Senaste nytt

Bästa sättet att få spend vid byte till ny iPhone

Bankiren

Medlem
Hej!

Det har ju lanserats nya iPhone-modeller - och man vill ju givetvis kunna tillgodoräkna sig spenden på sitt Elite. ;)

Jag funderar alltså på att binda upp mig på ett abonnemang för att på så sätt få ett lägre pris på telefonen, men sedan vill man ju antingen kunna betala med AmEx vid beställningen/leveransen eller via faktura.

Jag har kollat runt på olika alternativ, men har inte hittat något riktigt bra sådant. :eek:

Halebop levererar till postombud, men där kan jag nog inte betala med AmEx. Vet ni om man kan betala på annat sätt innan man hämtar ut (BG/PG)?

Hos Telia kan man ju lägga upp en finansiering, och därefter kan man väl enkelt slutbetala telefonen via Betalo/Billhop om jag har förstått det hela rätt.

Via Tele2 kan man betala med VISA/MC vid beställningen, så det är ju inget bra alternativ. Men kan man lägga upp en finansiering där, och sedan slutbetala typ direkt?

Hos Tre kan jag inte riktigt se att man kan slutbetala på något sätt... Eller har jag missat något?

Telenor har jag ingen erfarenhet alls av, så där kanske någon av er kan flika in något. :)

Det enklaste hade ju varit att beställa direkt via Apple, men då tappar man ju operatörernas "rabatter".

/Bankiren

Hej!

Det har ju lanserats nya iPhone-modeller - och man vill ju givetvis kunna tillgodoräkna sig spenden på sitt Elite. ;)

Jag funderar alltså på att binda upp mig på ett abonnemang för att på så sätt få ett lägre pris på telefonen, men sedan vill man ju antingen kunna betala med AmEx vid beställningen/leveransen eller via faktura.

Jag har kollat runt på olika alternativ, men har inte hittat något riktigt bra sådant. :eek:

Halebop levererar till postombud, men där kan jag nog inte betala med AmEx. Vet ni om man kan betala på annat sätt innan man hämtar ut (BG/PG)?

Hos Telia kan man ju lägga upp en finansiering, och därefter kan man väl enkelt slutbetala telefonen via Betalo/Billhop om jag har förstått det hela rätt.

Via Tele2 kan man betala med VISA/MC vid beställningen, så det är ju inget bra alternativ. Men kan man lägga upp en finansiering där, och sedan slutbetala typ direkt?

Hos Tre kan jag inte riktigt se att man kan slutbetala på något sätt... Eller har jag missat något?

Telenor har jag ingen erfarenhet alls av, så där kanske någon av er kan flika in något. :)

Det enklaste hade ju varit att beställa direkt via Apple, men då tappar man ju operatörernas "rabatter".

/Bankiren
Jag har suttit och räknat lite på det med en iPhone 8. Och visst så blir det en rabatt på ca 1500kr över 2 år mot att man är bunden. Tar man den billigaste iPhone 8 som exempel så kostar den 415kr/mån (källa Köp iPhone 8 billigast med abonnemang - Jämför erbjudanden och räknar man på det så ser det ut enligt följande.

415*24 = 9960kr, separerar man abonnemanget så blir det 9960-145*24=6480kr för själva telefonen. Så i totala svängar skiljer det alltså runt 1500kr mot att köpa just detta abonnemang och mobil separat. Så behöver man ett abonnemang så finns det pengar att spara. Men det finns samtidigt fall där man faktiskt kan gå back på att välja telefon+abonnemang.

Är du ute efter "spend" så hade jag rekommenderat att köpa telefonen på Webhallen t.ex. Då kan du få 16p/100kr via SAS Eurobonus online shopping-portalen, dessutom får du 20p/100kr när du betalar med ditt Amex, så totalt 36p/100kr samt spend då. Därefter tecknar du ett abonnemang separat från t.ex. Hallon (Tre), Vimla (Telenor), Comviq (Tele2) eller Fello (Telia). Då får du maximal spend, poäng och ett obundet abonnemang samtidigt som du minimerar förlusten av att binda upp dig och den vägen få rabatt.

Du kan få mycket bättre abbonnemang för de där 145 kronorna du drog av. Utan lur, med 24 mån bindning bör du kunna hitta fastprisabbonnemang (ingen kostnad för sms/telefoni) och 7-10Gb surf för det priset. I tabellen du länkar kostar ifånen 495/mån med 8G surf, d v s 80*24=1920 spänn till.

Min känsla är att det alltid är billigare att köpa luren separat, direkt, utan avbetalningar.

Jag beställde en direkt från apple eftersom dom ~1000kr får jag tillbaka på att jag har ett billigare abonnemnag hos telia än de som erbjuds med mobilen. Samt man vet ju aldrig vad som händer i framtiden med jobbmobiler och sådant! Så bara skönt att slippa vara bunden tycker jag. Samt det blir lätt att få spend på kortet då!

Jag köpte min iphone 7 genom Apple shop, som jag gick till via SAS Online shopping.

MEN...

Förra året, i oktober/november, så hade SAS Apple shop erbjudande om dubbla poäng. Jag lusläste villkoren - och SAS Onlineshop hade naturligtvis glömt att undanta presentkort från köp som gav poäng. De hade ju ingen aning!

Då gjorde jag helt enkelt såhär:
1. Gick till Apple shop, via SAS Onlineshopping.
Tog screenshot.

2. Köpte Apple presentkort, till mig själv, på exakt det som telefonen sedan skulle kosta. Tog screenshot.

3. Betalade för presentkortet med mitt SAS Amex Elite och fick poäng för det.
Tog screenshot.

4. Gick till SAS Onlineshop igen, loggade in och gick till Apple shoppen, via SAS länken.
Tog screenshot.

5. Köpte telefonen och betalade med mitt presentkort som hade exakt det värde som behövdes, icke en krona mer eller mindre.
Tog screenshot.

6. Fick poäng från Amex och SAS Onlineshop för två köp.

Sedan försökte SAS Onlineshop slingra sig, menade att "så var det inte tänkt".
Nähä???
Hur ska jag som kund kunna veta "hur det är tänkt"??? Jag som kund kan bara läsa villkoren som står och förhålla mig till dem.
Därför argumenterade jag att när de inte har undantagit presentkort, vilket nästan alla andra liknande shoppingsystem gör, så får de faktiskt skylla sig själva.
Avslag!
Jag låg på igen och presenterade mina screenshots som tydligt visade allt, från villkoren som inte innehöll några undantag, till erbjudandet om dubbla poäng och mina köp.
Poängen kom in på kontot kort därefter.

Idag, är på förekommen anledning såväl den senaste iphonen och presentkort undantagna från poäng vid köp hos Apple via SAS Onlineshopping...

Edit:
Det brukar dock inte gälla vid nysläppen
Precis, exakt så.

Ok, nej jag har aldrig köpt telefon i direkt samband med nysläpp, så hade missat det. Torde väl inte spela någon roll egentligen? Dumt undantag alltså. Nåväl.

Toppen