Senaste nytt

Kreditera poängen hos Finnair Plus eller British Airways Executive Club (BAEC)?

Tonton

Medlem
Hej,

Jag blev häromveckan ombokad av SAS till Qatar Airways Ekonomy (Bokningsklass M) Arlanda - Doha - HongKong.

Då jag i princip alltid flyger Star Alliance så har jag ingen superkoll på OneWorld. Jag är medveten om att en enkelresa i Ekonomi inte ger jättemycket poäng, ändock så vill jag inte låta dessa gå till spillo:)

Finnair Plus ger 100% för bokningsklass M
BAEC ger 50% för bokningsklass M

Enligt GCmap så är sträckan ARN-DOH-HKG 6785 miles.

Det som gör mitt beslut svårt är att jag redan har ett konto hos BAEC med totalt 5 135 Avios(er?).

Om jag krediterar till Finnair Plus så kommer jag totalt att ha 6785 poäng på kontot.
Om jag krediterar till BAEC så kommer jag totalt att ha 8527 avios(er) på kontot.

Jag har inga direkta planer på att flyga mer OneWorld i närtid (om det inte kommer något supererbjudande) och det är därför enbart dessa poäng jag kommer att ha till förfogande.

Har två konkreta frågor:

1. Kan jag på något sätt använda dessa poäng på ett någorlunda okej sätt?
2. I vilket av dessa program kan jag få ut mest värde av dessa poäng?
 

gdaily

Medlem
Bra att notera att Finnair poäng försvinner efter typ 3 år. I BAs fall så lever poängen kvar så länge du har en transaktion vart annat (?) år, så valet skulle för mig vara enkelt - sätt dom på BA
 

jumbooze

Medlem
1. Kan jag på något sätt använda dessa poäng på ett någorlunda okej sätt?
2. I vilket av dessa program kan jag få ut mest värde av dessa poäng?
För mig skulle valet var enkelt med BAEC då du kan köra med family pooling, delbetala med avios osv. Tjäna mera avios mha boka rocketmiles,pointshound & kaligo och liknande och är ni två i hushållet så tar man alla "värvningspoängen" dvs förste värvar den andre osv och bokar när det är signup-bonusar och klumpar ihop i familjekontot. Då blir det lätt till en kortdistans first inom Asien och ett besök på HKG the Wing.
 

Tonton

Medlem
För mig skulle valet var enkelt med BAEC då du kan köra med family pooling, delbetala med avios osv. Tjäna mera avios mha boka rocketmiles,pointshound & kaligo och liknande och är ni två i hushållet så tar man alla "värvningspoängen" dvs förste värvar den andre osv och bokar när det är signup-bonusar och klumpar ihop i familjekontot. Då blir det lätt till en kortdistans first inom Asien och ett besök på HKG the Wing.

Du gjorde valet enkelt. Tack!

Nu väcktes drömmen om The Wing helt plötsligt också :rolleyes:
 

nota bene

Medlem
Bägge programmen har sina merits... Jag krediterar allt AY till AY Plus samt en del economy som har bättre intjäning dit. Det är bra att ha ett alternativ till SAS för sista minuten inom Europa när cash blir svindyrt.

Ser i år ut som om jag kommer upp i AY Platinum och BA GGL på detta sätt...

Men i din situation med bara någon skvätt av poäng är det ganska självklart med BAEC då poängen gäller längre och det kostar mindre att ta ut korta resor. Som sagt även intjäningsmöjlighet med kort för dig som är UK-baserad.
 
Toppen