Senaste nytt

SAS-piloter varslar om strejk 11 september 2017

Får man göra så? Anses det inte vara strejkbryteri om man sätter in andra personer i strejkandes ställe? Jag menar inte att det bryter mot lagen, men mot de spelregler (etik & moral?) som gäller vid arbetsmarknadskonflikter.
Och om de gör på det viset, kan då inställda avgångar som följd av en omstrukturering som en följd av strejk anses bero på "extraordinära omständigheter" när man tolkar EU-förordningen 261/2004?

Låter extremt osannolikt.
Hur sannolikt det är låter jag vara osagt, men om det finns viktigare linjer att driva från Norge som kräver svensk personal för att norrmännen strejkar så lär det inte vara omöjligt att man skickar dit svensk personal och kanske får ställa in någon flight från Sverige som är mindre viktig.
Som det är nu är det dock bara spekulationer och vi vet inte ens om det kommer att bli strejk. Jag utgår ifrån att SAS har en plan för hur det ska lösas men det lär inte vara något som kommuniceras utåt.

Får man göra så? Anses det inte vara strejkbryteri om man sätter in andra personer i strejkandes ställe? Jag menar inte att det bryter mot lagen, men mot de spelregler (etik & moral?) som gäller vid arbetsmarknadskonflikter.
Ingen aning om vad man får och inte får göra, det kommer ju fortfarande vara SAS personal men personal från en annan bas som utför flygningen. När det strejkades på BA så tog man ju in plan och besättning från Qatar Airways som exempel. Kanske är andra regler som gäller för UK och Norden.

Ingen aning om vad man får och inte får göra, det kommer ju fortfarande vara SAS personal men personal från en annan bas som utför flygningen. När det strejkades på BA så tog man ju in plan och besättning från Qatar Airways som exempel. Kanske är andra regler som gäller för UK och Norden.
Det är väl primärt en facklig fråga. Jag har svårt att se att det svenska facket skulle göra så. Att Qatar Airways och BA gör så är en annan femma.

Det är väl primärt en facklig fråga. Jag har svårt att se att det svenska facket skulle göra så. Att Qatar Airways och BA gör så är en annan femma.
Möjligt, jag avskriver dock inga möjligheter till vad som kan inträffa med inställda flighter. Jag kommer att räkna med att om det blir strejk så finns det en risk att mina flighter påverkas även om det kanske är låg sannolikhet att man blir drabbad.

Kommer någon ihåg hur tidigt eller hur sent in på faktiska inställningar av flyg skedde förra gången det begav sig?
Sist jag blev drabbad så var det kvällen innan.

De började ställa in flyg vid 15 tiden tror jag inklusive mitt som skulle gå 905, men de hade förhandlingar bokade 8 på morgonen. De löste sig så det blev ingen strejk den gången men mitt flyg var redan inställt och jag var ombokad via cph en kvart senare (den gången var det svenskarna som skulle strejka och danskarna som flög).

Tipset är definitivt att försöka vara beredd att ringa omedelbart man får en notis. Går även med proaktiv ombokning ibland när de väl är säkra på strejken men inte ställt in flyget.

Det är vid sådana tillfällen som ebg/ebd får ett ytterst reellt värde. Förtur i telefonkön gör mycket...

Toppen