Senaste nytt

Köpt business för 27 000, pengar har dragits men ingen biljett registrerad

Istället för att skriva ett argt inlägg citerar jag mig själv i mitt inlägg på SAS facebooksida. En snabb summering är att jag försökte köpa en biljett, pengarna drogs men ingen biljett dök upp pga "fel i system".

Hej. Inatt försökte jag boka en biljett på er hemsida. När det uppstod ett fel med kortköp så prövade jag istället att betala via min bank. Jag slussades vidare till SEB och genomförde köpet med BankID. När jag sedan hannar på SAS hemsida igen kommer ett felmeddelande upp om att köpet misslyckats, jag får alltså ingen bekräftelse eller biljett. Jag tittar på min bank och ser att pengarna har dragits från mig. Jag har varit i kontakt med kundtjänst hos er men dom kunde inte svara på vad som hänt. På SEB hänvisar dom till er eftersom dom inte längre har pengarna.

Så till frågan: Har någon drabbats av detta eller känner till vad som pågår?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Istället för att skriva ett argt inlägg citerar jag mig själv i mitt inlägg på SAS facebooksida. En snabb summering är att jag försökte köpa en biljett, pengarna drogs men ingen biljett dök upp pga "fel i system".

Hej. Inatt försökte jag boka en biljett på er hemsida. När det uppstod ett fel med kortköp så prövade jag istället att betala via min bank. Jag slussades vidare till SEB och genomförde köpet med BankID. När jag sedan hannar på SAS hemsida igen kommer ett felmeddelande upp om att köpet misslyckats, jag får alltså ingen bekräftelse eller biljett. Jag tittar på min bank och ser att pengarna har dragits från mig. Jag har varit i kontakt med kundtjänst hos er men dom kunde inte svara på vad som hänt. På SEB hänvisar dom till er eftersom dom inte längre har pengarna.

Så till frågan: Har någon drabbats av detta eller känner till vad som pågår?

Jag hade ringt kundtjänst om jag vore du
 
Och efter det skrivit ett inlägg i forumet, eller hur? Jag har talat med dom två gånger idag. Jag beskrev i inlägget att jag ringt både SEB och SAS. Den ena hänvisar till den andra.

Oj, missade den meningen. Ber om ursäkt! Håller med SEB här ändå. Du har köpt en vara av SAS som dom inte har levererat. Det är nog dom du ska ta fighten med.

Är pengarna dragna eller bara reserverade?
 

mha321

Medlem
Du har köpt en vara av SAS som dom inte har levererat. Det är nog dom du ska ta fighten med.
Det är svårt att veta utan att se fler detaljer, som man nog inte ser där.

Det har gjorts en överföring från SEB till SAS. SAS biljettsystem har inte sett överföringen. Om det faktiska kommunikationsfelet ligger på SEBs avsändande sida eller SAS mottagande sida kan man inte veta baserat på den informationen, och säkert inte heller utan att se intern information från minst en och kanske båda sidor.

Om pengarna har nått SAS miljöer men inte fram till biljetteringen så är det SAS som inte levererat. Men om de inte kommit fram så långt, så har SAS inte gjort något fel eftersom man faktiskt inte har köpt något från dem.

Med erfarenhet av vilka som har fel i sina system oftast, så tyder det på SAS. Men det är inte på något sätt säkert. Men jag håller med om att det definitivt borde vara första försöket (och kanske andra och tredje). Hade det bara funnits en bokning hade man ju kunnat använda 24h-garantin, men om det inte finns någon faktisk bokning så funkar väl inte den heller.

Tyvärr är ju allt som har med chargebacks mycket krångligare när man använder direktbetalningar av denna typ, eftersom man inte har samma konsumentskydd som vid kortbetalningar. Men nog borde SEB kunna annulera betalningen om man har tillräckligt bevis. Sedan om de faktiskt gör det är en annan fråga.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Valley

Medlem
Du lär nog få igen dina peningar. De skall väl först upp på lite slaskkonton hos SAS som skall kontrolleras av någon som skall stämma av med SEB som skall kontrollera lite som skall.......................................
Och därefter åker de in på ditt konto igen.

Haft liknande race med Hertz och Danske Bank. Tog väldig tid innan allt blev korrigerat
 
Det är svårt att veta utan att se fler detaljer, som man nog inte ser där.

Det har gjorts en överföring från SEB till SAS. SAS biljettsystem har inte sett överföringen. Om det faktiska kommunikationsfelet ligger på SEBs avsändande sida eller SAS mottagande sida kan man inte veta baserat på den informationen, och säkert inte heller utan att se intern information från minst en och kanske båda sidor.

Om pengarna har nått SAS miljöer men inte fram till biljetteringen så är det SAS som inte levererat. Men om de inte kommit fram så långt, så har SAS inte gjort något fel eftersom man faktiskt inte har köpt något från dem.

Med erfarenhet av vilka som har fel i sina system oftast, så tyder det på SAS. Men det är inte på något sätt säkert. Men jag håller med om att det definitivt borde vara första försöket (och kanske andra och tredje). Hade det bara funnits en bokning hade man ju kunnat använda 24h-garantin, men om det inte finns någon faktisk bokning så funkar väl inte den heller.

Tyvärr är ju allt som har med chargebacks mycket krångligare när man använder direktbetalningar av denna typ, eftersom man inte har samma konsumentskydd som vid kortbetalningar. Men nog borde SEB kunna annulera betalningen om man har tillräckligt bevis. Sedan om de faktiskt gör det är en annan fråga.

SEB ser i varjefall transaktionen och menar att dom har lämnat banken, dom kan inte få tillbaka dom. SAS ser ingen transaktion alls. Dom talar om fem arbetsdagar innan dom ens kan börja leta efter pengarna.

Det finns inte heller någon försäkring eller möjlighet att reklamera köp heller med det betalningssystemet som jag använde mig av. Det är polisanmälan som är nästa steg om SAS inte hittar något eller hjälper till.

Jag är övertygad om att det är SAS bokningssystem som har felat
 

mha321

Medlem
SEB ser i varjefall transaktionen och menar att dom har lämnat banken, dom kan inte få tillbaka dom. SAS ser ingen transaktion alls. Dom talar om fem arbetsdagar innan dom ens kan börja leta efter pengarna.

Det finns inte heller någon försäkring eller möjlighet att reklamera köp heller med det betalningssystemet som jag använde mig av. Det är polisanmälan som är nästa steg om SAS inte hittar något eller hjälper till.

Jag är övertygad om att det är SAS bokningssystem som har felat
Det tror jag också :) men det är än så länge inte bevisat vilket gör att de med viss rätt kan trilskas lite.

Det första att göra är nog att som @Valley säger, vänta en vecka. Då borde det dyka upp någonstans hos sas eftersom det blir fel på matchningen I systemen och när det väl hänt bör kundtjänst där kunna skicka tillbaks dem.
 

palmen

Moderator
Jag skulle tro att pengar bara reserverats vilket inte är helt ovanligt, då kommer de tillbaka inom några dagar.

Om pengarna faktiskt är dragna och inte bara reserverad så är det helt klart konstigt.

Oavsett vad är det sas du ska prata med, det är med SAS du gjort en affär, inte med SEB. Jag skulle fråga dom hur de tycker att detta ska lösas då du behöver biljetten. Om de inte har något vettigt svar så får du be om att prata med någon chef/supervisor där.
Låter som en väldigt jobbig situation men det bästa man kan göra är att inte ta ut det på personen man pratar med i telefon, det brukar sällan bli bra då. Båda parter måste ha förståelse för varandra och speciellt sas som verkar ha satt dig i en lite jobbig situation.
 
Jag skulle tro att pengar bara reserverats vilket inte är helt ovanligt, då kommer de tillbaka inom några dagar.

Om pengarna faktiskt är dragna och inte bara reserverad så är det helt klart konstigt.

Oavsett vad är det sas du ska prata med, det är med SAS du gjort en affär, inte med SEB. Jag skulle fråga dom hur de tycker att detta ska lösas då du behöver biljetten. Om de inte har något vettigt svar så får du be om att prata med någon chef/supervisor där.
Låter som en väldigt jobbig situation men det bästa man kan göra är att inte ta ut det på personen man pratar med i telefon, det brukar sällan bli bra då. Båda parter måste ha förståelse för varandra och speciellt sas som verkar ha satt dig i en lite jobbig situation.

Pengarna har lämnat mitt konto, inte reserverats. När man gör en "Bankbetalning" är det precis som att skicka pengar till vilket bankkonto som helst, så fort pengarna skickats är det mottagaren som bestämmer vad som ska hända med dom.

På kundtjänst har dom inga som helst befogenheter. Det dom kan göra är föra vidare det jag sagt till någon annan som hanterar sådana ärenden. Det var det som hände, dom ringde när jag väntade och efter en stund meddelade dom att dom talat med SAS Refund som inte visste. Och om pengarna inte nått mig inom fem arbetsdagar skulle jag höra av mig igen och så skulle dom "försöka se vad som hänt"..

Hade det handlat om 10 lax hade jag varit okej med det, det går att vänta på att få tillbaka dom. Men 27x2 har jag inte råd med..
 
Toppen