Senaste nytt

Visum till Vitryssland

Försökte växla till mig vitryska rubel på Arlanda(både Forex och Exchange) men den valutan har de inte, de föreslog US dollar istället.

Jag tänkte ta med mig $ så jag klarar kravet vid gränsen, och sedan ta ut rubel i Minsk.
De där udda valutorna måste du nog beställa på banken.

Försökte växla till mig vitryska rubel på Arlanda(både Forex och Exchange) men den valutan har de inte, de föreslog US dollar istället.

Jag tänkte ta med mig $ så jag klarar kravet vid gränsen, och sedan ta ut rubel i Minsk.
Ta med ett bankkort (öppna för rätt zon om det behövs), sedan kan man betala mycket med kort i Minsk. Det går bättre med kort där än i Tyskland. Man kan även enkelt ta ut lite kontanter på plats. Det finns bankomater överallt i Minsk och väldigt få tar ut någon avgift.

Men om du vill betala Forex, så går det bra att ta med euro eller dollar och växla lokalt. Det är mycket billigt att växla EUR/USD/RUB till vitryska rubel på plats.

Last edited:
Löste det sig efter 45 minuter eller var du tvungen att köpa extra försäkring?

Vi ska till vitRyssland om en vecka. Ska ringa länsförsäkringar imorgon och fråga om ett intyg där det framgår 10000 euro.
Första gången löste det sig, andra gången fick jag köpa försäkring för 4 EUR. Jag har i efterskott lagt ett claim för 4EUR hos Moderna med förhoppning att det får dem att fixa deras intyg för min nästa resa :)

Om du läser ryska kan du leta fram detta i original för att förstå kraven på försäkringen i detalj: Microsoft OneDrive - Access files anywhere. Create docs with free Office Online.

Ta med ett bankkort (öppna för rätt zon om det behövs), sedan kan man betala mycket med kort i Minsk. Det går bättre med kort där än i Tyskland. Man kan även enkelt ta ut lite kontanter på plats. Det finns bankomater överallt i Minsk och väldigt få tar ut någon avgift.

Men om du vill betala Forex, så går det bra att ta med euro eller dollar och växla lokalt. Det är mycket billigt att växla EUR/USD/RUB till vitryska rubel på plats.
Vad är ditt tips för att intyga att man är god för BYN46/dag(2x basbelopp), om man vill ta ut cash först när man kommer till Minsk? :rolleyes:
Tack för fin info när det gäller Minsk, du verkar vara forumets Vitrysslandsexpert :)

Vad är ditt tips för att intyga att man är god för BYN46/dag(2x basbelopp), om man vill ta ut cash först när man kommer till Minsk? :rolleyes:
Tack för fin info när det gäller Minsk, du verkar vara forumets Vitrysslandsexpert :)
Första gången hade jag med utskrift från internet banken men det fanns knappt intresse för det. Andra gången tog jag inte med något och blev inte heller frågat.

Så mitt förslag är att ha med utskrift på konto saldo eller något transaktionsöversikt, i fall du behöver det. Ser man dock ut som vanlig europeisk medborgare och ha ett eller flera kredit/bankkort, så tror jag du klarar dig utan.

Jo, det kan stämma det där med expert :) Sambons farföräldrar finns kvar där så vi reser fram och tillbaka en del. Har även gett gästföreläsningar på vitryska statsuniversitetets MBA program och annat för att ha något annat att göra medan vi är där. Själv född som holländare.

De där udda valutorna måste du nog beställa på banken.

Senast jag åkte så fick jag svaret efter att de kollat i en gammal dammig pärm att det var illegalt att föra ut landet, förmodligen för att det är en monopolvaluta och de vill ha in dollar istället. Inga problem alls med dollar men se till att få felfria sedlar då minsta skavank brukar innebära att de inte accepterar den utan vill ha en "hel" sedel istället.

Vi växlade in svenska kronor på flygplatsen till BYN. Samt tog ut i bankomat.

Det går säkerligen, senast jag var till Vitryssland var 2010 och då var det bättre kurs på dollar, vilket även går att betala med "under bordet" i vissa fall också, men räkna inte med att kunna växla tillbaka Vitryska rubler i Sverige.

Det går säkerligen, senast jag var till Vitryssland var 2010 och då var det bättre kurs på dollar, vilket även går att betala med "under bordet" i vissa fall också, men räkna inte med att kunna växla tillbaka Vitryska rubler i Sverige.
Om någon BC medlem har mindre mängder BYN som hen vill bli av med, skriv mig ett PM.

Bayankhongor? Udda destination. Trevligt.
Vitryska rubel har bytts ut för något år sedan. Man kapade bort fyra nollor. Titta på kursutvecklingen för BYR och du förstår varför :) BYN är än så länge något mera stabilt och växelkursen är inte lika kontrollerad som förr.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen