Senaste nytt

Uppdatering av EuroBonus system mellan 12-15 maj 2017

Jag tror vi ska räkna med att det är klart till 23:59:59 den 15e för att inte bli allt för besvikna. Det är väl bra att de skriver beräknar då man kan stöta på saker som gör att de tar längre tid.
De har ju tidigare "lovat" saker som de sedan inte kunnat hålla och då blir det ett jäkla liv. Tänk dig själv stormen som blir här om de säger att det ska fungera från 13:00 på måndag den 15e maj och sen är det inte uppe och fungerar 13:01, brukar bli ramaskri då och direkt en klagotråd om detta.
Haha jag räknar med att det är nere minst en vecka :D
Vi verkar annars ha lite olika syn på vilka krav man kan ställa på stora börsnoterade bolag. Jag tycker det är oseriöst att inte ha en disaster-plan med rollback. I bästa fall kan man göra en migrering helt utan nedtid och stängning av tjänster. I värsta fall får man acceptera nedtid, men då ska man ha gjort ordentliga generalrepetitioner, simuleringar och katastrofplaner. Alla seriösa migreringar har också ett detaljschema där man har en tydlig tidpunkt där man måste ge upp för att hinna backa tillbaka innan tiden är ute.

Med tanke på SKITs track record är oddsen mycket låga för en utdragen problematik...

Haha jag räknar med att det är nere minst en vecka :D
Vi verkar annars ha lite olika syn på vilka krav man kan ställa på stora börsnoterade bolag. Jag tycker det är oseriöst att inte ha en disaster-plan med rollback. I bästa fall kan man göra en migrering helt utan nedtid och stängning av tjänster. I värsta fall får man acceptera nedtid, men då ska man ha gjort ordentliga generalrepetitioner, simuleringar och katastrofplaner. Alla seriösa migreringar har också ett detaljschema där man har en tydlig tidpunkt där man måste ge upp för att hinna backa tillbaka innan tiden är ute.

Med tanke på SKITs track record är oddsen mycket låga för en utdragen problematik...
Och hur vet du att de inte har en disasterplan med rollback? Kanske är så att de räknar med att ha det klart på söndag men att rollback kräver minst 24h att genomföra med alla integrationer och annat som eventuellt måste pekas om mm.

Och hur vet du att de inte har en disasterplan med rollback? Kanske är så att de räknar med att ha det klart på söndag men att rollback kräver minst 24h att genomföra med alla integrationer och annat som eventuellt måste pekas om mm.
Ingen kan veta med säkerhet, men att inte kunna ange en tid när det garanterat ska vara klart är för mig en tydlig indikation på att man inte har koll på läget. Lägg till det SAS historik med IT-relaterade misslyckanden och förseningar. Ska man ha nedrid tycker jag man ska vara tydlig med när system inte är tillgängliga.
För att inte hamna i en diskussion liknande vindebatten konstaterar jag bara att vi tycker olika och släpper det här.

Ingen kan veta med säkerhet, men att inte kunna ange en tid när det garanterat ska vara klart är för mig en tydlig indikation på att man inte har koll på läget. Lägg till det SAS historik med IT-relaterade misslyckanden och förseningar. Ska man ha nedrid tycker jag man ska vara tydlig med när system inte är tillgängliga.
För mig är det mer en tydlig indikation på att man har massor med olika saker outsourcade åt olika håll, och alla leverantörer kör med CYA-metoden. I och för sig kan det vara samma sak som du säger -- när man outsourcar allt så har man inte koll på läget, det är ju halva poängen med att outsourca att man inte ska behöva ha det. Men då brukar man salta ordentligt, och om alla olika instanser gör det, så blir tiderna väldigt långa.

Jag har mer än en gång varit med om att köra massor av tester som visat på att en migrering går på max 30 minuter, och en rollback på motsvarande max 30 minuter, och ändå fått se utskick om 24 eller 48 timmars nedtid.

Kan ju mycket väl vara så att det är klart på några timmar. Med SAS historik så tror jag inte så, men det kan vara det. Och kunderna har definitivt mer överseende med att de blir klara i förtid än att de säger "vi kör fredag kväll till lördag morgon" och så är det inte klart i tid.

Jag tror säkert de har en rollback-plan. Det hade de nog med webbsidan också. Det svåra, och det som jag skulle hävda att man misslyckades med vad gäller webbsidan, är att få till beslutet att faktiskt aktivera rollback-planen.

Jag kollade just på Plusgrade-sidan för min bokning nu i helgen och noterar att de skriver följande angående uppgraderingar under denna period:

SAS Plusgrade skrev:
If you have placed a bid or are planning to place a bid in EuroBonus points for a departure between 14th to 16th of May, note that your bid in points won’t be processed as it is during the time that the EuroBonus system is being migrated. Thus you need to change your payment method to creditcard for departures during those dates in order for us to process your bid. Upgrades in points at the airport will be possible during 15th and 16th of May if seats are available at the time of departure on a first come first serve basis.

Jag är ju som sagt var med på samma flight som dig på lördag och även jag har ett Plusgrade-bud (till Plus) inlagt.
Det borde ju finnas chans att få svar på den innan de stänger butiken för migrering, men frågan är ju om det finns någon chans att få Courtesy Upgrades när systemet är nere. Jag gissar att det inte kommer att gå, och i så fall överväger jag starkt att ta bort mitt Plusgrade-bud. På en dagflight där jag redan sitter på rad 30 så ser jag inget stort extravärde i Plus om det inte finns åtminstone en liten chans att få CU till Business.

Jag fick igenom uppgradering från Go -> Plus för 10.000 pts per person(4 pers). Det är lägre än det lägsta budet man kan ge idag.
Jag passade på att lägga ett bud när vi fick indikationer att de skulle höja poängpriserna och är sjukt nöjd att absolut lägsta bud gick igenom.

Jag fick igenom uppgradering från Go -> Plus för 10.000 pts per person(4 pers). Det är lägre än det lägsta budet man kan ge idag.
Jag passade på att lägga ett bud när vi fick indikationer att de skulle höja poängpriserna och är sjukt nöjd att absolut lägsta bud gick igenom.

Precis samma sak för mig (fast jag bjöd 10010 poäng, även detta la jag in när de började mixtra med kostnaderna för poänguppgradering). Till skillnad från dig så är jag dock rätt så missnöjd. Hade i stort sett bestämt mig för att ta bort budet, men drog ut på det och sen glömde jag det igår kväll och kom inte ihåg det förrän en halvtimme försent idag. Eftersom jag inte har något behov av mer baspoäng och jag redan hade plats på rad 30 så ser jag absolut inget värde i Plus förutom en eventuell möjlighet till CU.
Anledningen till att jag drog ut på tiden så länge var att jag väntade på svar från diamondsupporten ang CU nu i helgen, men har inte fått något svar än trots ~40 timmars väntan. Tycker att de annars brukar vara bra på att svara snabbt.

Har ett guld kort som ska ges bort.. Borde nog administrera det i kväll...

Fasen vet när och om den funktionen kommer tillbaka.

Toppen