Senaste nytt

Vi måste prata om SAS Danmark...

Rasmus_1

Medlem
För dagen på väg till Hamburg från Umeå i SAS Plus. Sedan många år är jag Elite Plus (Star Gold) med TK men i "mellanåren" brukar jag kreditera mina flygningar till SK, inte minst för att kunna använda AmEx 2-1 voucher för att boka bonusresor. I dagarna fick jag ett nytt medlemskort från Turkish med giltighetstid fram till 04/19 (det förra kortet går ut först 04/17).

Av någon anledning fungerade inte min vanliga rutin med att först dra TK-kortet och sedan blippa mitt boardingpass i automatgaten till loungen. Direkt blev jag bryskt tillrättavisad av loungepersonalen som på otrevligaste tänkbara sätt gjorde klart att jag inte hade tillträde till övervåningen då jag "bara" reste i Plus och var SK*S. Jag förklarade mycket vänligt att jag hade ett giltigt Turkish guldkort i handen och att det inte historiskt varit något problem varvid personalen blev ännu otrevligare.

Till slut lät personalen övertygas och släppte in mig men anledningen till denna post är att detta inte är första gången som SAS personal på Kastrup varit direkt obehagliga i sitt kundbemötande. Betänk att jag som sagt hade en betald biljett i SAS Plus! Inte tillstymmelse till ett leende eller (jag förstår att det låter helt orimligt!) en ursäkt när de så uppenbart handlade fel. Istället för fler DN-annonser tror jag SAS skulle ha mycket att vinna på att helt enkelt omplacera personalen i loungen här (samt en del flygande SAS Danmark-personal men det är en annan sak). Skillnaden mot Arlanda är milsvid!!

Last edited:
Detta är inget nytt. Om du flyger på ditt EBS ska du ej ha tillgång till Guldloungen, oavsett status med andra bolag. Skillnaden nu är väl att de följer reglerna. Att personalen är otrevlig är dock en annan femma.

Detta är inget nytt. Om du flyger på ditt EBS ska du ej ha tillgång till Guldloungen, oavsett status med andra bolag. Skillnaden nu är väl att de följer reglerna. Att personalen är otrevlig är dock en annan femma.
Så har jag inte förstått det men kan ha fel. En del flygbolag har ju till och med separata rader för FQTV (kredit) och FQTS (status). Finns mängder skrivet om denna situation på Flyertalk.

Så har jag inte förstått det men kan ha fel. En del flygbolag har ju till och med separata rader för FQTV (kredit) och FQTS (status). Finns mängder skrivet om denna situation på Flyertalk.
Ja det finns separata rader för det. De har dock sedan ca 1 år tillbaka börjat med att dit man krediterar flighten är också den status som bestämmer om man kommer in i loungen. Det är ju dock inte alltid det efterlevs.
Att personalen inte är service minded och kan förklara detta på ett bra sätt är bara beklagligt. Oavsett vad ska man aldrig få ett dåligt bemötande om man själv nu inte är otrevlig (vilket nästan inga resenärer är initialt).

Betänk att jag som sagt hade en betald biljett i SAS Plus! Inte tillstymmelse till ett leende eller (jag förstår att det låter helt orimligt!) en ursäkt när de så uppenbart handlade fel.
Som andra redan påpekat, det är ju faktiskt du som har fel i detta fall. Jag kan också tycka att vissa i loungen är riktigt sura (fast kanske inte mer än på andra ställen). Det rättfärdigar kanske inget, men hur var din attityd själv? Du var helt säker på att du hade rätt så du blev kanske upprörd?

Som andra redan påpekat, det är ju faktiskt du som har fel i detta fall. Jag kan också tycka att vissa i loungen är riktigt sura (fast kanske inte mer än på andra ställen). Det rättfärdigar kanske inget, men hur var din attityd själv? Du var helt säker på att du hade rätt så du blev kanske upprörd?
Det är väl alltid svårt att säga hur ens egen attityd är men har vi verkligen gått till botten med detta? Har vi något slags skriftligt klargörande att det verkligen krävs att man krediterar till det program som man har status med? Så vitt jag kan läsa på olika hemsidor är det enda som krävs att man har ett giltigt Star Gold och en biljett med ett flygbolag i Star Alliance?

Ska kanske tillägga att jag gjort så här av och till i snart 10 år, först med BD/SK och sen TK/SK över hela världen och i princip aldrig haft problem. Även med BA/QR har det fungerat utmärkt när det gäller Oneworld-flygningar.

Skriftligt klargörande vet jag inte om det finns, men det är så sas hanterat det senaste året. Innan har det fungerat utmärkt att använda olika kort för intjäning och status men den tiden verkar förbi. Som med mycket annat ändras saker och ting och man får anpassa sig till det nya.

Flög via CPH förra veckan och blev då otroligt väl bemött av en trevlig loungevärdinna. Jag och kollegorna konstaterade dock att det var undantaget som bekräftar regeln. Normalt sett är bemötandet bedrövligt dåligt och verkligen något SAS borde åtgärda!

Skriftligt klargörande vet jag inte om det finns, men det är så sas hanterat det senaste året. Innan har det fungerat utmärkt att använda olika kort för intjäning och status men den tiden verkar förbi. Som med mycket annat ändras saker och ting och man får anpassa sig till det nya.
Ok! Bra att veta till nästa gång. Oavsett detta kvarstår dock min huvudpoäng, att *sättet* som SAS loungepersonal på Kastrup (till skillnad från Arlanda där det gick alldeles utmärkt att göra så här tidigare idag!) bemöter sina kunder är helt orimligt. Jag har inga som helst problem att ta ett "nej" men däremot har jag problem med att man blir behandlad som i det närmaste kriminell när man reser i SAS Plus och har varit synnerligen lojal till den allians som SAS ingår i..

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen