Senaste nytt

SAS och datummärkning på mat

Min poäng är precis den motsatta. Man serverar färsk mat i Plus inom Europa. Men i Plus på långflygningar väljer man att servera frysmat med en evinnerlig bästföreperiod. Hade jag betalat 24463 kronor för en SAS Plus-biljett CPH-PVG måndag-fredag nästa vecka hade jag tyckt att det var en gnutta under förväntan.

Aha, okej då är jag med. Ja, det är ju faktiskt lite underligt att det serveras frysmat på longhaul, det borde ju gå att få till färska rätter där med, t.o.m sådana som går att värma. Annars tycker jag det finns mycket frysmat som är riktigt bra, Picard är ett jättebra exempel. För mig personligen är det här ingen biggie, jag t.om föredrar ekonomis hotpocket/pizza slice som andra servering framför SAS plus iskalla ost, skinka, tomat och salladsblad.

Jag är uppvuxen med färsk (under den korta tid som man faktiskt kan käka det, samma sak gäller mig veterligen inte för kyckling) och fryst Kalixlöjrom (morfar fiskade). Det går fint och smakar bra såväl färskt som fryst. Min poäng är att det ibland kan vara en god tanke att ställa lite krav på saker och ting istället för att köpa läget (typ som i fallet med smoothie och snacks). Frystorkad kyckling från Tyskland motsvarar därmed inte heller mina förväntningar på en produkt som i utgångsläget är dyr. Jag kan inte se några större bekymmer i att följa det koncept SAS skryter om på andra plan och jag har svårt att förlika mig med tanken på att SAS presenterar måltiden i Plus som "a delicious meal". Ungefär så.
Men om maten med lång hållbarhet smakar bra så är maten i linje med slagordet "a delicious meal".
Om maten inte smakar bra så spelar det ingen roll om den är färsk eller fryst.

Men om maten med lång hållbarhet smakar bra så är maten i linje med slagordet "a delicious meal".
Om maten inte smakar bra så spelar det ingen roll om den är färsk eller fryst.
Det är korrekt! Och begreppet "delicious" är också alltid subjektivt precis som ett ekonomisäte, subjektivt, för någon kan vara att föredra framför en förstaklasstol, att sova på golvet på Stansted Airport (testat det) att föredra framför en hotellsäng osv. osv.

OT: Serverar de fortfarande denna rätt. Fick densamma både till Hong Kong och hem till Stockholm för 2 veckor sedan.
På sin höjd godkänd i smak, och otroligt sötad.

Det var väl färskt när det frystes ner ;)

( påminner lite om Gordon Ramsey såpa med diskussioner om färskt vs fryst vs upptinat)

Högst sannolikt. Och då till frågan om detta är vad man bör förvänta sig i SAS Plus?
Nu är väl det här egentligen en Go-rätt, som erbjuds som alternativ i Plus. Frågan är vad det är för hållbarhet på fiskrätten? Jag har exempelvis ätit en mycket god torsk ombord i SAS Plus, jag har mycket svårt att se att den hade varit frusen i ett år. Däremot skulle inte inte förvåna mig om laxpastan följer samma frysmönster. Spelar outstation roll här?

OT: Serverar de fortfarande denna rätt. Fick densamma både till Hong Kong och hem till Stockholm för 2 veckor sedan.
På sin höjd godkänd i smak, och otroligt sötad.
Haha ja, det är SAS vi diskuterar. Jag fick den på min första Hong Kong-flygning för snart två år sedan. Kanske samma batch som fortfarande serveras, någon lär ha räknat ut att det är billigare att laga en jävla massa mat på en gång för att sedan frysa in det.

Serverades samma rätt igen, i Go till New York. Verkar som att kocken hade brist på fantasi under 15 dagar :rolleyes:

IMG_1926.jpg

Toppen