Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

@Peter G
Jag har ingen aning om vad du snackar om, men det är festligt att du hänvisar andra till att läsa när det helt uppenbart är så att du har missförstått tabellen.

LÄSER man tabellen, ser man att det finns 4 nivåer, inom SAS Eurobonus Mastercard FlyPremium.
På nivå 1, där man hamnar på om man intjänat mellan 0-49 999 SAS Eurobonuspoäng, då får man lov att använda FlyPremium uppgraderingen en gång per år för en resa inom Skandinavien i SAS Plus.

Nivå 2, för de med poängintjäning mellan 50 000-99 999 SAS Eurobonuspoäng, får boka obegränsat antal FlyPremium uppgraderingar för resor inom Europa i SAS Plus.

Nivå 3, för de med poängintjäning mellan 100 000-199 999 SAS Eurobonuspoäng, får boka obegränsat antal FlyPremium uppgraderingar för resor till hela världen i SAS Plus.

Nivå 4, för de med poängintjäning 200 000 SAS Eurobonuspoäng och uppåt, får boka obegränsat antal FlyPremium uppgraderingar för resor till hela världen i såväl SAS Plus som SAS Business.

Eftersom man fortfarande måste ha rätt antal SAS Eurobonuspoäng för varje biljett/resa så är det få som kommer komma upp i särskilt många uppgraderingar per år på någon av de längre sträckorna. Därför kan man kosta på sig att kalla det för "obegränsat". Om man tjänar in 200 000 poäng per år, då är det tre tur och returresor i SAS Go till USA exempelvis. Med FlyPremium uppgraderingen blir det i bästa fall tre SAS Business resor, men kalaset kostar fortfarande 180 000 SAS Eurobonuspoäng plus lite flygskatter.

Om man verkligen läser, så som du hänvisar andra att göra, så framgår detta klart och tydligt. Att säga annat är bara förvirrande!
Lite bitter Berglund?

Jag skrev som jag skrev då SAS normalt alltid anger i form av zoner! Dvs säger SAS "Skandinavien" 1 T/R får man just 1 sån oavsett om man har en högre nivå, och för Europa obegränsat om man har nästa nivå , då anses de som två olika erbjudanden och Europa som "SAS-zon- är exkl Skandinavien i deras zoner...

Men som jag skrev, hoppas du har/ni har rätt för då är det en oslagbar produkt!

Jag fascineras av de som hänvisar till "att läsa" och sedan inte själva gör det.

Du går över ån efter vatten.
Du säger "SAS normalt alltid anger..." - det här är inte en SAS tabell utan den är skriven av och återfinns på SAS Eurobonus Mastercards hemsida, vilket i sin tur är en produkt som ges ut av SEB Kort (låt så vara i nära samarbete med SAS). Hur SAS därför vanligen skriver, får en mycket långsökt påverkan på just denna tabell. Med andra ord, inte så troligt!

Att sedan krångla till det med att blanda in annan information, om vad som är SAS zon och inte, är bara att göra det hela onödigt krångligt och definitivt fel. Det finns krav på att det i svensk marknadsföring ska finnas "all information kunden behöver" dvs det är inte rimligt att anta att en kund som funderar på ett kreditkort också skall kunna eller ha kunskap om SAS olika zoner för att kunna ta ett informerat beslut kring huruvida man vill skaffa kreditkortet eller inte. I korterbjudandet står det, med all önskvärd tydlighet att har du intjänat si och så många poäng under en rullande 12 månaders period, då får du boka resor till följande område X antal gånger. Det finns ingen hänvisning i erbjudandet till något om "SAS zoner" utan står det Skandinavien, Europa, Världen så är det med all rimlighet och under alla förutsättningar dessa områden såsom de definieras i allmänhet och i vardagligt tal som gäller. Allt annat vore direkt barockt!

Eftersom du nu verkar ha kunskap om SAS zoner, låtom oss för ett ögonblick betänka följande:
Att flyga SAS Plus, innebär att du får sitta långt fram i planet, får en matlåda, lite snacks och dricka, lounge och fasttrack. Alla stolar ombord kan i princip bli "plusstolar" genom att kvickt flytta skylten, dvs inget säte är väldigt mycket bättre än något annat.

Betänk vidare att Skandinavien är SAS absoluta hemmamarknad och där man har flest och tätast avgångar.

Var tror du nu att man har lättast att "producera" flest plusstolar?
Vore det då inte rimligt att man på de högre nivåerna i Mastercard FlyPremium också fick tillgång till de lägre nivåernas förmåner, dvs att boka inom Skandinavien? Ett område där SAS i princip på varenda avgång skulle kunna ordna fram 1-3 extra plusstolar med mycket liten ansträngning och närmast obetydlig kostnad för bolaget.

Var tror du själv att SAS har lättast att knö in en extra passagerare (Premium Mastercard innehavare)? På en Skandinavien avgång, säg Stockholm-Malmö med ca 10 avgångar per dag med totalt 1500-2000 sittplatser eller i Businessclass till New York med en daglig avgång med ca 32-40 stolar ombord? Vilken stol tror du att SAS helst ser att denne passageraren spenderar sina poäng på? Vad är mest lättförtjänt för SAS?

Just det!

Nu ringde jag och frågade ommin fly premium nivå.
Fick till svar att det ärlite problem på nätet nu men att det går att ringa in och boka.

Agenten sa att det bara är poäng man tjänat på kortet som räknas och att jag låg på 164000 just nu.
Flygpoäng räknas alltså tydligen inte.o_O

Agenten sa att det bara är poäng man tjänat på kortet som räknas och att jag låg på 164000 just nu.
Flygpoäng räknas alltså tydligen inte.o_O

Kan nog inte rikitgt stämma. Tittar man i informationen står det klart och tydligt:

• Den intjänade poängen i EuroBonus programmet (Bas- och Extrapoäng), de senaste 12 månaderna, bestämmer Fly Premium nivån/saldot.

Kan nog inte rikitgt stämma. Tittar man i informationen står det klart och tydligt:

• Den intjänade poängen i EuroBonus programmet (Bas- och Extrapoäng), de senaste 12 månaderna, bestämmer Fly Premium nivån/saldot.
Agenten sa så. Jag påpekade det du skrev.
Kanske dags för HUACA

Ringde igen och nu har mitt ärende gått till supporten.
De vet inte varförmin nivå beräknas på 164000 poäng när det borde vara 264000.

Nu har både min MC och Amex "kampanjrabatt" försvunnit från sas.se!?! I går kunde jag se bägge men nu är de vips borta. Försöker boka en biljett från AGH till LAX (alt LAS). Har över 200K intjänade poäng under sista 12 mån och en 2-4-1 väntande. Damn SAS!!

Edit: Jag blir snart vansinning på SAS sidorna. De hoppar fram och tillbaka, ändrar destination från det jag angett till något jag sökte på för en vecka sedan, sidan hoppar upp och ner så det blir parodiskt att försöka klicka på något datum. Herre gud vilket fiasko detta projektet är. Nu är jag på vippen att strunta i det och boka med Rödnos istället. Grrrrr.

Last edited:
Någon som fortfarande har problem med att få det att funka att boka med poängrabatt?

Jag kommer ingenstans i ärendet. Mastercard löser det inte och SAS Diamond support svarar inte ens på mail från förra veckan:/

Något nytt? Jag har resor som avvaktar med just nu pga det problemet.

Idag tog jag kontakt med SEB igen och kom i kontakt med en trevlig medarbetare där som verkar ta ärendet på allvar. Blev precis uppringd då hon talat med den ansvariga gruppen för Premium-kortet. Att Fly Premium ej fungerade för mig måste ligga på SAS "sida" och jag skulle kontakta SAS kring det. Men sa att jag redan försökt det och även flera andra utan resultat och bad därför henne kontakta SAS via deras kanaler för att se var problemet ligger. Så hon skulle nu göra det samt kolla med Premium-gruppen på SEB.

Min egen teori var att anledningen till att rabatten inte fungerar skulle kunna vara att jag inte fått några baspoäng överförda och att SAS system därför inte sett detta. Men den stämde ej sade hon, då ingen som ansökt om kortet efter 1 juni skall ha fått några baspoäng utdelade/överförda enligt henne då dessa förs över månaden efter alltid.

Enligt henne så fungerade som så att när man ansöker om Premium så skickas en förfrågan till SAS, om SEB i denna får ett Ja så beviljas kortet och i samband med det så vet även SAS att man har Premium. Det låter ju rimligt i sig visserligen, men då det inte verkar ha fungerat så, så har jag lagt upp ovanstående teori själv.

Så en fråga till alla i tråden: Finns det någon som ansökt 1:e juni 2017 eller senare och fått någon form av baspoäng som kommer från Mastercardet? Alternativt någon som kan använda Fly Premium och som vet att denne inte fått några som helst baspoäng?

Vill minnas att jag läst om folk som fått olika mängder av baspoäng i denna tråden eller i den andra tråden och där folk skaffat kortet från den 1 juni 2017, men är så mycket inlägg så kanske har rört ihop det. Hon på SEB hävdade iaf att endast testare/"piloter" som skaffade kortet innan 1 juni 2017 skall ha fått baspoäng och ingen annan.

Toppen