Senaste nytt

Vandar på Kinesiska muren mellan Jinshanling och Simatai

Söker tips här ! Tänkte typ betala en taxi som kör oss till start och väntar vid målet.

Harry är en chaufför som jag har använt några gånger och kan rekommendera. Kanske marginellt billigare att använda en vanlig taxi, men då är det svårt (omöjligt...) att kommunicera med chauffören och taxibilarna har inte lyx som säkerhetsbälten.
Det var väldigt smidigt att boka in vår tripp med honom via WeChat eller SMS. Jag rekommenderar att ta en tidig start på dagen, dels så att ni kommer ut från centrala Beijing innan rusningstrafiken och även så att ni kommer fram till muren innan alla stora turistbussar. Trevligt att vara lite mer ensamma där ett tag.

Private Tour (Beijing, China): Top Tips Before You Go (with Photos) - TripAdvisor

Om jag får som jag vill kommer vi inte söka visum, utan åka till Seoul istället.
Så vilken del av kinesiska muren kan vi besöka utan visum ?
Jinshanling tillhör Hebei om jag förstått det hela rätt, och jag tyckte jag läste i tråden om visumfria besök i kina att beijing och hebei ska mergas from oktober, så då borde du kunna besöka Jinshanling i alla fall..
@Dr. Miles kanske har bättre insikt?

Jinshanling tillhör Hebei om jag förstått det hela rätt, och jag tyckte jag läste i tråden om visumfria besök i kina att beijing och hebei ska mergas from oktober, så då borde du kunna besöka Jinshanling i alla fall..
@Dr. Miles kanske har bättre insikt?
Ja, jag skrev om detta i en annan tråd men kineserna skrev "end of 2017" så det är inte säker på att det kommer att appliceras i oktober dock.

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit | Sida 9 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Enligt China Daily, Beijing, Tianjin och Hebei provins gemensamt ska få upp till 144 timmars visumfri vistelse i slutet av 2017. (likt som Shanghai och omnejd som har idag)

China Daily skrev:
Beijing, Tianjin, Hebei to offer 144 hours visa-free
By JING SHUIYU/ZOU SHUO | China Daily | Updated: 2017-07-28 08:39

The cities of Beijing and Tianjin, along with Hebei province, will allow 144-hour visa-free entry for nationals from certain countries and regions by the end of 2017, a vice-mayor of Beijing said on Thursday.
Beijing, Tianjin, Hebei to offer 144 hours visa-free - USA - Chinadaily.com.cn
https://www.thebeijinger.com/blog/2...entry-be-introduced-beijing-tianjin-and-hebei

北京出入境边防检查总站 skrev:
京津冀三地边检机关144小时过境免签政策实施合作协议签定仪式在我总站举行
北京出入境边防检查总站 | 时间: 2017-07-04| 文章来源: 边检处 | 作者: 王秀亮

为加快推进144小时过境免签政策落地实施,6月30日,由北京边检总站牵头,邀请天津边检总站、河北公安边防总队到京,共同签定三地144小时过境免签政策实施合作协议。北京总站李俊杰总站长、天津总站宋继双副总站长、河北边防总队刘国志副总队长、北京市人民政府口岸办公室朱雷副主任出席签定仪式。会议由总站党委委员吉利霞主持,边检处王仕斌处长及各执勤单位主官参加会议。
京津冀三地边检机关144小时过境免签政策实施合作协议签定仪式在我总站举行_北京边检

Dagens visumfri vistelse är upp till 72 timmar och det gäller endast i den staden man har kommit till.
T ex om man anländer Beijing med upp till 72 timmars visumfri vistelse, får man inte besöka Tianjin idag.

Men när kinesiska staten har godkänt förslaget av gemensam upp till 144 timmars visumfri vistelse i Beijing, Tianjin och Hebei provins, får man besöka Tianjin även om man har landat till Beijing.

Ping @SvartMjolk.

• Gilla
Reactions: ekf
Om ni tänker att besöka Badaling (八达岭) med tåg, jag har skrivit en guide om detta.

Besöka Kinesiska muren med tåg | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Den använde vi oss av förra gången super kul när dörrarna öppnades och alla rusade till tåget som var långt ut på perrongen !
Vi sprang allt vi orkade och gapskrattase samtidigt ! men nu när vi är 6 stycken tänkte vi nog lyxa till de med att ta taxi eller taxibuss

Toppen