Senaste nytt

SAS inför zoner för boarding

Blev mycket information med mallen och gick inte att få till snyggt när vi var 3 pax men här är det.

Zon: A, G, G
Sträcka: OSL-ARN
Eurobonus Status på Boarding Pass: EBG SK*G, EBS SK*S, EBS SK*S
Övrig status angiven på Boarding Pass: ?
Kabinklass: Go, Go, Go

Blev fiasko ånyo med boardingen. Denna gång SK125, var ganska mån om att komma ombord tidigt då det var ett relativt fullt CRJ900 och begränsat med plats för handbagage. Boardinggrupp A på biljetten gjorde att detta ändå såg positivt ut. Sen blev det som vanligt med SAS att alla välkomnades ombord i en klump, ingen prio för varken plus eller EBG/EBD. Ingen succé av SAS det här, frågan är om det inte är bättre att skita i det och köa som förr i tiden istället för falska förhoppningar med boardinggrupper.

• Gilla
Reactions: mry
Rent krasst brukar SAS erbjuda priority boarding på varenda flight, problemet är att de väldigt sällan kontrollerar vilka som har rätt till det. Rent formellt så erbjuder de alltså det.

Frågade vid Gate häromdagen hur de tyckte vi skulle boarda som familj med två vuxna EBD, EBG, två barn EBB, EBB på samma bokning där bara de två första hade zon A. De diskuterade en stund och ändrade sedan mina barns zon i systemet till A. iallafall sade agenten det och det blev inget felpip vid boardingen.

Frågade vid Gate häromdagen hur de tyckte vi skulle boarda som familj med två vuxna EBD, EBG, två barn EBB, EBB på samma bokning där bara de två första hade zon A. De diskuterade en stund och ändrade sedan mina barns zon i systemet till A. iallafall sade agenten det och det blev inget felpip vid boardingen.

Spontant bör det ses över lite grann kan man tycka, det kan omöjligen vara smidigare att låta barnen kliva på senare än föräldrarna vilket förmodligen sker lite nu och då, så på något vis kanske den högsta statusen i bokningen avgör zon eller något, för även om det kommer att göra att Zon A blir "större" så kan detta ske redan nu på linjer som Arlanda-Kastrup där väldigt många är EBG+ redan...

Är det inte redan konstaterat att om man reser på samma pnr får alla boarda i den zon med högst status? Om man reser med barn på annat pnr så har jag aldrig varit med om att de säger att barnet får vänta på sin zon. Dvs i realiteten ett icke-problem.

Reste med sambo häromdagen. Jag zon A och hon zon H. Samma pnr. Båda hade dock priority boarding skrivet på boardingkortet.

Toppen