Senaste nytt

SAS EBD Goodie bag

palmen

Moderator
Det är en Amex-driven lounge. Varför skulle EBD få tillgång till den menar du?
Varför skulle man få whiskyglas av Eurobonus?
Ser inte något fel i att Eurobonus köper vouchers som man kan nyttja i Amex-loungen. Säg att man kan få 2 besök som EBD (värderar ett besök till 250 kronor). Amex skulle tjäna på det då fler kanske överväger ett Platinum, SAS Skulle tjäna på det då det blir mindre folk i deras egen lougne i så fall och Pontus tjänar på det då de får gäster till restaurangen/loungen.

Hade jag kunnat välja 2 besök i Amex loungen på ARN som EBD hade jag lätt tagit det. Antingen besöker jag själv 2 ggr eller så tar jag med mig en vän en gång. Går ju att skriva in förbehåll med att man får nyttja vouchern i mån av plats eller något liknande.
 

Avgeek

Medlem
Varför skulle man få whiskyglas av Eurobonus?
Ser inte något fel i att Eurobonus köper vouchers som man kan nyttja i Amex-loungen. Säg att man kan få 2 besök som EBD (värderar ett besök till 250 kronor). Amex skulle tjäna på det då fler kanske överväger ett Platinum, SAS Skulle tjäna på det då det blir mindre folk i deras egen lougne i så fall och Pontus tjänar på det då de får gäster till restaurangen/loungen.

Hade jag kunnat välja 2 besök i Amex loungen på ARN som EBD hade jag lätt tagit det. Antingen besöker jag själv 2 ggr eller så tar jag med mig en vän en gång. Går ju att skriva in förbehåll med att man får nyttja vouchern i mån av plats eller något liknande.
Det urvattnar ju hela produkten, när det är en lounge som tillåter 30-40 pers. Det finns inget samarbete mellan vanliga Amex och SAS utöver MR, så känns onekligen som ett konstigt samarbete. Det Amex gjort t.ex i USA, är att man inte ens tillåtit folk ta med sig hela familjen (vilket man gjorde förut), då det blir överbefolkat och urvattnar produkten. Men smaken är som baken. Hoppas dock verkligen inte detta sker.
 

palmen

Moderator
Det urvattnar ju hela produkten, när det är en lounge som tillåter 30-40 pers. Det finns inget samarbete mellan vanliga Amex och SAS utöver MR, så känns onekligen som ett konstigt samarbete. Det Amex gjort t.ex i USA, är att man inte ens tillåtit folk ta med sig hela familjen (vilket man gjorde förut), då det blir överbefolkat och urvattnar produkten. Men smaken är som baken. Hoppas dock verkligen inte detta sker.
Som sagt om man kan få 2 vouchers per år som EBD om man väljer detta som en gåva så tror jag inte det kommer bli urvattnat. Många som är EBD i dagsläget har redan Platinum eller Centurion. Och många av oss andra reser 50-150 ggr om året och om man då vid 1-2 tillfällen skulle komma in i mån av plats så tror inte jag det blir överbefolkat. Det är ju större risk att det blir överbefolkat för att de med Platinum/Centurion tar med sig en vän in då det kan göras vid varje besök.

Vad jag hört från de som besökt loungen är att de mer eller mindre varit ensamma där. Loungen är absolut liten och har bara plats för 30-40 personer men om det bara är 5 personer där inne ser jag inget problem att släppa in några extra som fått en inbjudan i sin goodie bag. Är det 20-30 personer där inne är det ju bara att neka då det inte finns plats för tillfället.

Amex vill självklart sälja så många platinum som möjligt, om de kan få 10 att signa upp för platinum genom att erbjuda några gratis lounge vouchers till loungen på Arlanda tror jag de kan räkna hem vinsten relativt snabbt. Det kan ju räcka med att de lägger upp 100 paket om 2 vouchers styck. Då kommer det under ett års tid (räknar på en giltighet som är 1 år) finnas tillträde för 200 personer vid ett tillfälle. Om loungen inte klarar av 0,5 personer extra per dag i snitt så kan jag verkligen hålla med om att den är överbefolkad och då borde man kanske strypa ner det till att enbart Centurion får tillträde.
 

thh

Medlem
Det urvattnar ju hela produkten, när det är en lounge som tillåter 30-40 pers. Det finns inget samarbete mellan vanliga Amex och SAS utöver MR, så känns onekligen som ett konstigt samarbete. Det Amex gjort t.ex i USA, är att man inte ens tillåtit folk ta med sig hela familjen (vilket man gjorde förut), då det blir överbefolkat och urvattnar produkten. Men smaken är som baken. Hoppas dock verkligen inte detta sker.

Urvattnar hela produkten?

Ganska starka ord för att någon föreslår att det vore ett trevligt initiativ att ge SAS diamantmedlemmar möjligheten att få 2 biljetter till Pontus in the air lounge. Man hade kunnat tro att ganska många EBD skulle ha ett AmEx platinum, att nästan alla skulle kvalificera för det och att det inte per definition är en dålig ide för AmEx heller.

Hittills verkar det inte som om "överbefolkat" är vad som kännetecknar pontus in the air, om det blir så ska man kanske överväga att bygga större.
 
Det blir ju lite fel om kunderna får obegränsat med besök i SAS-loungen men kan välja att få två vouchers till en tredjepartslounge. Det sänder signaler om att SAS egen lounge är sämre än Pontus. Så mina två cent är att det aldrig kommer att hända.
Men uppgraderingsvouchers hade ju varit trevligt!
 
Toppen