Senaste nytt

Hur lång tid brukar det ta att lokalisera försvunnet bagage?

fred80

Medlem
Flög i går ifrån Malta till Stockholm via Rom med Air Malta på första sträckan och med SAS på den andra.

När jag kom till Arlanda så saknades mitt bagage och anmälan gjordes direkt.

Nu har det snart gått ett dygn och när jag loggar in och kollar status så har dom fortfarande inte lokaliserat vad min väska är, utan status är sökning pågår.

Vad är "normalt" att de ska ta i tid att hitta inchekad borttappad bagage?
När ska man börja blir orolig?
Något mer jag kan göra eller är det bara att vänta och se vad som händer?

Eftersom det skedde hemresan så har jag inget att hämta på någon försäkring, men för mig just nu är det vigtigaste att jag får väskan åter.

En väska är ju sällan borta, utan mera på fel plats. Av typen att den inte hann med din flight. Så den bör ju vara kvar i Rom till nästa plan går.
Om inte flygbolaget får ngn kreativ ide att skicka den via ngn annan plast för att de sak gå fortare.
När jag har titta på tagar på min väskor som har varit försvunna, och ser hur de har flygit önskar jag ibland att man fick poäng efter väskans färdväg.

Flygbolagens hemsidor är nog inte dom mest uppdaterade när det gäller att "hitta" väska utan det står nog där först när dom vet när det kommer fram. 1-3 Dag kan det lätt ta. Men kör dom inte hem väskan till dig när den kommer till arlanda??

Flygbolagens hemsidor är nog inte dom mest uppdaterade när det gäller att "hitta" väska utan det står nog där först när dom vet när det kommer fram. 1-3 Dag kan det lätt ta. Men kör dom inte hem väskan till dig när den kommer till arlanda?
Jo dom kommer köra ut den. Men just nu vet dom inte ens vad väskan är! Tycker att på en dag borde man kunna hitta den i Rom.

Italien är tyvärr inte känt för att ha bra bagagehantering. Oavsett land den fastnar i är det inte ovanligt att det tar åtminstone en dag art hittade väskan, ibland tar del en veckan eller ännu mer.

Hoppas väskan dyker upp snart.

Italien är tyvärr inte känt för att ha bra bagagehantering. Oavsett land den fastnar i är det inte ovanligt att det tar åtminstone en dag art hittade väskan, ibland tar del en veckan eller ännu mer.

Hoppas väskan dyker upp snart.

Som man säger om Romare.
Julius Cesar gav Romarna en veckas betald semeter för ca 2000 år sen. Dom har fortfarande inte kommit tillbaka från semesten :p

Det "normala", om det nu finns något sådant, är nog snarare typ 4-5 dagar i alla fall. Har för mig att väskan måste vara borta i 21 dagar innan flygbolaget betraktar den som "försvunnen"?
Synd att det var på hemresan.

Det "normala", om det nu finns något sådant, är nog snarare typ 4-5 dagar i alla fall. Har för mig att väskan måste vara borta i 21 dagar innan flygbolaget betraktar den som "försvunnen"?
Synd att det var på hemresan.

Normala skulle jag säga att väskan hittas inom 24h
Det gäller >90% av fallen.

(Min egen känsla efter 10 år på bagageservice)

Normala skulle jag säga att väskan hittas inom 24h
Det gäller >90% av fallen.

(Min egen känsla efter 10 år på bagageservice)
Även av min egen erfarenhet är det så att flygbolagen ofta "hittar" väskan inom 24 timmar men det kan ta mycket längre tid att "leverera" beroende på var man befinner sig.

Även av min egen erfarenhet är det så att flygbolagen ofta "hittar" väskan inom 24 timmar men det kan ta mycket längre tid att "leverera" beroende på var man befinner sig.

Hur lång tid det brukar ta för flygbolaget att "hitta" väskan vet jag inget om men det brukar ta några dagar att få den levererad av vad jag har sett/hört i alla fall. Men jag kan absolut ha fel, min iakttagelse bygger bara på några få fall.

Toppen