Senaste nytt

Lämna elektroniken hemma när du åker till USA

Jag kanske missat hur det är tänkt, men om det är säkerhetskontrollen på flygplatsen som brister borde då inte samtliga bolag som flyger därifrån drabbas? Varför är det ett antal specifika bolag utpekade?

Om man hade varit konspiratoriskt lagd så hade man kunnat tro att någon vill ha oövervakad tillgång till folks datorer vid till exempel ankomst till USA. Nu är ju inte jag konspiratoriskt lagd. Men jag kan förstå att argumentet förs.

Vad är motiveringen till att begränsa elektroniken på dessa flygbolag och via dessa flygplatser? Är elektronik som är muslimskt troende mer riskfyllda inne i flygkabinen än elektronik som tror på Buddha? Är man orolig för att "storbilds"-filmer från böneutrop kommer skada medpassagerarna ombord än motsvarande film från en medelmåttig kyrkokör från Inre Ytterby? För skrotet tillåts ju vara ombord på flyget, om än en trappa ner...

Det är ett politiskt beslut, inte ett beslut fattat för att avskräcka terrorism. Att inte kunna ta med din dator påverkar forskaren som ska föreläsa mer än terroristen, skulle jag tro.

Jag kanske missat hur det är tänkt, men om det är säkerhetskontrollen på flygplatsen som brister borde då inte samtliga bolag som flyger därifrån drabbas? Varför är det ett antal specifika bolag utpekade?
Det stod i artikeln att inga amerikanska flygbolag drabbades eftersom de inte flög till de flygplatserna, verkar dock konstigt för visst flyger United/AA till Dubai och Turkiet?

Enligt AP gäller det alla bolag som direktflyger till USA från dessa fpl:

Amman, Jordan;
Kuwait City, Kuwait;
Cairo, Egypt;
Istanbul, Turkey;
Jeddah and Riyadh, Saudi Arabia;
Casablanca, Morocco;
Doha, Qatar;
Dubai and Abu Dhabi in the United Arab Emirates.

Oavsett flygbolag. United är de enda som kommenterat hittills av USA-bolagen och de har inte flygningar till någon av dem påstås det. Flyger verkligen inte United till Istanbul?

Jäkligt märklig lista flygplatser. IST men inte Ankara? Men det är väl bara en tidsfråga innan det kommer hit också :-(

För övrigt försökte tydligen BA med något liknande 2006. Mängden bagagestölder ökade kraftigt då.

Om detta blir verklighet får jag ha en dator i USA och ha en extern hårddisk som jag bootar ifrån. Måste bli billigare i längden.

Också en slump att president Trump hade möte med de amerikanska flygbolagen nyligen. Protektionism tar många former.

Exakt, man behöver inte vara speciellt konspiratorisk för att se ett samband. De amerikanska flygbolagen har ju varit kritiska till att statsunderstödda guldbolag tar sig in på deras marknad och denna åtgärd är ju som klippt och skuren för någon som vill stötta amerikanska bolag och samtidigt visa sig handlingskraftig i "kriget mot terrorn".

Toppen