Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Ikke desto mindre opfattes SAS Plus ude i verden typisk som et business class produkt. Det er jo en højere klasse end økonomi og den højeste hvis man flyver SK i Europa (?). Derfor får SAS så mange smæk i reviews hvor forventingerne har været eller er langt højere end det der leveres (soft and hard).
Så är det absolut.

Det är lite som vi skojar om domestic first i USA. Det är inte vad vi normalt kallar first, men det är bättre än ekonomi och det bästa de har.

Däremot om man bokat United first mellan ewr och sfo och väntar sig något som liknar Lufthansa first så lär man bli besviken.

Enligt SAS egen terminologi har de inte business class inom Europa utan bara på interkontinentala linjer men som flera har skrivit så betyder "business class" i loungesammanhang samma sak som Plus, annars skulle ju statuslösa passagerare i SAS Plus inte komma in i Star Alliance-lounger. Men visst, reser du i SAS Plus från t.ex. Tokyo kommer du inte in i någon lounge som jag förstått det, så resonemanget att Plus=Business i loungesammanhang är nog bara sant inom Europa.

Enligt SAS egen terminologi har de inte business class inom Europa utan bara på interkontinentala linjer men som flera har skrivit så betyder "business class" i loungesammanhang samma sak som Plus, annars skulle ju statuslösa passagerare i SAS Plus inte komma in i Star Alliance-lounger. Men visst, reser du i SAS Plus från t.ex. Tokyo kommer du inte in i någon lounge som jag förstått det, så resonemanget att Plus=Business i loungesammanhang är nog bara sant inom Europa.

I ärlighetens namn så är det ingen direkt skillnad mellan SAS Plus och business i Europa med andra bolag. Seat block är väl den stora skillnaden. Annars har du i de flesta fall samma förmåner. Du sitter i samma typ av stolar, har fri tillgång till mat och dryck, har fast track, separat incheckning och tillgång till lounger. Priserna är dessutom jämförbara.

Märkte nu att loungen i AMS är borttagen, lite trist då jag nyligen bokat Plus till och från AMS. Får hitta ett annat bolag för Europaresorna helt enkelt.

Rent generellt har ju SAS försämrat mer och mer så nu när de börjar plocka bort lounger kan man ju lika gärna flyga Norwegian eller liknande.

Toppen