Eu261 styr ju båda så varför skulle regler fungera vid den ena men inte den andra. Det är ju tydligen bara jag som har blivit neka en EU 261 claim. Eller vad säger Agö kan det finnas någon annan??
Jag har ju berättat för dig vad skillnaden är mellan IDB och försening/inställt flyg flera gånger nu men vi kan ta det igen.
1. IDB - finns inga omständigheter som kan leda till annat än ersättning. Flygbolaget är därtill skyldigt att omgående ersätta passageraren. Läs artikel 4.3 i 261/2004.
2. Försening/ersättning - det finns omständigheter som kan leda till att flygbolaget kan slippa behöva ersätta passageraren. I vilket fall som helst finns ingen skyldighet att omgående ersätta passageraren utan det är upp till passageraren att söka ersättning.
3. Detta är alltså en väsentlig skillnad i hur regelverket tillämpas på IDB kontra andra typer av problem som kan föranleda ekonomisk ersättning.
Kan du inte lista övriga ärenden du haft när du blivit nekad ombordstigning och fått en kaffevoucher?