Senaste nytt

Billiga inrikesbiljetter med ANA och JAL i Japan

Jag försökte boka 2 biljetter med JAL men det gick inte för jag hade 2 enkelbiljetter (tpe-kix / kix-hkg )
och det måste vara EN biljett till/från Japan.
När jag bokade biljetten sa jag att jag hade en en t/r med BA till HKG och sen vidare med JAL, och
den jag pratade med då sa, efter att ha kollat bokningarna, att detta skulle vara ok.
När de inte ställt ut biljetterna efter en vecka ringde jag och fick då reda på att någon bestämmt att det inte alls var ok.
Kass kundtjänst minst sagt, inte för mycket begärt att de hör utav sig när de upptäcker ett fel som gör att de inte kan sälja biljetten,

ANA verkar ha samma regler, det står international ticket must be round/circle/open jaw travel to/via Japan
Om det är "international ticket must be round/circle/open jaw travel to/via Japan", din routing (Taipei-Osaka // Osaka-Hong Kong) bör inte vara några problem, tycker jag.
Det är open jaw eller via Japan i så fall.

Om det är "international ticket must be round/circle/open jaw travel to/via Japan", din routing (Taipei-Osaka // Osaka-Hong Kong) bör inte vara några problem, tycker jag.
Det är open jaw eller via Japan i så fall.

Problemet var att det var två enkelbiljetter, bokat som en open jaw biljett hade det varit ok.

Problemet var att det var två enkelbiljetter, bokat som en open jaw biljett hade det varit ok.
Jag har nu pratat med både ANAs och JALs kundtjänst i London om detta.
De bekräftar att man INTE kan köpa Yokoso Japan / Visit Japan fare ifall man flyger till/från Japan med två separata biljetter.

Man kan tycka att det är icke användarvänlig regel, men det är det som gäller sa de.

Om man har minst 5.000 miles på United Mileage Plus, kan man boka enkelresa inom Japan för från 5.000 miles per enkelresa. (t ex Tokyo-Osaka kostar 5.000 miles per enkelresa och Tokyo-Okinawa kostar 8.000 miles per enkelresa)

Interactive travel destinations awards chart | United Airlines

Med American Airlines AAdvantage kan man boka en enkelresa inom Japan för 7.500 miles.

Flight award chart for oneworld and partner airlines − Award travel − American Airlines

Både American Airlines AAdvantage och United Mileage Plus tillåter anslutning inom Japan, så om det blir flera segment än en flight, kan det blir billigare än att använda avios från British Airways Executive Club.

För resor som börjar inom 21 dagar från bokningsdatumet, måste man betala 75 USD per bokning ifall man inte har någon status hos de programmen.

Options Available for Award Tickets | United Airlines
Award travel − AAdvantage program − American Airlines

JAL har publicerat JAL Japan Explorer Pass.

Screenshot20170601 01 JL.png

Biljettpriset börjar från 5.400 JPY (ca 430 SEK) per segment och numera går det att boka den här biljetten även när man reser till Japan med Open jaw biljett.
Kanske något för @Homer?

JAL Japan Explorer Pass
JAL Japan Explorer Pass

JAL skrev:
Terms & Conditions

Please read the terms and conditions below.

ELIGIBILITY

1. Residence must be outside Japan - refer to below *.
* Residence outside Japan - Passenger must hold a passport issued by a country other than Japan, or Japanese passport holder with the right of permanent residence of a country other than Japan.
2. International air fare must be Round Trip, Circle Trip or Open Jaw. The journey must be to/via Japan from outside Japan. Either the ticket number or reservation code is required at the time of purchase.
3. Passport information is required at the time of purchase.
4. Passenger's passport (or identification of residence outside Japan for Japanese passport holder) and international ticket must be presented at the time of check-in.

Customers that do not meet these eligibility rules may be asked to purchase a new ticket when checking-in at the airport.

JAL har publicerat JAL Japan Explorer Pass.

Visa bifogad bild 64654

Biljettpriset börjar från 5.400 JPY (ca 430 SEK) per segment och numera går det att boka den här biljetten även när man reser till Japan med Open jaw biljett.
Kanske något för @Homer?

JAL Japan Explorer Pass
JAL Japan Explorer Pass

Problemet som vi diskuterade tidigare i tråden var att jag hade 2 enkelbiljetter till/från Japan.
Så det hade ju inte gått att boka Japan Explorer Pass heller för det är samma krav

2. International air fare must be Round Trip, Circle Trip or Open Jaw.

Jag var nyligen i Japan och bokade före avfärd en enkelresa Sendai-Tokyo Narita med ANA och blev förvånad över hur billigt det var (75 USD). Bokning utanför Japan och minst 30 dagar i förväg räckte tydligen för att få Discover Japan Fare. Se regler Value (ANA Discover JAPAN Fare)|Book Flights/Plan Travel│International Flight Tickets Reservation│ANA

Priset fanns bara på ANA:s egen sajt och dök inte upp hos online-resebyråerna.

För oss var det ett bra alternativ till Shinkansen då vi skulle flyga hem från Narita morgonen därpå.

Jag o fru IPC har en bokning till ARN-HND med BA 21/2 2018 - 28/2 2018.

Vi tänkte ta oss till Okinawa - OKA den 23/2 och åter till Tokyo 26/2.
Med mina 190 cm vill jag gärna ha något bättre plats, men med poäng kan man inte boka first inrikes (vad jag förstår).
Går det att boka med något travelpass i first?
Tacksam för svar!

BTW.
Vi ses på Monks imorgon.

Jag o fru IPC har en bokning till ARN-HND med BA 21/2 2018 - 28/2 2018.

Vi tänkte ta oss till Okinawa - OKA den 23/2 och åter till Tokyo 26/2.
Med mina 190 cm vill jag gärna ha något bättre plats, men med poäng kan man inte boka first inrikes (vad jag förstår).
Går det att boka med något travelpass i first?
Tacksam för svar!

BTW.
Vi ses på Monks imorgon.

Förr kunde man köpa till uppgradering till Class J (lite mer benutrymme än vanlig Economy class stol) på JAL flight inrikes för 1.000 JPY per flight vid check in men fr o m 2017-NOV-16 slutar de det tyvärr.

Class J (Inflight and Lounge Services) - JAL Domestic Flights

About JAL Group's Passenger Service System transformation scheduled on November 16, 2017 - JAL

När vi åkte Haneda - Okinawa förra året, så köpte vi till Class J och fick gott om plats för benen, väl använda 1000 JPY. Vi gjorde uppgraderingen vid incheckningen, det var svårt att få till det on-line med våra poängbiljetter (BA Avios)

Toppen