Senaste nytt

Har THAI slutat att debitera bränsletillägg?

Men om det inte finns någon YQ alls så tar väl inte SAS ut YQ?
T.ex. om det bara är SAS-ben och Thai-ben på en bokning (förutsatt att Thai har plockat bort YQ).
Oavsett så tas klumpsumman, enda undantaget jag vet om är vid Sas och vidare med United inrikes.
Hade diskussionen med dem om Avianca med 0kr. Nej, de tar ändå ut fasta priset.
 
Oavsett så tas klumpsumman, enda undantaget jag vet om är vid Sas och vidare med United inrikes.
Hade diskussionen med dem om Avianca med 0kr. Nej, de tar ändå ut fasta priset.
Det låter ju helt idiotiskt. But then again... det är trots allt SAS det handlar om...
 
Det låter ju helt idiotiskt. But then again... det är trots allt SAS det handlar om...
Tycker det låter rätt smart av SAS, debitera kunden för något som de själva inte har några utgifter för. Sen är ju vi experter på att nyttja award-resor till max där SAS "förlorar" pengar på vårat sätt att flyga runt i F och de bränslekostnader de måste betala men bara debiterar oss en fast summa som är mindre. Det är väl i så fall idiotiskt också från SAS sida, men dr hör man ingen klaga.
 
Tycker det låter rätt smart av SAS, debitera kunden för något som de själva inte har några utgifter för. Sen är ju vi experter på att nyttja award-resor till max där SAS "förlorar" pengar på vårat sätt att flyga runt i F och de bränslekostnader de måste betala men bara debiterar oss en fast summa som är mindre. Det är väl i så fall idiotiskt också från SAS sida, men dr hör man ingen klaga.
Alltså, det jag reagerar på är att det är otydligt om det är som @jumbooze beskriver. Lägger ingen större värdering vid hur mycket som debiteras eller att SAS vill ta ut YQ på awardresor.
Finns det ingen YQ så debiteras du YQ ändå, men du slipper YQ om du råkar flyga SK eller SK & vidare med UA.

Återigen, det är otydligheten som stör.
 
Alltså, det jag reagerar på är att det är otydligt om det är som @jumbooze beskriver. Lägger ingen större värdering vid hur mycket som debiteras eller att SAS vill ta ut YQ på awardresor.
Finns det ingen YQ så debiteras du YQ ändå, men du slipper YQ om du råkar flyga SK eller SK & vidare med UA.

Återigen, det är otydligheten som stör.
Den är väl rätt tydlig att man slipper på SK eller SK+UA men ingen annan stans ;)
Men jag förstår vad du menar.
 
Den är väl rätt tydlig att man slipper på SK eller SK+UA men ingen annan stans ;)
Men jag förstår vad du menar.
Är den? Var står detta? Varför slipper man på SK+UA och inte på AV/TG? Är det tydligt för att "vi experter på att nyttja award-resor" vet detta?
Du förstår min poäng.
 
Är den? Var står detta? Varför slipper man på SK+UA och inte på AV/TG? Är det tydligt för att "vi experter på att nyttja award-resor" vet detta?
Du förstår min poäng.
Antagligen så att det är förbjudet att ta bränsletillägg på flygningar inom USA oavsett vilket flygbolag man flyger med. SAS måste följa lagar som finns.
Om man flyger med United på utrikeslinjer, tror jag att SAS debiterar fast summa bränsletillägg på awardbiljett ändå.

Avianca och THAIs fall är flygbolaget som har bestämt sig att inte debitera.
 
Antagligen så att det är förbjudet att ta bränsletillägg på flygningar inom USA oavsett vilket flygbolag man flyger med. SAS måste följa lagar som finns.
Om man flyger med United på utrikeslinjer, tror jag att SAS debiterar fast summa bränsletillägg på awardbiljett ändå.

Avianca och THAIs fall är flygbolaget som har bestämt sig att inte debitera.
Stämmer, om man bokar SAS + United longhaul så blir det fastpris, jag försökte med CPH-SFO-AKL och då blev det fast summa
 
Stämmer, om man bokar SAS + United longhaul så blir det fastpris, jag försökte med CPH-SFO-AKL och då blev det fast summa
Av samma skäl tror jag att SAS inte kommer att debitera bränsletillägget om man bokar Hong Kong-xxx direktflyg (ej med vidare anslutning) som awardbiljett.

Hong Kongs motsvarlighet av Luftfartsverket förbjuder debitering av bränsletillägget på sträckan mellan Hong Kong-xxx med avresa från Hong Kong.

Både British Airways Executive Club och Air France/KLM Flying Blue fick betala tillbaka bränsletillägget på sträckan Hong Kong-xxx med avresa från Hong Kong när deras webbsidor debiterade bränsletillägget (på sträckan) på bonusresorna tidigare.
 
Av samma skäl tror jag att SAS inte kommer att debitera bränsletillägget om man bokar Hong Kong-xxx direktflyg (ej med vidare anslutning) som awardbiljett.

Hong Kongs motsvarlighet av Luftfartsverket förbjuder debitering av bränsletillägget på sträckan mellan Hong Kong-xxx med avresa från Hong Kong.

Både British Airways Executive Club och Air France/KLM Flying Blue fick betala tillbaka bränsletillägget på sträckan Hong Kong-xxx med avresa från Hong Kong när deras webbsidor debiterade bränsletillägget (på sträckan) på bonusresorna tidigare.
Jeg har nyligt booket 3 award business rejser (med M&M) til CPH ex. HKG: Alle uden brændstofftillæg til Europa.Jeg flyver hvs. med TK, OS, LX. Kunne også have fløjet SK, det ville koste omtrent det samme i "skatter" Men hvis man flyver regionalt først e.g. med TG via BKK eller SQ via SIN, eller Asiana via ICN bliver skatterne (vistnok) langt højere da der så kommer brændsoftillæg på "det lange" ben.
 
Toppen