Senaste nytt

Ny intjäningsstruktur för Flying Blue?

jerixon

Medlem
Ja intjäningen kommer försämras. Den kommer ju vara baserad på biljettpriset.
Inte bra för den här typen av deals.

Här nedan ser du vad du kommer tjäna:
Om det är någon som har en bokning så går det ju redan nu att räkna ut hur förändringen blir jämfört med nuvarande intjäning

Ivory 4 miles per € spent

Platinum 8 miles per € spent

Jag funderar på att hoppa på Irkutsk-dealen ( [Business class] Norge/Linköping-Istanbul T/R, Air France, fr 6.600 NOK / 6.800 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ) och skulle då få ca 14-15 segment i businessclass. Dock har jag inte möjlighet att åka förrän till våren och tills dess kan ju de här ändringarna införts. Om de här ändringarna införs, är det då troligt att intjäning med Air France/KLM hos t ex Aeorflot Bonus eller Delta Skymiles också försämras?
 
Ja intjäningen kommer försämras. Den kommer ju vara baserad på biljettpriset.
Inte bra för den här typen av deals.
Ja, fast om jag krediterar till t ex Aeroflot eller Delta istället? Kommer Air France/KLM-flighterna ge betydligt mindre miles hos de programmen också? Delta ska väl ha någon status challenge också, vill jag minnas, så det är kanske lika bra att inrikta sig på att kreditera dit istället.
 

jerixon

Medlem
Jag tror det bästa är om du läser på lite för att kunna välja korrekt.
Delta har varit i tjäningsbaserat relativt länge nu och Aeroflot har jag inte en aning om hur det fungerar :)
Men det brukar ju stå rätt tydligt på de olika programmens websidor.

Ja, fast om jag krediterar till t ex Aeroflot eller Delta istället? Kommer Air France/KLM-flighterna ge betydligt mindre miles hos de programmen också? Delta ska väl ha någon status challenge också, vill jag minnas, så det är kanske lika bra att inrikta sig på att kreditera dit istället.
 
Last edited:
Men min fråga är, är det troligt att intjäningen ändras överlag när ett program inför revenue-baserad intjäning? Jag visste inte att Delta var revenue-baserat, då lär det inte vara lönt att haka på deras status match challenge.
 

agehall

Medlem
Men min fråga är, är det troligt att intjäningen ändras överlag när ett program inför revenue-baserad intjäning? Jag visste inte att Delta var revenue-baserat, då lär det inte vara lönt att haka på deras status match challenge.
Vad vill du uppnå? Flying Blue har länge varit det minst dåliga programmet inom SkyTeam. Det finns inga "bra" program vad jag vet.
 
Vad vill du uppnå? Flying Blue har länge varit det minst dåliga programmet inom SkyTeam. Det finns inga "bra" program vad jag vet.
1. Mycket miles (det allra viktigaste).
2. Status inom Sky Team, om det är möjligt. Antingen genom miles-intjäning (tänker routa via Irkutskt ena vägen och Novosibirsk på hemvägen) eller genom status match (med challenge som jag uppfyller på resan).
 

agehall

Medlem
1. Mycket miles (det allra viktigaste).
Fast där tänker du väl ändå fel?

Låt oss säga att du tjänar 1000000 miles i ett visst program för att flyga ARN-CPH. Det kan ju låta jättebra jämfört med tex Eurobonus. Men vad hjälper det om en award ARN-CPH kostar 100000000000000000000000000000000 miles? Earn/burn ratio är väl ändå viktigare än earn ratio?
 

Dr. Miles

Expert
1. Mycket miles (det allra viktigaste).
2. Status inom Sky Team, om det är möjligt. Antingen genom miles-intjäning (tänker routa via Irkutskt ena vägen och Novosibirsk på hemvägen) eller genom status match (med challenge som jag uppfyller på resan).
Jag kan inte lova men om Flying Blue skulle applicera efter samma modell som andra amerikanska flygbolags (American, Delta, United) bonusprogram, kommer man att tjäna "status miles" enligt distans, men inte "award miles".
 
Toppen