Senaste nytt

Eurobonuspoäng hos Swiss

En komplex fråga som jag tror har följande svar:

Edelweiss egna destinationer flyger Edelweiss som operatör och primär marketing carrier. Som oftast till semesterdestinationer. Här har Swiss codeshare som oftast börjar med LX8xxx (8000-serie). Ger ingenting till EuroBonus.

Där det kan uppstå förvirring är när Swiss på grund av egen kapacitetsbrist använder Edelweiss med s.k. Wet Lease Arrangement. Då är det en Swiss flight som t.ex. LX1251/52 mellan ZRH-ARN-ZRH som säljs men ansvaret för leverans står Edelweiss. Juridiskt är detta då en Swiss flight som ger poäng till EuroBonus. Borde stå tydligt på Swiss hemsida eller bokningsmotor. Det är djungel detta då för en vanlig konsument är det svårt att skilja på Code Share och Wet Lease.

Lite OT: Lufthansagruppen verkar ha svårt att optimera produktionen för tillfälle. Jag har sätt eller rest med via wet lease:
Swiss operated by Austrian
Swiss operated by Helvetica
Austrian operated by Air Berlin
Austrian operated by Niki
Austrian operated by EuroWings

Alla legitima Star Alliance flighter som flygs outsourcad.

Vet inte om Austrian operated by Air Berlin går under samma, men jag flög en sån sträcka bokad som del av *A-award för ett par veckor sen.

Austrian operated by Air Berlin är wetelase och räknas som en vanlig Austrian flight som @Senator skriver.

Där det kan uppstå förvirring är när Swiss på grund av egen kapacitetsbrist använder Edelweiss med s.k. Wet Lease Arrangement. Då är det en Swiss flight som t.ex. LX1251/52 mellan ZRH-ARN-ZRH som säljs men ansvaret för leverans står Edelweiss. Juridiskt är detta då en Swiss flight som ger poäng till EuroBonus. Borde stå tydligt på Swiss hemsida eller bokningsmotor. Det är djungel detta då för en vanlig konsument är det svårt att skilja på Code Share och Wet Lease.

Är det inte så att det juridiskt sett är just en Edelweiss flight i ditt exempel och att det är det som gör det viktigt att flygbolagen informerar sina kunder? Ändras det efter bokningstillfället har du som resenär att kostnadsfritt boka om eller avboka om du inte är nöjd med det utförande bolaget. Sedan finns det säkert annat som styr det slutgiltiga ansvaret mellan wetlease och codeshare. Att man ur bokningsmotorerna ser det som en ren Swiss flight är nog en annan sak.

Toppen