Senaste nytt

När (nästan) allt skiter sig.

Valley

Medlem
Inte 7 timmar i veckan med SJ utan snarare 7 gånger per år.
Kommit fram i tid en (1) enda gång.
Och i min värld har jag köpt biljetten av SJ. SJ hålls ansvarig och har de problem med sina underleverantörer så är det synd om dem, men inget som skall drabba mig.

Tänk vad ledsna Preem skulle bli om de sköter sig
 

Johanna

Medlem
Vilket stresspåslag jag fick.

Jag är också ute i god tid men en gång så stod Arlanda Express, jag tänkte jag tar buss men då var det olycka på E4 så det skulle ta lång tid. Jag packar ihop och ska ta mig mot bussen men då går tåget igång så jag kan ta det. Hade biljett bokad redan. Men innan dess kände jag att ingen av vägarna går varken spår eller gata. Vad gör man då, helikopter?
 
Vilket stresspåslag jag fick.

Jag är också ute i god tid men en gång så stod Arlanda Express, jag tänkte jag tar buss men då var det olycka på E4 så det skulle ta lång tid. Jag packar ihop och ska ta mig mot bussen men då går tåget igång så jag kan ta det. Hade biljett bokad redan. Men innan dess kände jag att ingen av vägarna går varken spår eller gata. Vad gör man då, helikopter?

Taxi (eller annan personbil) med alternativ routing medelst realtidsuppdaterad GPS. Är van vid att navigera "tredimensionellt" när det är stopp på motorvägen. Ofta kan man ju klara sådana stopp om man vet om det i förväg, vet var problemet ligger och vågar ta avfarten/annan väg för att rerouta. Även med en buss är det ju ofta bättre att helt enkelt avvika från linjen om det är totalstopp (man kör snabbare på en lokalgata åt rätt håll än står stilla på motorvägen).
 

Jönsson

Medlem
Inte 7 timmar i veckan med SJ utan snarare 7 gånger per år.
Kommit fram i tid en (1) enda gång.
Och i min värld har jag köpt biljetten av SJ. SJ hålls ansvarig och har de problem med sina underleverantörer så är det synd om dem, men inget som skall drabba mig.

Tänk vad ledsna Preem skulle bli om de sköter sig
Har du rest när det har exempelvis har varit storhelg eller när vädret har varit sådant att du valt bort bilen? Eller har du bara haft extremt otur? Din resestatistik speglar definitivt inte verkligheten.

Det går nog inte att se Trafikverket som underleverantör till SJ. Det är en myndighet. Deras arbete med planering, drift och underhåll, ligger dock till grund för vilken produkt de olika aktörerna på Europas mest avreglerade, privatiserade och konkurrensutsatta järnväg kan leverera. En avreglering som gick allt för snabbt och som borde ha sett annorlunda ut.
 

thh

Medlem
Har du rest när det har exempelvis har varit storhelg eller när vädret har varit sådant att du valt bort bilen? Eller har du bara haft extremt otur? Din resestatistik speglar definitivt inte verkligheten.

Det går nog inte att se Trafikverket som underleverantör till SJ. Det är en myndighet. Deras arbete med planering, drift och underhåll, ligger dock till grund för vilken produkt de olika aktörerna på Europas mest avreglerade, privatiserade och konkurrensutsatta järnväg kan leverera. En avreglering som gick allt för snabbt och som borde ha sett annorlunda ut.

SJ AB är väl i och för sig helägt av staten så om det enda problem vore privatisering skulle väl ingen klaga på SJ.

För kunden spelar det ingen roll varför de valde SJ (och att det är extremt väder behöver man inte alls hävda, all trafik kan stå stilla i timmar efter olyckor i Stockholm city eller för att en växel inte fungerar). De kan leverera att någon gång vara i tid, hur de definierar att vara i tid är ganska tydligt för hur sannolikt de ser det. Att en tågresa tar 20% längre tid anses vara ankomst "i tid". Trots det är 10% av tågen inte i tid.

När allt ägdes av staten och bara staten fick driva järnväg sa generaldirektören för SJ att tågtidtabeller var en service som skulle dras in om kunderna inte slutade klaga på förseningar. Jag är inte säker på att det är bättre.

Lars Peterson skrev:
En tidtabell är att betrakta som ungefärlig. Och vintertid endast som en vag rekommendation grundad på en rent idémässig målsättning
 

Direktorn

Medlem
Har varit med om liknande dels på en Londonresa (SJ) och på en positionering (Norwegian) så vet känslan, Fy!
 

Jönsson

Medlem
Vilket stresspåslag jag fick.

Jag är också ute i god tid men en gång så stod Arlanda Express, jag tänkte jag tar buss men då var det olycka på E4 så det skulle ta lång tid. Jag packar ihop och ska ta mig mot bussen men då går tåget igång så jag kan ta det. Hade biljett bokad redan. Men innan dess kände jag att ingen av vägarna går varken spår eller gata. Vad gör man då, helikopter?

Här finns en liten analogi. När det är stopp på järnvägen av en eller annan anledning så får SJ ta smällen, trots att det är Trafikverket som är ansvariga. Om flygbussen till Arlanda inte går för att det är stopp på motorvägen, så är det inte många som skulle hävda att det är pga att flygbussarna inte uppfyller kraven, trots att det även i detta fall är Trafikverket som bär ansvaret.

Det är så mycket mer komplicerat än att vid varje försening hävda att det är SJ som brister. Nästan alltid är det Trafikverket som på ett eller annat sätt är den part som är ansvarig för förseningarna. Så gott som alla förseningar är infrastrukturrelaterade. Spår, signaler, el etc. Det är Trafikverket ansvarsområde. Andra, mindre vanliga förseningstyper, är exempelvis naturhinder och olyckor. Dessa typer går mycket sällan lasta någon enskild part men det är ändå SJ som tar ansvaret. De typer av störningar som faktiskt helt är tågoperatörens ansvar är exempelvis fordonsfel eller personaltekniska problem. Dessa ser vi dock relativt sällan.

Kritik som riktats mot SJ på senare tid har ofta handlat om den information som ges passagerarna vid förseningar. Att information uteblir, kommer för sent eller att den kommer för ofta. Detta är också Trafikverket bord. Det är de som sköter planering och meddelar aktuella tider till aktörerna.
 

thh

Medlem
Här finns en liten analogi. När det är stopp på järnvägen av en eller annan anledning så får SJ ta smällen, trots att det är Trafikverket som är ansvariga. Om flygbussen till Arlanda inte går för att det är stopp på motorvägen, så är det inte många som skulle hävda att det är pga att flygbussarna inte uppfyller kraven, trots att det även i detta fall är Trafikverket som bär ansvaret.

Det är så mycket mer komplicerat än att vid varje försening hävda att det är SJ som brister. Nästan alltid är det Trafikverket som på ett eller annat sätt är den part som är ansvarig för förseningarna. Så gott som alla förseningar är infrastrukturrelaterade. Spår, signaler, el etc. Det är Trafikverket ansvarsområde. Andra, mindre vanliga förseningstyper, är exempelvis naturhinder och olyckor. Dessa typer går mycket sällan lasta någon enskild part men det är ändå SJ som tar ansvaret. De typer av störningar som faktiskt helt är tågoperatörens ansvar är exempelvis fordonsfel eller personaltekniska problem. Dessa ser vi dock relativt sällan.

Kritik som riktats mot SJ på senare tid har ofta handlat om den information som ges passagerarna vid förseningar. Att information uteblir, kommer för sent eller att den kommer för ofta. Detta är också Trafikverket bord. Det är de som sköter planering och meddelar aktuella tider till aktörerna.

Du har återigen misslyckats med att förklara hur något av det där är mitt problem. SJ marknadsför Stockholm-Göteborg som 3h9min kl. 05:51. Då ska det för fan ta 3h9min och inte som nu, kanske 3h, kanske 4h, kanske 5. Beroende på, och det är alltid någon annas fel att SJ inte klarar av att tillhandahålla den tjänst de säljer.

Om det är ett sådant stort problem, och SJ vore ett kompetent företag, hade de tagit höjd för det i planeringen. Det gör de inte.

Personaltekniska problem är inte sådana sällanhändelser som du beskriver.

Om SJ har synpunkter på hur trafikverket levererar en tjänst får de ta upp det med trafikverket, inte sina kunder.
 

henrik l

Medlem
Puhhh, det var en svettig upplevelse. Som Skövdebo försöker man ju så långt det går att åka från GOT. Skiter det sig är ju taxi alltid ett alternativ. Men när Qatar har rea, finns det inte så mycket alternativ, mer än än att ha extrema tidsmarginaler. Jobbpendlar med tåg till Jönköping och det funkar utmärkt, eftersom min hypotes verkar stämma: Västtågen som jag åker med håller sig på behörigt avstånd från både Stockholm och Göteborg.
 

palmen

Moderator
Har rensat upp i denna tråd då den helt "spårat ur" och börjat handla om avregleringar mm inom tågets värld och mycket politik inblandat.
Håll diskussionerna till själva reserapporten. Diskussioner om hur tågtrafik i sverige bör drivas mm får tas på annat forum.

//Moderator
 
Toppen