Man ska även beakta servicen ombord. Visst kan SAS göra dåligt ifrånsig ibland, men BA har i princip alla gånger jag testa BA F varit på en helt annan nivå (lägre) än vad man kan förvänta sig.
Jag kan väl säga såhär med ett tiotal BA First resor under bältet
1. Aldrig dålig service ombord. Men markant skillnad på "Mixed Fleet" och "Legacy Fleet" från London Heathrow. Som oftast har jag haft bra till superb service ombord. Flighter med erfarna rävar av den gamla serviceskolan kan ibland BA vara världsetta i min bok. Nästan ingenting slår korrekt, artig, brittisk servicekänsla i mitt tycke. Andrew som tog hand om min sambo och jag senast mellan LHR-JFK borde lära alla i branschen.
2. Hårdvaran är undermålig, lite bättre på A380 och B787-9, men inget att skriva hem om. Kabinen trång, särskilt på B747-400
3. Maten: jag får mycket bättre mat ombord Austrian i Business. Däremot är BA duktiga på viner
4. Markupplevelsen: Concorde Room är ett relativt långt gäsp, faktisk är JFK bättre och jag gillade den lilla hörnan på Dulles
Det som gör BA First värt det för min del:
Relativt billigt att boka med mix av revenue biljett + olika former av uppgraderingar som Avios, GUF2, GUF1 (jag har köpt BA F en gång, en väg när prisskillnaden var typ 2 000kr)
Möjligheten att åka American och inte United i Nordamerika
Bra tidtabell till Nordamerika