Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

johisco

Medlem
Den ligger ju inte förrän på 12e plats på under served från Köpenhamn, så det är nog inte riktigt så givet. Visserligen tar den inte med hur stor andel affärsresenärer som uppskattas (isåfall skulle nog inte phuket ligga i topp), men ändå.

Snarare låter det som något sas skulle välja att öppna till just eftersom det är så få som vill åka den :)
Helt ointressant statistik som inte speglar verkligheten.

Men på tal om det, Bangkok är ännu större no-brainer.
 
Nej.
Jag menar att man exempelvis öppnar Chicago, Washington, Shanghai lååångt innan exempelvis Miami och Los Angeles. För att inte tala om aprilskämtet Houston samt Eilat...

Shanghai är väl inte så dålig. Den sträckan brukar väl ha hyfsad beläggning. Men till just Shanghai så är nog också cargo ganska avgörande. Vad jag förstår så är den SAS största fraktdestination tillsammans med Los Angeles och Tokyo.
 

mha321

Medlem
Helt ointressant statistik som inte speglar verkligheten.

Men på tal om det, Bangkok är ännu större no-brainer.
Det visar ju på just problemet med att den inte visar annat än antal. Bangkok har man ju försökt men den gav för dåliga intäkter,troligen pga att majoriteten av stolarna är turister.
 

JKW

Medlem
Nej.
Jag menar att man exempelvis öppnar Chicago, Washington, Shanghai lååångt innan exempelvis Miami och Los Angeles. För att inte tala om aprilskämtet Houston samt Eilat...

Något som du inte tänker på är att vid öppnande av en ny långlinje så är fraktvolymerna extremt viktiga. Detta då frakten ofta betalar för att linjen ska gå runt. Chicago och Shanghai är två städer med mycket frakt, mycket businessresenärer samt goda connections vidare ut. Detta är tre essentiella punkter för en linje. Miami är mer leisure än business, vilket gjorde att det är relativt förvånande att SK satsade på det.
En rimligare destination hade nog varit Seoul.

När det kommer till Houston så var det en chansning som hade kunnat fungera om det inte vore för den stora lågkonjukturen och en närmast kollapsande oljeindustri i och med det låga priset på oljan. Samtidigt så var detta svårt att förutspå, vem vet. Hade vi inte haft det så hade kanske linjen fungerat.
När det kommer till Eilat så är det en säsongsdestinaton med en rotation i veckan, detta tyder ju på att SK antagligen har sålt ett visst antal platser till ett resebolag. SK brukar sälja ut t.ex 50% av platserna till researrangörer och sälja de övriga 50% själva när det handlar om rutter till semesterdestinationer.
Att tro att Kapstaden är en bra idé, det känns som lite väl naivt. Om det ska vara någon destination i det landet så måste man ändå satsa på Johannesburg först. Men Gustafsson har ju sagt i en intervju att alla potentiella nya rutter kommer ligga på norra halvklotet. Så att ha en diskussion om bästa destination i Sydafrika känns rätt lönlöst.
 

Agö

Medlem
Shanghai är väl inte så dålig. Den sträckan brukar väl ha hyfsad beläggning. Men till just Shanghai så är nog också cargo ganska avgörande. Vad jag förstår så är den SAS största fraktdestination tillsammans med Los Angeles och Tokyo.
Precis. Man har ju också valt att öka frekvensen på Shanghai vilket om något tyder på att linjen går bra. Detta gav ordentligt ökad tillväxt under 2016. Nedan är s.k. fakta.

upload_2017-5-30_20-7-50.png
 

chazzie

Medlem
Bangkok måste väl vara den sämsta tänkbara destination att öppna från Skandinavien? Hittar man inte en (allt för) billig flygstol till Bangkok så gör man något allvarligt fel!
 
Toppen