Senaste nytt

Har ni också betalat fakturen med fel OCR-nummer?

taxvalp

Medlem
Tidigare i veckan betalade jag en halvsvettig Amexräkning via mobilbanken. Använde Internetbankens kamera med OCR-funktion.

Eftersom pengarna inte synts till på mitt saldo trots flera dagars väntan kollade jag min betalning. Det visade sig att TVÅ siffror tolkats fel så OCR-numret blev fel - men ändå rätt för att passera kontrollen. En snabb koll på nätet visar att mitt påhittade kortnummer är korrekt rent matematiskt, så kanske har jag spridit tillfällig glädje till någon annan Amex-kund.

Jag har talat med Amex och anmält ärendet och tror förstås att det löser sig men lite pulshöjning har man ju ändå...

Har någon av er liknande erfarenheter med Amex eller annat kortföretag? Var det krångligt att reda ut?

OM det är så att pengarna kommit in på ett riktigt konto kan det bli lite problematiskt. Om pengarna däremot ligger och skvalpar hos Amex så löser dom nog det rätt snabbt.

Vad jag förstår kan Amex inte gå in på ett "riktigt" konto och ta tillbaka pengarna utan måste be den rätte kontoägaren att acceptera att dom tar tillbaka dom. Jag hade ett liknande fall på mitt Norvegian-kort då jag fick pengar insatta av någon som betalade fel. Norwegian kontaktade då mig och informerade att pengarna betalats in felaktigt och om det var OK att dom återförde dom. Av någon anledning svarade jag inte direkt och 2 veckor senare när jag kom ihåg detta så låg pengarna fortfarande kvar på mitt konto. När jag sedan meddelande att det var OK så försvann dom någon dag senare.

Det finns ju rättsfall i Sverige där folk fått pengar felaktigt insatta på sitt konto och sedan satt sprätt på dem och tvingats betala tillbaka, så jag är vid gott mod. Men kortnumret kanske går till någon kortinnehavare i Långtbortistan? Blir spännande...

Problemet är att Amex till skillnad från de flesta andra inte använder en checksiffra i slutet av OCR. Alla normala bolag räknar ut ett kontrollvärde och lägger det i slutet medan Amex bara lägger till "75" efter kortnumret.

Amex använder väl bara två serier, 3757 och 3793 i sverige? Då tror jag inte det kan kopplas till någon annans kort (som då skulle börja på 3737).

Toppen