Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Okej, tack för svar alla. Har en fråga till, hehe. Om det är flera personer på en bokning, räcker det med att 1 person skickar in mail om kompensation eller måste alla (4 i detta fall) göra det separat? Kan en klumpsumma sättas in på den ena personens konto då?

Du skriver kort och gott att det gäller fligtnummer XXXXX med tid och datum, anledningen som ni har fått besked om, att det ej är extraordinära omständigheter, att ni är fyra stycken resenärer med samtligas biljettnummer och passagerarnas uppgifter samt vilken bank och kontonummer som pengarna ska sättas in på.
Det ska fungera om alla biljetter ligger inne på samma bokning.
Annars måste nog var och en skicka in en anmälan.

Lycka till!

Hur mäts egentligen avståndet? Vet att det är great-circle, men var händer om man flyger ex. ARN - Mellanlandning - Destination; där det är över 1500 km mellan ARN - Destinationen, men mellanlandningen är på cirka hälften? Jag har ett sånt case just nu, där eurowings bara vill erbjuda mig 250 euro, medan jag tycker jag har rätt till 400. Förseningen som sådan blev nästan 5 timmar (så det är tillräckligt för såväl 250 som 400 euro)

SK1126 Ronneby - Stockholm blev imorse 3 timmar och 40 minuter sent för att inkommande plan IGÅR körde på en hare. För mig är detta ett klockrent fall som faller in under 261/2004. Vad som händer med inkommande plan kan aldrig rättfärdigas som extraordinärt på nästa flight (i detta fall en dag tidigare).

Hur mäts egentligen avståndet? Vet att det är great-circle, men var händer om man flyger ex. ARN - Mellanlandning - Destination; där det är över 1500 km mellan ARN - Destinationen, men mellanlandningen är på cirka hälften? Jag har ett sånt case just nu, där eurowings bara vill erbjuda mig 250 euro, medan jag tycker jag har rätt till 400. Förseningen som sådan blev nästan 5 timmar (så det är tillräckligt för såväl 250 som 400 euro)

Det är ARN-YYY du ska räkna distans på när resan går ARN-XXX-YYY. Det är försening till YYY som ska kompenseras, inte om du blev 3h sen till XXX men sedan bara 1h sen till YYY.

Tack @Canadien ! I detta fall hävdar Eurowings att bara eftersom det är under 1500 km mellan XXX-YYY så ska jag bara få 250 euro i kompensation, men jag hävdar 400 eftersom det är över 1500 km mellan ARN-YYY

Ger mig i kast här igen. Efter en tidigare lyckad ersättning för försenad flight med Lufthansa kom jag ihåg att jag blev försenad på en annan flight långt tidigare (innan jag kände till denna ersättning). Flighten är med Austrian Airlines hem från Dubai (via Wien). Förseningen var pga tekniskt fel, men jag minns ej exakt hur sena vi blev.

Går det att se exakt hur sen den flighten blev på något sätt? OS311 VIE-ARN 2014-12-23 06:45?

Ger mig i kast här igen. Efter en tidigare lyckad ersättning för försenad flight med Lufthansa kom jag ihåg att jag blev försenad på en annan flight långt tidigare (innan jag kände till denna ersättning). Flighten är med Austrian Airlines hem från Dubai (via Wien). Förseningen var pga tekniskt fel, men jag minns ej exakt hur sena vi blev.

Går det att se exakt hur sen den flighten blev på något sätt? OS311 VIE-ARN 2014-12-23 06:45?
Du kan skaffa en konto på flightstats, har för mig att du har några veckors prövoperiod. Ska finnas något annat företag också.
Flight Data Services – FlightStats, Inc.

Jag behöver lite hjälp att tolka 261/2004.

Mitt flyg (SK060 ARN-SDL) blev inställt 12 mars. Avgångstid 22.15. Jag fick meddelat till mig dagen innan, via SMS, att mitt nya flyg blir SK058 22.45 (dvs 30 minuter senare avgångstid). Min slutgiltiga försening blev alltså inte enorm. SAS menar att eftersom förseningen är under 2 timmar så utgår ingen ersättning men stämmer det verkligen?

Eftersom den aktuella flygningen faktiskt blev inställd inte försenad så borde väl paragraferna under "inställt flyg" gälla?

vilka anger

"För alla flygningar på 1 500 km eller kortare: 250 €..."

"Om flygbolaget har möjlighet att omboka en passagerare på ett annat flyg till slutdestinationen och där ankomsttiden inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen med:

• Två timmar för alla flygningar 1500 km eller kortare..."

"...har flygbolaget rätt att reducera ersättningsbeloppet med 50%."

Vilket borde innebära att under 2 timmar = 125 €.

Eller tolkar jag förordningen fel?

Toppen