Senaste nytt

Frågor om resa till Korea i oktober 2018.

KRYSS

Medlem
Hej,

ny här på forumet men har läst det ett tag. Det är så att vi tänkte åka till Korea runt oktober nästa år för att hälsa på min biologiska familj. Vi flyger rätt sällan och det har uppkommit lite frågor.

Vi är två vuxna och två barn (4 och 2 när vi åker).

Hur långt innan är det optimalt att boka med emirates för att få bästa pris? Vi åker som sagt runt oktober 2018. Såg att de inte släppt längre än till maj ännu.

Om man åker business åt ena hållet (från korea) och har två små barn får de egna säten? Även fast de verkar vara små bås? Eftersom deras biljetter verkar kosta rätt mycket.

Hur vet man om A380-800 är deras nya? Eller det kanske bara finns en A380? Såg denna video:

Ekonomi åt ena och Business åt andra verkar kosta runt 65kkr i maj och 27kkr för Ekonomi åt båda hållen. Är det normala priser och är det ungefär samma priser hela året (med undantag för jul/nyår)?

Nu när vi flyger rätt sällan och aldrig åkt med Emirates så är detta kanske rätt "dumma" frågor. Men på långflygningar så ingår det mat och dylikt? Åker men Business så får man åtkomst till lounge både vid starten och mellanlandningen?

Välkommen hit.

Hur långt innan är det optimalt att boka med emirates för att få bästa pris?
När du tycker priset är rätt. Det finns inga bra och solida råd på hur man ska betee sig. Det bästa är ju om man lyckas tajma in någon kampanj, men det är helt omöjligt att förutspå när sådana kommer och som täcker de datum du vill resa.

Om man åker business åt ena hållet (från korea) och har två små barn får de egna säten?
Om du köper biljetter åt dem och de inte flyger som infant in lap så får de egna säten.

Ekonomi åt ena och Business åt andra verkar kosta runt 65kkr i maj och 27kkr för Ekonomi åt båda hållen. Är det normala priser och är det ungefär samma priser hela året (med undantag för jul/nyår)?
Är det per person eller hur har du räknat ut priserna?

Nu när vi flyger rätt sällan och aldrig åkt med Emirates så är detta kanske rätt "dumma" frågor. Men på långflygningar så ingår det mat och dylikt?
Det bör man få, ja.

ker men Business så får man åtkomst till lounge både vid starten och mellanlandningen?
Ja.

Min motfråga här blir; varför har du snöat in på Emirates? Jag misstänker att det kan finnas billigare alternativ, men det är svårt att veta med säkerhet eftersom du inte skriver om priset är för en person eller inte.

Mat och dryck ska ingå på emirates mig veterligen.
Jag skulle personligen vänta in någon kampanj som alltid kommer förr eller senare, har dock ingen koll på vad "standardpriser" ligger på till Sydkorea. Med kampanj lär du dock kunna hitta business båda vägarna för ca 15000 kronor i alla fall skulle jag gissa på. Kan ju vara alternativ att åka till Tokyo också och ta en separat flight där ifrån om ni vill få in ett till resmål.

Om jag var du skulle jag redan nu söka lite på vad det kostar att boka biljetter 330 dagar framåt i tiden och sedan göra stickprov varje månad till dagens datum för att se om något skiljer. Kampanjpriserna lär ju dock alltid vara billigare än vad du kan hitta nu.

Reser ni i business kommer barnen att ha eget säte. Upp till 2 år så får de väl åka i knät på en vuxen dock men det verkar ju inte vara fallet nu.

Emirates har lite olika varianter av sin A380, har dock ingen koll på vad som skiljer dom åt mer än att vissa har First och andra har Business som "bästa" kabin.

Om dina barn är 4 år och 2 år när ni reser, måste de sitta i egna stolar.

Om resan sker i oktober 2018, du kan boka resan tidigast okt 2017.
Vissa flygbolag tillåter upp till bokning 364 dagar innan, vissa har 350, vissa har 330. Så det är olika.

Priserna är för hela familjen. Två vuxna och två barn. Jag sökte helt enkelt så långt fram det gick. Ekonomi verkar kosta runt 15000kr för hela familjen och Business runt 50000kr per håll.

Vi kikade lite på finnair (ekonomi kostar ungefär som emirates för hela familjen) också men kom fram till att emirates verkar lite nyare, fräschare och ha bättre underhållning. Men jag kanske fattat fel?

Vi kikade lite på finnair (ekonomi kostar ungefär som emirates för hela familjen) också men kom fram till att emirates verkar lite nyare, fräschare och ha bättre underhållning. Men jag kanske fattat fel?
Om ni reser med barn som är 4 år och 2 år, välj Finnair för kort restiden.
Det hjälper inte att planet är lite fräschare när restiden är längre (med småbarn är det viktigt).

Total restid mellan Stockholm - Seoul (inkl. bytestid)
  • Med Finnair: ca 12,5 timmar - 13 timmar
  • Med Finnair: ca 19 timmar - 20 timmar

Priserna är för hela familjen. Två vuxna och två barn. Jag sökte helt enkelt så långt fram det gick. Ekonomi verkar kosta runt 15000kr för hela familjen och Business runt 50000kr per håll.

Nu har jag inte rest med något av bolagen så kan inte uttala mig om det, det blir dock en rätt rejäl omväg att åka med Emirates vilket kan vara en avgörande faktor. Många som reser med barn vill komma fram så snabbt som möjligt och inte resa 5 timmar i onödan.
15000 i ekonomi låter rent spontant som ett bra pris. Personligen skulle jag aldrig lita på att få underhållning ombord utan tar då hellre med mig eget.

Jag tittade random datum i vår med Finnair och de flyger till Seoul med A350 då vilket är det senaste planet som bara är ca 1 år gammalt just nu så nog är det nytt i alla fall. Restiden blir ca 11 timmar vilket är riktigt bra.Flyger du med Emirates verkar det vara ca 19h restid med nästan 5h stopp i Dubai och med en A380. Man kan ha tur och få en ny A380 eller så är det någon av de som de har haft i 5 år.

Det lär som sagt komma kampanjer och jag skulle personligen gissa på att det kommer att finnas någon kampanj som sträcker sig över oktober nästa år. Qatar brukar ha kampanjer i parti och minut och det kan kanske vara något även om jag personligen inte är mycket för mellanöstern bolagen. Om det blir något problem längs med resan vill ni inte åka med dom, den saken är säker, då är det bättre med ett europeiskt bolag som faktiskt tar lite ansvar.

Hur är finnairs business jämfört mot emirates?
Inte sämre.

Emirates flyger Boeing 777 på Stockholm-Dubai även om de flyger Airbus A380 på Dubai-Seoul.
Emirates Business class på Boeing 777 är gammalmodig angled lie-flat stol och 2-3-2 konfig.

Finnair använder Airbus A350 på Helsingfors-Seoul så det är 1-2-1 konfig i Business class.

Nu har jag inte rest med något av bolagen så kan inte uttala mig om det, det blir dock en rätt rejäl omväg att åka med Emirates vilket kan vara en avgörande faktor. Många som reser med barn vill komma fram så snabbt som möjligt och inte resa 5 timmar i onödan.
15000 i ekonomi låter rent spontant som ett bra pris. Personligen skulle jag aldrig lita på att få underhållning ombord utan tar då hellre med mig eget.

Jag tittade random datum i vår med Finnair och de flyger till Seoul med A350 då vilket är det senaste planet som bara är ca 1 år gammalt just nu så nog är det nytt i alla fall. Restiden blir ca 11 timmar vilket är riktigt bra.Flyger du med Emirates verkar det vara ca 19h restid med nästan 5h stopp i Dubai och med en A380. Man kan ha tur och få en ny A380 eller så är det någon av de som de har haft i 5 år.

Det lär som sagt komma kampanjer och jag skulle personligen gissa på att det kommer att finnas någon kampanj som sträcker sig över oktober nästa år. Qatar brukar ha kampanjer i parti och minut och det kan kanske vara något även om jag personligen inte är mycket för mellanöstern bolagen. Om det blir något problem längs med resan vill ni inte åka med dom, den saken är säker, då är det bättre med ett europeiskt bolag som faktiskt tar lite ansvar.
Jag trodde A380 var nyast? Så finnairs A350 modell är alltså nyare..

Toppen