Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Von Wiffen

Medlem
Läste just rapporten. Tack! :)
Tråkigt med herring bone inåt istället för mot fönstret men verkade annars vara en trevlig flygning trots allt.
Om inte annat för Star Alliance loungen på LAX. :D

Hoppas på många poäng...
Ha en bra dag nere på NZ.
Tackar! :) Återkommer i poängfrågan och även om claimen går igenom.
 

MartinH

Medlem
Hej! Hur är det med ATC restrictions, är det extraordinära omständigheter?

AY006, JFK-HEL. Inkommande flyg var "några timmar" sent. Sen, p.g.a. ATC så taxar planet i över 3 timmar innan det kommer iväg. Landar HEL 5,5 tim för sent och missar en anslutning till TXL.

Har Finnair rätt här?
"Förseningen av flygningen A006 den 7.7.2017 berodde på trafikstockning och flygtrafikledningens begränsningar på New Yorks JFK-flygfält. Det inkommande flyget fick inte lov att komma till porten och flyget AY006 taxade 3h 3 minuter på grund av den långa kön till startbanan. Eftersom detta är extraordinära omständigheter, betalas ingen standardkompensation."
 

fcx

Medlem
Hej! Hur är det med ATC restrictions, är det extraordinära omständigheter?

AY006, JFK-HEL. Inkommande flyg var "några timmar" sent. Sen, p.g.a. ATC så taxar planet i över 3 timmar innan det kommer iväg. Landar HEL 5,5 tim för sent och missar en anslutning till TXL.

Har Finnair rätt här?
"Förseningen av flygningen A006 den 7.7.2017 berodde på trafikstockning och flygtrafikledningens begränsningar på New Yorks JFK-flygfält. Det inkommande flyget fick inte lov att komma till porten och flyget AY006 taxade 3h 3 minuter på grund av den långa kön till startbanan. Eftersom detta är extraordinära omständigheter, betalas ingen standardkompensation."

ATC restrictions är generellt en extraordinär omständighet som inte ger rätt till ersättning.

Om man sitter länge i planet och väntar i USA så är flygbolaget skyldig att följa sin "lengthy tarmac delay"-plan och förse passagerare med mat och dryck. Om du anser att man brustit mot den så kan man klaga på det istället.
 

Spax

Medlem
Hej, jag inser att svaret säkert finns någonstans i den 294 sidor långa tråden men tar upp denna fråga igen.

Här jag rätt till ersättning enligt 261/2004 vid:

1. SAS bonusresa, 100% betald med poäng?
2. SAS bonusresa, betald delvis med poäng (best availability)?

Tack på förhand.
 

HCas

Medlem
Hej på er. Är ny till det här med EU 261-kompensation så har en fråga som kanske är lite orutinerad, men i alla fall. Hade en bokning med Norwegian där planet ställdes in kvällen innan avgång. Först ville de inte hjälpa till alls men efter en del om och men blev jag ombokad (i C-klass!) till min destination; kom fram ca 4 timmar försenad. Enligt vad jag förstår av regelverket borde jag ha rätt till €400 (typ 2-flygning) i kompensation från flygbolaget som inte har någon koppling till utlägg eller liknande utan bara är kompensation för min "inconvenience".

Men nu är det ju Norwegian det gäller och mina fördomar säger mig att de inte kommer betala godvilligt. Vad har ni andra för erfarenheter? Är det lönt att skriva till dem eller kommer man få dra det till domstol innan de betalar? Jag fick ingen information om varför flighten ställdes in men det var i alla fall inte väder eller någon uppenbar extraordinär omständighet. Hursomhelst, min fråga är helt enkelt om det funkar någotsånär smidigt att begära denna kompensation från Norwegian eller om man fastnar i ett byråkratiskt träsk där de kommer vägra att betala och/eller dra ut på det i åratal?

Vill ge lite återkoppling på detta ärende, för mina fördomar kom på skam - Norwegian gick utan att försöka slingra sig med på att betala mig €400 i kompensation. Hela saken är mycket snyggt skött av dem både vad gäller ombokning och kompensation, jag har inga anmärkningar alls.
 

DOEL

Medlem
Vill ge lite återkoppling på detta ärende, för mina fördomar kom på skam - Norwegian gick utan att försöka slingra sig med på att betala mig €400 i kompensation. Hela saken är mycket snyggt skött av dem både vad gäller ombokning och kompensation, jag har inga anmärkningar alls.
Skönt att de inte krånglade!
 

Axel55

Medlem
Jag blev försenad med Swiss och de skyller på adverse weather conditions (thunderstorm/strong winds) i Zurich 14 juli. Vet någon av er en bra sida för att kunna kontrollera historiskt väder på flygplatserna? När jag väl kom fram till Zurich var det klarblått och inga förseningar.

Stort tack på förhand.
 
Toppen