Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Nu har jag fått ett SMS från SAS.
SAS skrev:
Cancellation info: SK964 28 Aug.
Rebooking is in progress. Please check your booking at flysas.com or refresh/add it in the SAS app. An email with your new itinerary will be sent as soon as possible. Thanks for your understanding & cooperation.
Your SAS team
Find out more about your rights at m.flysas.com/EU-regulations

Det ser ut som att morgondagens (måndag 28 aug) SK964 från Hong Kong är inställt.
Vi får se vilken rutt det blir...

Det ser ut som att morgondagens (måndag 28 aug) SK964 från Hong Kong är inställt.
Vi får se vilken rutt det blir...
Både SK996 från Beijing och SK998 från Shanghai har lediga platser imorgon men problemet är att det finns inga lediga platser på anslutningsflyg till dessa flygplatser med bl a Air China, Cathay Pacific, Cathay Dragon, China Eastern.
Jag gissar att det har varit inställda flighter till Beijing och Shanghai tidigare så alla ombokade passagerare har redan tagit plats.

Ett alternativ som skulle fungera för mig är med Austrian via Wien.
Det finns lediga platser i Business class och jag kommer hem samma dag i alla fall.
Kod:
2017-08-28
OS 68
HKG 13:15 → VIE 19:15
J4 C4 D4 Z4 P4 Y9 B9 M9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T9 L9 K0
Stops: 0
Aircraft: 772

2017-08-28
OS 317
VIE 20:20 → ARN 22:35
Aircraft: E95

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vi får se hur det blir. Jag ska ringa SAS när jag har kommit till Hong Kong.
Synd att jag intr fick detta meddelande imorse innan jag flög Tokyo->Guangzhou. Annars hade jag kunnat förrslå avresa från Tokyo utan anslutningsflyg från Hong Kong.

Både SK996 från Beijing och SK998 från Shanghai har lediga platser imorgon men problemet är att det finns inga lediga platser på anslutningsflyg till dessa flygplatser med bl a Air China, Cathay Pacific, Cathay Dragon, China Eastern.
Jag gissar att det har varit inställda flighter till Beijing och Shanghai tidigare så alla ombokade passagerare har redan tagit plats.

Det finns lediga platser i Business class och jag kommer hem samma dag i alla fall.
Kod:
2017-08-28
OS 68

2017-08-28
OS 317

Synd att jag intr fick detta meddelande imorse innan jag flög Tokyo->Guangzhou. Annars hade jag kunnat förrslå avresa från Tokyo utan anslutningsflyg från Hong Kong.
Håll oss uppdaterad.

Kod:
2017-08-28
OS 68

2017-08-28
OS 317

Update:
Jag ringde till SAS i Sverige och fick hjälp av dem väldigt snabbt.
De bokade om mig till Austrian via Wien så är jag nöjd. Jag slipper att åka till flygplatsen tidigt.
Bra hanterat av SAS!

Enligt henne, orsaken till inställt flyg från Hong Kong är pga flyget till Hong Kong (SK963) är inställt så det finns inget flygplan från Hong Kong.

Jag blev ombokad i Z klass på Austrians flyg. Hoppas att jag får några poäng.
SAS skrev:
Austrian Airlines
OS 068 / 28AUG 13:15 19:15
Terminal 1
Z / Confirmed

Austrian Airlines
OS 317 / 28AUG 20:20 22:35
Z / Confirmed

Update:
Jag ringde till SAS i Sverige och fick hjälp av dem väldigt snabbt.
De bokade om mig till Austrian via Wien så är jag nöjd. Jag slipper att åka till flygplatsen tidigt.
Bra hanterat av SAS!

Enligt henne, orsaken till inställt flyg från Hong Kong är pga flyget till Hong Kong (SK963) är inställt så det finns inget flygplan från Hong Kong.

Jag blev ombokad i Z klass på Austrians flyg. Hoppas att jag får några poäng.
Härligt! Har inte sett mycket Austrian business här på forumet så ska bli kul att höra (och se ) vad du tycker. Jag försökte in i det sista att byta min Swiss mot Austrian men dök aldrig upp plats från Hong Kong till Wien.

Vet inte hur bra WhereToCredit är men for what it's worth:
eb3e5faeddee90f8893c954a836a7833.jpg

Nu har jag checkat in mig på OS68 Hong Kong-Wien via webben.
Jag fick plats på 1K (det ser ut som en Throne seat) så hoppas att allt är OK.
Snyggt!

Såg någon på Facebook som skulle med samma flyg men blev ombokade med Lufthansa via MUC. Undrar vad som avgör vem som får flyga vad? Jag menar.... Någon kan ju bli ombokad på Air China och en annan med Austrian, vilket i vissa ögon är en viss skillnad.

Snyggt!

Såg någon på Facebook som skulle med samma flyg men blev ombokade med Lufthansa via MUC. Undrar vad som avgör vem som får flyga vad? Jag menar.... Någon kan ju bli ombokad på Air China och en annan med Austrian, vilket i vissa ögon är en viss skillnad.
Båda Lufthansas flighter från Hong Kong avgår runt midnatt så det blir lång väntan för dem som blev ombokade till Lufthansas flygningar.

Jag var lite proaktiv i detta fall och sökte tillgänglighet på ExpertFlyer (återigen, det är värt att betala ca 100 USD per år för tjänsten).
Jag såg lediga platser på Austrians flighter och ringde till SAS och bad kundtjänsten att boka om mig till Austrians flighter.
Det var säkert lätt för dem när jag kom med färdigt förslag som också är rimlig rutt (inte via USA eller Sydafrika...).

De söker nog i första hand med SAS på long haul flygningar men i detta fall hade de inte kunnat boka anslutningsflyg till Beijing, Shanghai eller Tokyo pga de flighterna var fullbokade.

Nu har jag checkat in mig på OS68 Hong Kong-Wien via webben.
Jag fick plats på 1K (det ser ut som en Throne seat) så hoppas att allt är OK.

OS67 verkar flygas av OE-LPB.... Snart 20 år gammal kärra. Hur gammal är Austrians inredning?

Kuriosa:
Lite skillnad på gammal och ny businessclass.
88277cfd7c0bae228fab0cbf31f89f77.jpg

Photocredit

a668f13b5a635f43efefef238dbd7b12.jpg

Photocredit

Edit efter Dr Miles svar: Otydlig av mig och att jag endast visade vilken skillnad i gamla och nya kabinen men att alla har nya nu såklart. :)

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen