Senaste nytt

Air Berlin minskar på Düsseldorf-Stockholm

Air Berlin har kapacitet som behövs av Lufthansagruppen.

Sen så pågår(pågick) förhandlingar om djupare samarbete mellan Lufthansa och Etihad. Ska jag vara helt ärlig så luktar en del av detta ordnad konkurs för Air Berlin. Sakta men säkert reträtt från marknader och omstrukturering till feeder åt Lufthansa och dotterbolag. Samtidigt ger man inte chansen till Ryanair att knycka ledig kapacitet. Kanske något konspiratoriskt dock.

Den verkar vara i stort sett nedlagd. Enligt Air Berlins hemsida kommer ett flyg trafikera Stockholm på tisdagar och onsdagar under sommaren åtminstone. Det märkliga är dock varför arlanda.se envisas med att visa flighten som inställd?
Kanske är det så att de fortfarande betalar flygplatsen för avgången av något kontraktsmässigt skäl men väljer att inte utnyttja den, så att den därför ut Swedavias perspektiv är "inställd"

Hmm, är bokad MUC-DUS-ARN den 25 juni. På Air Berlins hemsida går rutten inte att köpa längre samt visas noll biljetter för direkt flyg mellan DUS och ARN. Även tidtabellen på hemsidan visar inte längre något flyg ARN-DUS-ARN denna månad. Air Berlin har inte kontaktad mig dock. Ska försöka ringa dem senare idag eller imorgon. Någon annan i liknande situation?

Hmm, är bokad MUC-DUS-ARN den 25 juni. På Air Berlins hemsida går rutten inte att köpa längre samt visas noll biljetter för direkt flyg mellan DUS och ARN. Även tidtabellen på hemsidan visar inte längre något flyg ARN-DUS-ARN denna månad. Air Berlin har inte kontaktad mig dock. Ska försöka ringa dem senare idag eller imorgon. Någon annan i liknande situation?
Hör inte av dig förrän det är färre än 14 dagar före avresan med tanke på EU261/2004

Kort uppdate om nuvarande status. Fick syn i appen på ombokning redan innan helgen men kommunikation per mail kom inte förrän i veckan (mindre än 14 dagar före resan). Dock så bokades vi om till avgång två timmar senare, byte på TXL, och ankomst bara en timme senare, det ger ingen ersättning enligt EU261/2004.

Då vi gärna ville komma hem lite tidigare ringde jag och kunde gratis omboka till tidigare avgång (även nu med byte på TXL) trots begränsad tillgänglighet. Vet ej om matchade TopBonus guld påverkade. Tyvärr ingen prioriterad telefonkö med status när man ringer till Air Berlins svenska nummer.

Snyggt jobbat än så länge tycker jag.

Toppen