Senaste nytt

Fri dryck och snacks som Star Alliance Gold på SAS-flight i Eco?

Precis, det är ju med anledning av krav från japanska researrangörer som undantaget på linjen Narita-Köpenhamn öht existerar.

SAS ser säkert ekonomiska aspekter på att inte skylta allt för mycket med att alkoholhaltiga drycker ingår till matserveringen. Bättre då att låta resenärer som inte förstår japanska eller uppmärksammat det finstilta välja alkoholfri dryck till maten av gammal vana och sedan ha en merförsäljning av alkoholhaltig dryck efteråt.

Det värsta är ju att det är precis så det är.

Kan ju kanske vara så att eftersom SAS är helt oförmögna att konsekvent förmedla policys runt fri dryck till diamonds, vatten, smothies etc. och vad som gäller var, så kanske de inte riktigt fixar det i det här fallet heller?

I stället för att konspiratoriskt anta att hela personalen deltar i ett väl genomfört konsekvent vilseledande för att undvika att folk tar en öl eller lite vin till maten.

Occams razor typ?

Kan ju kanske vara så att eftersom SAS är helt oförmögna att konsekvent förmedla policys runt fri dryck till diamonds, vatten, smothies etc. och vad som gäller var, så kanske de inte riktigt fixar det i det här fallet heller?

I stället för att konspiratoriskt anta att hela personalen deltar i ett väl genomfört konsekvent vilseledande för att undvika att folk tar en öl eller lite vin till maten.

Occams razor typ?
Det är ju ganska lätt att informera om vad som gäller på aktuell flygning och/eller göra den mikroskopiska texten i menyn större. Eller? Skönt också att använda begreppet NRT - det förstår ju alla vad det betyder...

upload_2017-10-28_13-45-2.png

Vi ska vara glada så länge vi har vårt kära SAS kvar och ha överseende med deras små "tricks" för att spara lite pengar. En inte så vacker dag går kanske SAS samma öde till mötes som Air Berlin gjorde nyss och så hamnar resterna kanske i Eurowings och Easyjets klor. Tyvärr tycker jag mig se en del likheter med SAS och Air Berlins affärsmodeller...

Last edited:
Vi ska vara glada så länge vi har vårt kära SAS kvar och ha överseende med deras små "tricks" för att spara lite pengar. En inte så vacker dag går kanske SAS samma öde till mötes som Air Berlin gjorde nyss och så hamnar resterna kanske i Eurowings och Easyjets klor. Tyvärr tycker jag mig se en del likheter med SAS och Air Berlins affärsmodeller...

Jo men det är ju deras småsnålhet som gör att, iallafall jag, väljer bort dem då resan är likvärdig i tid och pengar med andra StarA bolag...
Jag tycker det är dumsnålt att ta betalt för en pilsner på längre resor, inrikes är helt ok att man får betala.

Verkligen inte. Levererar man inte så tar någon annan över. Man har inte "överseende" när man betalar för en produkt som, i teorin, ska skilja sig från LCCs. Gör man som resenär ett aktivt val att undvika Ryan, Norwegian etc. så ska man inte komma till SAS och bli besviken och behöva uppleva Ryan-experiece på delar av omborservicen. SAS ska lyfta fram fördelarna, inte smyga med fula tricks. EasyJet är no frills, och gör heller inget anspråk på att vara en fullservice carrier såsom SAS. Eurowings har ju däremot ombordservering likt Lufthansa, så där är det ju tom bättre än SAS. Nej, sitta och vara tacksam och oroa sig för att det kan bli sämre är inte min melodi. Inte min plånboks melodi heller.

Jo men det är ju deras småsnålhet som gör att, iallafall jag, väljer bort dem då resan är likvärdig i tid och pengar med andra StarA bolag...
Jag tycker det är dumsnålt att ta betalt för en pilsner på längre resor, inrikes är helt ok att man får betala.
Fast så länge man har hög kabinfaktor, så är det ju en besparing som faktiskt ger något. Risken med den är att man på sikt tappar passagerare som har "get upp". Men samtidigt är nog Norwegian ett större hot än andra *A bolag även där.

@Agö står det nånstans hur många enheter det gäller? Eller beror det på hur snäll cc är just den dagen?
Det står förstås inte heller, "beverages of your choice". Den enda begränsningen som går att utläsa av texten är att det endast ingår till den första måltidsserveringen på Tokyolinjen. Om man vill vara snäll kan man göra någon form av tolkning ihop med första meningen vari sägs att endast en (icke-alkoholhaltig) dryck ingår till den första måltidsserveringen på alla linjer.

Toppen