Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Hej!
Det här är mitt första inlägg på forumet, men förhoppningsvis inte det sista. :)
Jag ska precis göra min första Plusgrade uppgradering för mig och min hustru på en resa till Staterna och jag har gjort min due diligence med att läsa igenom så mycket jag kan på forumet (och SAS hemsida), men det är en sak just nu som bekymrar mig lite då jag är rätt säker på att jag läst att man fortfarande ska kunna lägga en primär och en sekundär uppgraderings request, t.ex i första hand Go => Business och i andra hand Go => Plus.
Jag har lagt en request på Go => Business på en sträcka av resan nu, men när jag går in igen så är det utgråat och det står "Offer Received" (vilket ju förvisso stämmer).
Men hur gör jag om jag också vill lägga en sekundär request på Go => Plus?
Jag provade att logga in med mitt konto (den första requesten lade jag med frugans konto), och då ser det ut som om jag kan lägga en ny request på samma sträcka (visserligen även den till Business om jag skulle vilja...), men det är ju inte riktigt det jag vill uppnå.
Hoppas att någon har något bra svar på detta.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,

Jonas

Hej!
Det här är mitt första inlägg på forumet, men förhoppningsvis inte det sista. :)
Jag ska precis göra min första Plusgrade uppgradering för mig och min hustru på en resa till Staterna och jag har gjort min due diligence med att läsa igenom så mycket jag kan på forumet (och SAS hemsida), men det är en sak just nu som bekymrar mig lite då jag är rätt säker på att jag läst att man fortfarande ska kunna lägga en primär och en sekundär uppgraderings request, t.ex i första hand Go => Business och i andra hand Go => Plus.
Jag har lagt en request på Go => Business på en sträcka av resan nu, men när jag går in igen så är det utgråat och det står "Offer Received" (vilket ju förvisso stämmer).
Men hur gör jag om jag också vill lägga en sekundär request på Go => Plus?
Jag provade att logga in med mitt konto (den första requesten lade jag med frugans konto), och då ser det ut som om jag kan lägga en ny request på samma sträcka (visserligen även den till Business om jag skulle vilja...), men det är ju inte riktigt det jag vill uppnå.
Hoppas att någon har något bra svar på detta.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,

Jonas
Det ska gå genom att först buda på business och sedan lägga bud på plus efteråt.
Du kan dock inte välja vilken som ska gå igenom utan först kommer det bli business, nekas den kommer plus att utvärderas.

Varför det inte fungerar i ditt fall vet jag inte, men andra har tagit bort budet och lagt igen och då har det fungerat. Se bara till att nivåerna man kan buda inte ändrats om du gör detta, händer ibland att det blir både dyrare och billigare ju närmre avgång man kommer.

Jag hittade en rätt enkel lösning för att kunna buda på både Business och Plus.

1. Lägg bud på Business.
2. Klicka på "Continue".
3. Klicka på "Save and continue".
4. Klicka INTE på Submit.
5. Öppna en ny Plusgrade-sidan (ny flik i din web browser) och gör om punkt 1-4 men buda på Plus.
6. Gå tillbaka till det första fönstret och klicka på "Submit" för Business-budet och gör sedan samma sak för Plus-budet.

Resultat:

upload_2017-9-21_10-49-46.png

Last edited:
Jag hittade en rätt enkel lösning för att kunna buda på både Business och Plus.

1. Lägg bud på Business.
2. Klicka på "Continue".
3. Klicka på "Save and continue".
4. Klicka INTE på Submit.
5. Öppna en ny Plusgrade-sidan (ny flik i din web browser) och gör om punkt 1-4 men buda på Plus.
6. Gå tillbaka till det första fönstret och klicka på "Submit" för Business-budet och gör sedan samma sak för Plus-budet.

Resultat:

Visa bifogad bild 67677

Tack så mycket Filip, för att du rätade ut frågetecknen!!
Jag hade ringt till SAS kundtjänst innan jag såg din post, och först (i Informationen) fick jag till svar att det inte gick. Jag refererade då till information jag funnit här på BC forumet, att man ska kunna göra request för både BC och Plus. Tjejen jag pratade med gick då och frågade någon intern support som sa att det skulle gå men eftersom hon inte visste hur hon skulle kunna hjälpa mig så kopplade hon mig vidare till Bokningen.
Där fick jag först ett svar att "Nej, det gick I den gamla uppgraderings implementationen, men inte sedan dom bytt till PlusGrade.
Än en gång refererade jag till forumet vilket fick honom att kontakta deras Internet support, och där fick han till svar att "jo, det ska mycket riktigt gå att lägga in request för både Buisiness och Plus", och att det skulle finnas någon knapp efter att man gjort den första requesten, men det gjorde det ju naturligtvis inte...

Hur som helst så verkar det ju som om den här metoden är den mest officiella, inofficiella metoden som finns att tillgå :)
Jag hade ju innan läst någon/några poster som antydde att man först skulle göra en request och när man gjort det så skulle man kunna göra en till, men när jag försökte så gick det inte, men jag gissar att den som lagt den posten menade att man skulle göra précis så som du tipsade om, men det är ju inte helt tydligt på SAS sida att det går/hur man gör... :)

Hur som helst, tack så mycket!!

Hej! Både tjejen och jag har bokat EWR-ARN i november i Plus, hon behöver skaka fram rätt mycket poäng för att behålla EBG så hon vill väldigt gärna få en uppgradering på rutten. För mig är det mindre digert.

Just nu har vi separata PNRer. Vad tycker ni är bäst? Om vi håller dom separata och hon lägger ett högt bud, och jag ett lite mindre högt bud (för att hennes ska gå före) eller ska vi slå ihop våra PNRer och båda lägga höga bud? Jag vet att plusgrade är en gissningslek så jag förväntar mig inte nåt vetenskapligt "alternativ A eller B"... men kloka flygnördar (no offense) ;) vad tycker ni?

@Carlos Ni skall självklart behålla separata PNR nummer och ditt bud ska i vart fall inte vara högre än hennes. Betänk också att bud från Guld, Diamant och Pandion räknas högre än samma poängtal från en basmedlem, så har du högre status än henne får du vara extra försiktig i ditt eget bud.

Så länge hon är själv i sitt PNR, så tävlar hennes bud om de platser som finns kvar och det är troligare att en stol finns kvar än att två stolar finns lediga för uppgradering. Hon borde ha störst chans genom att lägga ett eget, ganska högt bud.

@Carlos Ni skall självklart behålla separata PNR nummer och ditt bud ska i vart fall inte vara högre än hennes. Betänk också att bud från Guld, Diamant och Pandion räknas högre än samma poängtal från en basmedlem, så har du högre status än henne får du vara extra försiktig i ditt eget bud.

Så länge hon är själv i sitt PNR, så tävlar hennes bud om de platser som finns kvar och det är troligare att en stol finns kvar än att två stolar finns lediga för uppgradering. Hon borde ha störst chans genom att lägga ett eget, ganska högt bud.

Låter mycket rimligt! Man tackar!

Toppen