Senaste nytt

Connection time i Frankfurt

Det håller absolut som bevisning, men det måste finnas en SKRIFTLIG regel som hanterar ansvarsfrågan. Det är det jag efterlyser.
Nu var det länge sedan jag läste dem men står det inte om just detta i de allmänna transportvillkoren/IATA reglerna? Det är ingenting som man läser till vardags, i varje fall inte jag. Däremot brukar det hänvisas till dem i biljettvillkoren. Är du sugen hade jag i ditt ställe börjat leta där.
 
Är det inte bara så lätt att om du har allt på samma biljett så är det flygbolaget som tar smällen vid eventuella förseningar?
Så brukar det ju vara, men nu finns det ju en del som säger att detta inte gäller, så hade varit bra att få lite mer resonemang från deras sida mer än nästan-jämförelser med hastighetsbegränsningar.
 
Det hela är mycket enkelt.
Finns det skriftligt i köpeavtalet med SAS att det är kundens ansvar att hålla reda på MCT så är det inget mer att diskutera.
Finns det inget på skrift kan Tallinn informera hur mycket som. De har ändå ansvaret om det skiter sig.
 
Jag tror ingen har prövat detta i domstol av flera skäl.

Agenten må ha gjort fel, men uppenbarligen nämnde han ju detta för dig. Därmed har du svårt att skylla på SAS om något går snett.

Sedan är det vardagsmat att bokningar bryter mot MCT då avgångs och ankomsttider ändras stup i kvarten. MEN - det som normalt sett händer då är att bokningar går sönder och du tvingas boka om ett segment.

Du fokuserar på helt fel saker här. Faktum är att du har en bokning som inte är 100% korrekt och du vet om det. Frågan är vad du tänker göra åt det - ringa och boka om eller chansa på att allt går bra? Om du råkar ut för problem kan du räkna med att du får dra det genom ett par instanser i domstol för att komma någonstans alls (och jag skulle säga att dina chanser där är rätt dåliga).
Nej agenten sade noll om MCT. Men strunta i mitt enskilda fall. Jag ska boka om baserat på era råd.
Detta handlar om ansvarsfrågan finns skriftligt eller ej.
 
Nej agenten sade noll om MCT. Men strunta i mitt enskilda fall. Jag ska boka om baserat på era råd.
Detta handlar om ansvarsfrågan finns skriftligt eller ej.
Vad sa agenten då? Uppenbarligen sa de ju någonting och där borde du ha ifrågasatt om det är smart.

Jag förstår att du i efterhand kan tycka att det är dumt att du inte tog eget ansvar direkt och nu försatt dig i en situation förknippat med risker. Men varför inte lyssna på oss och boka om så slipper du problemet!? Eller så lever du med riskerna och hoppas att inget går sönder eller att dina flighter inte blir försenade. (Det finns ju trots allt en chans att allt funkar utan problem)
 
Vad sa agenten då? Uppenbarligen sa de ju någonting och där borde du ha ifrågasatt om det är smart.

Jag förstår att du i efterhand kan tycka att det är dumt att du inte tog eget ansvar direkt och nu försatt dig i en situation förknippat med risker. Men varför inte lyssna på oss och boka om så slipper du problemet!? Eller så lever du med riskerna och hoppas att inget går sönder eller att dina flighter inte blir försenade. (Det finns ju trots allt en chans att allt funkar utan problem)
Läser du inte vad jag skriver?
 
Fast om agenten säger "MCT är 1.15 men jag bokar ändå in dig med ett byte på 1.10", vad skall man som konsument göra då?

Nej agenten sade noll om MCT.

Läser du inte vad jag skriver?

Du skriver först att agenten sagt något om att det bokades ett för kort byte och sedan att denne san noll om MCT. Även om inte begreppet "MCT" användes, så verkar ju något ha sagts. Därav min fråga.

Är det inte bara så lätt att om du har allt på samma biljett så är det flygbolaget som tar smällen vid eventuella förseningar?

Så brukar det ju vara, men nu finns det ju en del som säger att detta inte gäller, så hade varit bra att få lite mer resonemang från deras sida mer än nästan-jämförelser med hastighetsbegränsningar.
Jag har redan beskrivit vad som typiskt sett händer i detta scenario. Oftast brukar bolagens IT-system upptäcka detta i förväg och varna så att man får boka om.
Om man skulle lyckas flyga på en biljett som bryter mot MCT och missar sin connection, så har flygbolagen ingen skyldighet att lösa problemet. Det är det MCT är till för - om MCT uppfylls tar de ansvar, annars inte. Beroende på exakt vad som har hänt, så kanske de är villiga att ge lite godwill, men det ska man nog inte räkna med.
 
Toppen