Här finns en liten analogi. När det är stopp på järnvägen av en eller annan anledning så får SJ ta smällen, trots att det är Trafikverket som är ansvariga. Om flygbussen till Arlanda inte går för att det är stopp på motorvägen, så är det inte många som skulle hävda att det är pga att flygbussarna inte uppfyller kraven, trots att det även i detta fall är Trafikverket som bär ansvaret.
Det är så mycket mer komplicerat än att vid varje försening hävda att det är SJ som brister. Nästan alltid är det Trafikverket som på ett eller annat sätt är den part som är ansvarig för förseningarna. Så gott som alla förseningar är infrastrukturrelaterade. Spår, signaler, el etc. Det är Trafikverket ansvarsområde. Andra, mindre vanliga förseningstyper, är exempelvis naturhinder och olyckor. Dessa typer går mycket sällan lasta någon enskild part men det är ändå SJ som tar ansvaret. De typer av störningar som faktiskt helt är tågoperatörens ansvar är exempelvis fordonsfel eller personaltekniska problem. Dessa ser vi dock relativt sällan.
Kritik som riktats mot SJ på senare tid har ofta handlat om den information som ges passagerarna vid förseningar. Att information uteblir, kommer för sent eller att den kommer för ofta. Detta är också Trafikverket bord. Det är de som sköter planering och meddelar aktuella tider till aktörerna.