 februari: Ytterligare några lata dagar i Miami
* Fredag 17 februari: 16:50-07:40+1 Miami-Frankfurt, Lufthansa LH463, First (O)
Returresan tar bara 8 h 50 min, så det var bra att kunna få A380 åt båda hållen.
Vid landning från en resa i F med LH kan man boka dagrum på Kempinski Hotel Gravenbruch som ligger inte så långt från flygplatsen och staden. Detta måste dock göras i förväg.
Kan vara skönt att sträcka lite på sig innan det är dags att botanisera i F-lounger på flygplatsen.
http://www.lufthansa.com/rowr/en/Arrival-Services
* Lördag 18 februari: 17:30-19:00 Frankfurt-Köpenhamn, Scandinavian Airlines SK676, Business (I)
Tog till rejält med tid i FRA, så det inte ska bli så stressigt. Jag hinner vila lite och sedan besöka lounger i lugn och ro.
* Lördag 18 februari: 20:45-21:55 Köpenhamn-Stockholm, Scandinavian Airlines SK1430, Business (I)
* Övernattning, Radisson Arlandia
* Söndag 19 februari: 17:10-18:50 Stockholm-Kiruna, Scandinavian Airlines SK1044, Economy (X)
Skönt med en sen avgång, så jag hinner sova ut på hotellet och ta det lugnt innan avgång.
Har gjort många "tjurrusningar" mellan flyg och vid längre resor kan det vara skönt att ta en extra övernattning mellan något av flygen. Och jag reser helst inte med tidiga morgonflighter...
Vad kostar då detta?
Ja, med alla hotell och båten så kommer det ju att bli en slant, men då är det skönt att veta att flyget bara utgör 2.909 SEK i skatter och bränsle.
Poängkostnaden för en resa i F Europa-USA med Star Alliance är 145.000 EuroBonus-poäng.
En betald resa skulle ha kostat minst 7.000 SEK i Economy och i First hade det blivit minst strax över 60.000 SEK på denna rutt.
Fortsättning följer...
Last edited: