Senaste nytt

Funderingar vid byte av Amex-kort

Kreditutrymmet gör inte så mycket för mig. Däremot vill jag inte stoppas från att göra köp på 60-70k. Men bör ju inte vara problem att ha en sådan kreditgräns tänker jag.

Beror helt på din årsinkomst men framför allt hur ditt köp- och återbetalningsmönster har sett ut. Jag har både ett kredit- och ett betalkort och fick en kredit på 2/3 av min årsinkomst.

Beror helt på din årsinkomst men framför allt hur ditt köp- och återbetalningsmönster har sett ut. Jag har både ett kredit- och ett betalkort och fick en kredit på 2/3 av min årsinkomst.
Då kör jag nog på att säga upp det nu. Känns ju som att fördelarna (poängen plus halv årsavgift) överväger. Tack. :)

Då kör jag nog på att säga upp det nu. Känns ju som att fördelarna (poängen plus halv årsavgift) överväger. Tack. :)

Något jag inte vet hur Amex resonerar är hur länge din historik ligger kvar hos dom. Jag menar att dom tar hänsyn till ditt köp- och återbetalningsmönster som kan spegla vad din kreditgräns kommer hamn någonstans. Om du är ute efter att kunna göra betalningar i storleken 60-70k så är det nog inga problem om du inte har väldigt höga krediter någon annanstans. Lycka till!

Inte säkert det blir någon värvningsbonus då man ska varit utan kortet i 2 år för att få ny.
Tror inte amex heller gillar denna typ av beteende så det kan säkert bli problem framöver om man sätter det i system

Jag tror att du även borde få 200000 Membership Rewards-poäng.

Finns det någon som kan bekräfta 200 000 i välkomstbonus vid värvning? Hittar ingen officiell info om det.

Däremot erbjuder Amex Platinum utan avgift första 3 månaderna om du signar upp själv på deras sida, så det erbjudandet är juvärt 1500kr direkt till dig själv.

Du måste ansöka om premium-kortet. Men ja, det är kostnadsfritt för platinuminnehavare.
Det är mycket intressant info! Platinum ger ju PP lounger obegränsat medan SAS-korten bygger på att du når status med SK. Så en kombo av de två korten blir ju det bästa av två världar.[/QUOTE]

Finns det någon som kan bekräfta 200 000 i välkomstbonus vid värvning? Hittar ingen officiell info om det.

Däremot erbjuder Amex Platinum utan avgift första 3 månaderna om du signar upp själv på deras sida, så det erbjudandet är juvärt 1500kr direkt till dig själv.

Det är mycket intressant info! Platinum ger ju PP lounger obegränsat medan SAS-korten bygger på att du når status med SK. Så en kombo av de två korten blir ju det bästa av två världar.
[/QUOTE]
https://www.americanexpress.com/se/content/mgm/mgmer/sas/terms-and-conditions.html

Här är det 200k i välkomstbonus i lista, så ja, det kan bekräftas :D

Last edited:
Inte säkert det blir någon värvningsbonus då man ska varit utan kortet i 2 år för att få ny.
Tror inte amex heller gillar denna typ av beteende så det kan säkert bli problem framöver om man sätter det i system

När jag kollade på sajten stod det så här:
  • Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-Kort under de senaste 6 månaderna.
Jag antog bara att om de inte vill att man gör så så hade de satt en längre karenstid än sex månader?

När jag kollade på sajten stod det så här:
  • Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-Kort under de senaste 6 månaderna.
Jag antog bara att om de inte vill att man gör så så hade de satt en längre karenstid än sex månader?
Det måste de ha ändrat i så fall, var 2 år tidigare. Jag skulle dock inte göra mig av med mitt gamla kort och behöva ta det nya under några som helst omständigheter

Det måste de ha ändrat i så fall, var 2 år tidigare. Jag skulle dock inte göra mig av med mitt gamla kort och behöva ta det nya under några som helst omständigheter
Vad är anledningen till att du inte vill byta? Det är det jag är nyfiken på och väger in när jag ska bestämma mig.

Toppen