Senaste nytt

Funderingar vid byte av Amex-kort

Vad är anledningen till att du inte vill byta? Det är det jag är nyfiken på och väger in när jag ska bestämma mig.
Kan vara kreditrelaterat? Amex gjorde ju om villkoren, betal vs kredit, finns nog en lång tråd här någonstans men jag sitter på appen. Så jag kan inte länka.

Kan vara kreditrelaterat? Amex gjorde ju om villkoren, betal vs kredit, finns nog en lång tråd här någonstans men jag sitter på appen. Så jag kan inte länka.
Ja. Jag har läst lite där. Men har inte helt hajat varför det är så mycket sämre med kreditkort istället för betalkort.

Min tanke är att det bara är skillnad om man är lite på gärsgårn med krediten?

Ja. Jag har läst lite där. Men har inte helt hajat varför det är så mycket sämre med kreditkort istället för betalkort.

Min tanke är att det bara är skillnad om man är lite på gärsgårn med krediten?

Skillnaden är att du har kredit på dig om du behöver söka bolån med mera. Och en annan viktig skillnad är att om du har stora utgifter vid tex utlägg så måste de ju täckas med krediten. Så handlar du för 80 000 en månad på utlägg måste du ansöka om minst 80 000 i kredit

Skillnaden är att du har kredit på dig om du behöver söka bolån med mera. Och en annan viktig skillnad är att om du har stora utgifter vid tex utlägg så måste de ju täckas med krediten. Så handlar du för 80 000 en månad på utlägg måste du ansöka om minst 80 000 i kredit
Ja. Det har jag också förstått. Men aldrig tänkt att en bank bryr sig om en kredit på 80.000 om man ska ta ett lån på 4-5 miljoner.

Men jag skulle nog behöva en kredit på cirka 60-70 iaf för att täcka utläggen, vissa månader.
Det låter ändå som att det inte är så farligt att gå över till kreditkort då.

Vad är anledningen till att du inte vill byta? Det är det jag är nyfiken på och väger in när jag ska bestämma mig.
Kreditkortet har en fast kredit du inte kan gå över, betalkortet har obegränsat. Vissa månader kan jag ha 10ggr så hög spend som månaden innan och behöver det utrymmet. Dessutom blir det ju en kredit som syns vid kreditupplysning vilket kan vara en nackdel. Mig veterligen finns det ingen fördel med nya kortet jämfört med gamla.

Det måste de ha ändrat i så fall, var 2 år tidigare. Jag skulle dock inte göra mig av med mitt gamla kort och behöva ta det nya under några som helst omständigheter

Kan det vara SAS MasterCard du tänker på? De har 2 år som gräns för välkomstpoängen.

Toppen