Snyggt jobbat!Så, då har jag hämtat data för alla långdistansflyg närmaste 11 månaderna. Finns 2200 businesstolar fördelade på 967 flygningar. Tillgången ser väldigt olika ut för de olika destinationerna men totalen är nog högre än jag hade gissat på.
När datainsamlingen snurrat ett tag kommer vi få detaljerad statistik på hur mycket som släpps och när.
Har inte byggt någon sökfunktion men däremot en enkel sida som listar tillgängliga flighter rakt upp och ner. SAS business award availability - Travelhacks
Uppdateras denna lista dagligen eller så?
Intressant att CPH-BOS har nio platser för de avgångar som är 315+ dagar bort. Här har de nog gjort fel på SAS när kabinen byttes från 737 till 340. Tillbakavägen verkar dock som alla andra, att bara 2 platser släpps per avgång.
För att inte stressa sönder deras API tänker jag mig ett schema i stil med:Uppdateras denna lista dagligen eller så?
Det finns en separat tråd om detta.Imponerande.
Om man höftar lite (eller snarare en hel del)
11 månader motsvarar 330 dagar antar jag? SAS har 15 (?) långdistansflyg som i teorin gör cirka 2 flygningar per dag. Varje flyg har 32 stolar i business.
330x15x2x32 = 316800 stolar i business under motsvarande period.
Men varje flyg går inte varje dag och givetvis är en stor del av bonusplatserna redan tagna och en del släpps inte förrän senare beroende på bokningsläget. Men det är som vi konstaterat i en annan tråd inte speciellt många platser som släpps i det stora hela. Varje stol motsvarar 3% av utbudet. Vad jag vill ha sagt med detta har jag ingen aning om - men jag kan hålla med om att det går att hitta platser om man är flexibel
Skall bli intressant att se hur tillgången utvecklas över tid![]()