Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Tja, du får ju ändå guld på det. När poängen efterregistreras går de ändå in på flightdatumet och tillgodoräknas den perioden. Däremot kanske du får vänta lite på ditt guldkort vilket är illa nog - men om det är omkvalificering det handlar om så är ju partnerflyg rätt säkra, man behåller ju sin status i tre månader efter perioden just för att de ska hinna reda ut sånt där innan ev degradering.

Jodå, till slut ordnar sig det säkert men känns som att jag då lika gärna kan boka en SAS resa direkt och slippa krånglet.

Någon som har koll på hur jag kan räkna fram vilken poäng jag kommer få om jag bokar med Estonian? Eller är det bara att använda sig av SAS poängtabell på EuroBonus partners - SAS earn points chart - SAS

Edit: Hittade Estonians egna EB tabell på http://estonian-air.ee/en/loyalty-programme/collecting-eurobonus-points/

Last edited:
Jag kanske är knäpp som frågar.... Men varför vill man ha guldkort? Vilka fördelar har man? ;)

Förutom att slippa bli retad i ett års till så får man fördelar som:

• Du tjänar 25% fler Baspäng på alla flygningar med SAS, Blue1, och Widerøe oavsett vilken biljettyp du reser med
• Högsta prioritet på väntelista om flyget är fullbokat. Gäller med SAS, Blue1, Widerøe och Star Alliance
• Fast Track - snabbare passering genom säkerhetskontrollen.
• Tillgång till lounger
• Ta med 1 extra bagage utan kostnad, eller 20 kg extra bagage, beroende på flygbolag
• Prioriterad ombordstigning på Star Alliance flygbolag (där möjlighet finns)
• Prioriterad bagagehantering med Star Alliance flygbolag
• Prioriterad flygplats check-in med Star Alliance flygbolag
• Boka bonusresor via EuroBonus medlemsservice - kostnadsfritt
• Rabatter och fördelar på bilhyra
• Prioritet, fördelar och rabatter på hotellpartners
• Kombinerat kort med Diners Club eller MasterCard - kostnadsfritt (endast för medlemmar i Norden)
• SAS 24/7 service på telefon 0770-727 727
• Enklare check-in med Scandinavian Airlines & andra flygbolagspartners

Du kan läsa mer här: www.sas.se/eurobonus/om-eurobonus/hur-fungerar/Medlemsnivaer/

Hej!

Jo, jag är ny här på forumet och hoppas därför ni har lite överseende med min begränsade kunskap. Har aldrig flugit så mycket men fick för ett tag sedan ett nytt jobb som gör att jag börjat resa en hel del i jobbet så det här forumet känns jätteroligt! Men, nybörjare som jag är, så tänkte jag fråga er om tips/råd.

Jag har fram till och med augusti att nå Silverstatus. Jag har några inplanerade flygningar nu i juli och i början på augusti och om jag inte räknat fel så hamnar jag när dessa är gjorda på 19 000 baspoäng. Jag är alltså precis på målsnöret. Dessutom har jag också en resa som ligger för efterregistrering, Arlanda - Riga. Men har inte en aning om hur många poäng den kommer att ge men sannolikt inte så mycket? Det var Economy, bokningsklass: Y, SK9620 (operated by: Air Baltic).

Så, mina två frågor är;

1. Hur mycket poäng kan jag förvänta mig på Arlanda-Riga resan? Jag har ju alltså 19 000 poäng INNAN denna resa registrerats.

2. Någon som har något bra tips på en billig och bra flygning som kan ge mig de poäng som jag behöver så jag slipper snubbla på mållinjen till Silverstatus? :)

Tacksam för svar!

Hej!

Jo, jag är ny här på forumet och hoppas därför ni har lite överseende med min begränsade kunskap. Har aldrig flugit så mycket men fick för ett tag sedan ett nytt jobb som gör att jag börjat resa en hel del i jobbet så det här forumet känns jätteroligt! Men, nybörjare som jag är, så tänkte jag fråga er om tips/råd.

Jag har fram till och med augusti att nå Silverstatus. Jag har några inplanerade flygningar nu i juli och i början på augusti och om jag inte räknat fel så hamnar jag när dessa är gjorda på 19 000 baspoäng. Jag är alltså precis på målsnöret. Dessutom har jag också en resa som ligger för efterregistrering, Arlanda - Riga. Men har inte en aning om hur många poäng den kommer att ge men sannolikt inte så mycket? Det var Economy, bokningsklass: Y, SK9620 (operated by: Air Baltic).

Så, mina två frågor är;

1. Hur mycket poäng kan jag förvänta mig på Arlanda-Riga resan? Jag har ju alltså 19 000 poäng INNAN denna resa registrerats.

2. Någon som har något bra tips på en billig och bra flygning som kan ge mig de poäng som jag behöver så jag slipper snubbla på mållinjen till Silverstatus? :)

Tacksam för svar!

T&R ARN-CPH ger 1 000 poäng till EB i economy. Då behöver du inte bry dig om Air Baltic-resan. Går att få för under 1 500 SEK. Inte det festligaste men kanske det bekvämaste.

Varför inte ARN-GOT? Det ger dig också 1000 poäng T&R. Kostar ibland mindre än 1000 kr.
Annars brukar det vara bra priser till Berlin. T&R ger 2000 p och kostar från ca 1400.
Jag vet inte riktigt med ARN-RIX men jag tror att det ger dig 600 p per väg.

MVH

...Dessutom har jag också en resa som ligger för efterregistrering, Arlanda - Riga. Men har inte en aning om hur många poäng den kommer att ge men sannolikt inte så mycket? Det var Economy, bokningsklass: Y, SK9620 (operated by: Air Baltic).

Air Baltic ger endast Extrapoäng till Eurobonus, det är den sortens poäng som inte räknas för status, de poängen kan du boka bonusbiljetter för men de hjälper dig inte att nå Silver eller Guld.

Det verkar som lättast att hitta billiga biljetter mellan arlanda och köpehamn närmaste tiden så jag skulle titta på en sådan resa.

Behöver kanske revidera min rekommendation om Estonian. Läser nu på seras egna webbsida att TLL-TBS ger 1500 per ROUND TRIP. OSL-TLL, eller ARN-TLL, HEL-TLL etc etc, ger 500 poäng per round trip.

Har vi några medlemmar med färska resor och färska poäng som kan verifiera?

On Estonian Air flights – Collecting EuroBonus points – Loyalty programme – Estonian Air

Jag åkte med Estonian ARN-TLL för 10 dagar sedan och fick 500p per enkel resa, dvs totalt 1000 poäng tur och retur i economy.
Jag bokade på sas.se med SAS-flightnummer, det kanske gör skillnad?

Toppen