Senaste nytt

Överföra hotellpoäng till annat konto ( Club Carlson & Hilton Honors)

jumbooze

Medlem
Har precis avslutat ett byte på Marknadsplatsen och vill bara dela med mig av mina erfarenheter här då det rör flera program.

Nu när Hilton har börjat med Points Pooling så kan man skicka poäng från ett konto till ett annat utan att det är låst till samma hushåll. Man kan som poolägare låta 10 personer hoppa i poolen och skicka poäng till en. Man styr själv över poängen efter att man har fått dem. Det finns ingen överföringskostnad. Jämna 1.000 poäng belopp. Det finns mer regler om hur mycket poäng man får dela med sig och ta emot här under points pooling: Hilton Honors New Benefits FAQs

Om man är Elite medlem på Club Carlson så kan man ringa kundtjänst och be dem överför poäng till någon annans konto. Ingen överföringskostnad. ( SAS Guld kan ju ofta matchas mot CC Guld Elite).
Ingen begränsing på "fasta antal" utan 3015 poäng kan överföras.

En fördel med dessa två är att poängen värderade lika av t.ex. One Mile At A Time.
Visst alla värderar sina poäng olika och vad man använder poängen till spelar också roll i ens egna värdering. Men jag tycker ändå då att det blir "hyfsat lika".

Bra för att byta slattar med varandra, tänk bara på att det är max 10 personer för hilton... Poängen skickas nästan i realtid.

Sändaren av poäng från CC Behöver medlemsnummer till mottagaren och bra om man har namn för då kan man be kundtjänst dubbelkolla att det stämmer.
Mottagaren av poäng till Hilton behöver namn & email på den som ska hoppa i poolen och skapar då poolen på Hiltons hemsida och bjuder in den.
När den som går med i poolen skickar över poäng så kommer ett mail med fulla uppgifter (namn och e-post) på den som får & skickar.

Så det hela är väldigt transparent.

Last edited:
Hilton har både Points Pooling och Points Transfer (bägge utan kostnad).

What’s the difference between Points Pooling and Points Transfer?
Points Transfer is a 1:1 transaction, while Points Pooling allows for combining Hilton Honors Points with up to 10 other people (11 including yourself).​

Jag har bara provat det senare, Points Transfer, vilket är väldigt straight forward. Poängen överförs till godtycklig medlem och byter ägare. Detta är väl att rekommendera om två personer vill "byta" sinsemellan.

Pooling har jag inte riktigt förstått poängen(!) med om den inte är automatisk...

Points Transfer
Members may transfer a maximum of 500,000, and receive a maximum of 2,000,000 points per calendar year. A maximum of six free transactions may be performed per calendar year. Transferred points are applicable towards all Hilton Honors awards. Points transferred using this option will post within 24 hours. Transferred points do not count towards Hilton Honors status upgrades. All standard Hilton Honors program rules and conditions apply.

Bra fråga var i skillnaden faktiskt ligger

Mycket trevligt om man kan lyckas nyttja detta på något sätt. Det finns väl dock risk att det går lite inflation över hur mycket poäng folk har på sina konton om man kan få in "slattar" från de som inte bryr sig. Skulle gärna bygga på Hilton-saldot en del för att kunna ta mig till Conrad Rangali :)

Det finns väl dock risk att det går lite inflation över hur mycket poäng folk har på sina konton om man kan få in "slattar" från de som inte bryr sig.
Samtidigt är det ju bra om de som gillar ClubCarlson får mer där och vi som Hilton fans får mer poäng där, win win?
Sen får ju var och en värdesätta sina poäng, jag värderar 10.000 Hilton till ca 325-350kr numera vid spendering men för att köpa dem så skulle jag nog inte ge mer än 300kr. Å andra sidan så byter jag rakt av mot ClubCarlson :D

Jag har ca 34K CC-poäng som jag gärna skulle byta bort, t.ex. mot HH-poäng. Tyvärr har jag halkat ner till "Red" och jag antar att det är Silver som krävs för att få "hjälp" med en överföring?
cc_elite.png

Toppen