AvHerald får betraktas som lämpligaste källan när det gäller incidenter o.dyl. Kvällstidningarna kan ju däremot få minsta lilla tekniska problem att bli värsta katastrofen. Motorvibrationer är ju inte direkt en 7700 utan det är mer rutin, dock brukar man begära expedited approach. Skulle det däremot bli ett motorbortfall är 7700 något man tar till eftersom det blir till att lämna marschhöjden omgående och påbörja drift down till single engine ceiling i första steget.
Ofta kan man hantera en motor som vibrerar och/eller har EGT i det röda området genom att dra av gasen tills det stabiliseras och sedan ta diversion. I vissa fall behövs inte flight idle för att motorn skall gå OK, bara att man t.ex minskar från 90% N1 (fläktvarvtal) till t.ex 80% men sedan får teknikerna kolla upp fallet.
När det gäller vibrationer och liknande är det ju något som kan hända om motorn är en "leader" som ligger på gränsen till översyn. Det finns specificerat tillåtna gränser för vibrationer och EGT, när man kommer dit betyder det att motorn är "insliten" och behöver få lite omvårdnad. Däremot är det ju inte ett haveri i traditionell mening.
Med tanke på hur kvällspressen rapporterar vågar jag inte tänka på kombon uncontained engine failure OCH journalister. Då är det naturligtvis en katastrof av sällan skådat slag.