Senaste nytt

Qatar Airways bjuder på övernattning (STPC)

John Mack

Medlem
Jag bokade och betalade själv för transithotellet eftersom jag förstått att Qatar inte garanterar detta utan man kan behöva ta sig in till Doha. Med barn känns det väldigt omständigt...
 

Voyageur

Medlem
Jag bokade och betalade själv för transithotellet eftersom jag förstått att Qatar inte garanterar detta utan man kan behöva ta sig in till Doha. Med barn känns det väldigt omständigt...

Vet inte riktigt hur du menar med garantin. Men du ingår ju ett avtal med QR i förväg om stpc och får också ett underlag mailat till dig. Att du inte är garanterat ett visst hotell stämmer om det är det du menar då hotell konfirmeras först på plats, men din stpc är dock garanterad.
 

JohnnyWilde

Medlem
Efter ett väldigt kort och vänligt samtal till QR har jag fått en STPC på min retur från BKK i business då jag har en transit på ca 9,5h.

Någon som vet om det finns möjlighet själv på plats att påverka vilket hotell som väljs? Vet inte om QR har agreement med det nya flygplatshotellet i terminalen, men det hade varit ett effektivt förstahandsval för mig istället för Oryx Rotana etc.
Flyger du A380 ut ur BKK kl.20.40 och sedan med morgonflighten till ARN?
Flyger nämligen den rutten senare i sommar.
 

Kricka

Medlem
Efter ett väldigt kort och vänligt samtal till QR har jag fått en STPC på min retur från BKK i business då jag har en transit på ca 9,5h.

Någon som vet om det finns möjlighet själv på plats att påverka vilket hotell som väljs? Vet inte om QR har agreement med det nya flygplatshotellet i terminalen, men det hade varit ett effektivt förstahandsval för mig istället för Oryx Rotana etc.

Nej, du har ingen möjlighet (såvitt jag vet) att påverka vilket hotell du skall bo på. QR väljer
Rotana Oryx då det är deras eget hotell men som drivs av Rotana för att låta pengarna
stanna inom koncernen. Även om Oryx ligge "nära" så är det ändå en bit bort och flyg-
platshotellet hade kännts smidigare
 

Kiev

Medlem
Men Doha er da også en fin by som er verdt å besøke. Souq'en er renovert og absolutt severdig. Meget bra shopping på en kvalitets-mall. Billig leiebil og superbillig bensin. Dune-bashing med proff sjåfør er en opplevelse. Så istedet for å ta inn på Rotana-hotellet ved siden av gamleflyplassen, så ta heller en bytur!
 

MarSecLtd

Medlem
Vid mina 3 sista STPC tillfällen så har det varit 3 olika hotell. Oryx Rotana , Mövenpick Hotel West Bay Doha, Mövenpick Hotel Doha. Vid alla tillfällen har jag specifikt bett om Rotana, får till svar att jag får rum där det finns förbokade platser kvar.
Hotellet som ligger airside hörde jag något om att det var för dyrt att använda för STPC och att de inte har tillräckligt med rum.
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT
Om ni är sambo eller ej gift, det kan bli problematiskt vid övernattning på ett och samma rum.
Om två resenär med olika kön övernattar i samma rum på ett hotell i Qatar, krävs det ett intyg av giftermål.

Många västerländska hotell applicerar inte denna lag i verkligheten och du kan skicka förfrågan till hotellet om de verkligen kräver intyget. Men eftersom man inte vet vilket hotell man hamnar i med STPC, kan det vara bra att komma ihåg eventuell problem.

Stopover i Doha med Qatar Airways | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Cohabitation laws in Qatar cause confusion for hotel guests - Doha News
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
Tackar för tipsen! Eftersom jag anländer sen natt till Doha är det nog inte optimalt att vandra genom staden nattetid. Ser helst en enkel transfer till en ren säng och 4-5h sömn som bästa alternativ.

Dock kommer jag nog att besöka staden närmare i oktober vid nästa stpc som är längre och dagtid :)
 

Dr. Miles

Expert
Qatar Airways har uppdaterat deras STPC (STopover Paid by Carrier) package idag.

Qatar Airways skrev:
+Qatar initiative includes free hotel stays for passengers who wish to experience the delights of Doha
Free luxury hotel stays complement existing free transit visa to create a holiday-within-a-holiday for transiting passengers
Qatar Airways stopover package is part of broader +Qatar tourism programme to welcome more visitors to Qatar
01 May 2017

DOHA, Qatar – Qatar Airways has launched a unique stopover package in partnership with Qatar Tourism Authority (QTA) to promote and market Qatar as a destination of choice for international travellers, offering transit passengers the opportunity to discover Doha with free luxury hotel stays and complimentary transit visas. The unique offer is part of a broader campaign called +Qatar which looks to encourage all transit passengers to consider adding Qatar to their itinerary.

http://www.qatarairways.com/se/en/press-release.page?pr_id=pressrelease_plusqatar
 
Toppen