Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Två timmar brukar väl vara nåt slags minimum på långdistans, och det klaras ju precis. Men det är på gränsen.
Det skulle möjligen fungera med 4-5 flighter/vecka och med återhämtningsdagar - eller slingning med en markant kortare linje.

Man brukar väl vända på två timmar på outstation och lite längre på hemmabasen (mer grundlig städning etc)?
 
Två timmar brukar väl vara nåt slags minimum på långdistans, och det klaras ju precis. Men det är på gränsen.
Det skulle möjligen fungera med 4-5 flighter/vecka och med återhämtningsdagar - eller slingning med en markant kortare linje.
Ja just därför tänkte jag på Boston. ARN-PVG-ARN-BOS-ARN-PVG osv
 
Historien har väl bevisat att SAS hatar Göteborg så hoppas inte på för mycket ;)
Om det skulle vara så att SAS hatar Göteborg så är ju frågan varför inget annat bolag öppnat en linje till New York, om nu marknaden finns för det?

Jag tror mycket väl att en mindre maskin som med Privatair-upplägget skulle kunna funka, men en daglig widebody?
 
I alla spekulationer kring mindre kärror, hur ser passagerarkilometerkostnaderna ut för dessa vs widebody?
Bränslet är ju lätt att leta fram, personalkostnader, slottider, gatetider m m är lite mer komplext. Här är några bränslesiffror i liter per 100km per säte.

B787-9 2.37 L/100 km
B747-8 2.65 L/100 km
B737MAX8 2.13 L/100 km
B737MAX9 2.53 L/100 km
A330neo-900 2.42 L/100 km
A321neoLR 2.43 L/100 km

Ovan på medeldistans (4,000–5,560 km) data: Fuel economy in aircraft - Wikipedia
 
Bränslet är ju lätt att leta fram, personalkostnader, slottider, gatetider m m är lite mer komplext. Här är några bränslesiffror i liter per 100km per säte.

B787-9 2.37 L/100 km
B747-8 2.65 L/100 km
B737MAX8 2.13 L/100 km
B737MAX9 2.53 L/100 km
A330neo-900 2.42 L/100 km
A321neoLR 2.43 L/100 km

Ovan på medeldistans (4,000–5,560 km) data: Fuel economy in aircraft - Wikipedia
Kan man räkna rakt baklänges med tanke på uddakonfigerna såsom bära extra bränslet och seatingkonfiger på den typen av plan?
 
Kan man räkna rakt baklänges med tanke på uddakonfigerna såsom bära extra bränslet och seatingkonfiger på den typen av plan?
Jag gissar att siffrorna på Wikipedia är för all-economy konfig för att vara jämförbara. 747-8 står som 467 seats där, medan Lufthansa t ex kör 364 säten på sina 4-klass 747-8
 
Toppen