Senaste nytt

Hörlurar tog eld på plan - Risk för åtstramningar där med ?

Det finns alltid en risk, men sannolikheten efter ett inträffande är nog inte alltför stor. Den är ju t.ex. bara en enda (väl?) modell på telefon som blivit förbjuden, och det är ju rätt många andra som också börjat brinna och motsvarande. Så länge det sker i enstaka fall får man nog leva med att det gör det och hantera det.

Eller så ses det som en intäktskälla för bolagen som kan hyra ut lurar som är "godkända". Får hoppas det inte går dit...

Det kan nog tänkas att man minskar den gräns på hur stora batterier man får ha i kabinen. Galaxy Note 7 hade runt 3500 mAh, medan trådlösa lurar bör ligga kring 600-800 mAh. Laptops har ju betydligt större, men brukar inte förvaras påslagna eller under laddning i tråda utrymmen, som när man sover på ett par lurar eller har mobilen i fickan.

Det kan nog tänkas att man minskar den gräns på hur stora batterier man får ha i kabinen. Galaxy Note 7 hade runt 3500 mAh, medan trådlösa lurar bör ligga kring 600-800 mAh. Laptops har ju betydligt större, men brukar inte förvaras påslagna eller under laddning i tråda utrymmen, som när man sover på ett par lurar eller har mobilen i fickan.

Mja, de flesta laptops idag är nästan aldrig avstängda utan i en eller annan nivå av standby. Inte stor skillnad på det och en mobil i flight mode. Och dessutom förvaras de ju i det läget oftast i en väska = trångt utrymme.

Jag tänkte att bränderna ofta uppstår när batteriet laddas, eller vid högre strömuttag, vilket sällan sker när en laptop är nedpackad.

Jag tänkte att bränderna ofta uppstår när batteriet laddas, eller vid högre strömuttag, vilket sällan sker när en laptop är nedpackad.
Det är helt korrekt. Men det gör å andra sidan inte mobilen i fickan heller. Jag vet dock inte i vilka scenarion galaxyn började brinna.

Hörlurar kan väl knappast ha högt ström uttag någonsin. (däremot lite in när de laddar förstås)

Undrar om det är p g a brand->skadeståndsrisken som Bose trådlösa inte funkar medans de laddas.

Nä, det är antagligen för att inte uppmuntra till användning konstant ikopplade till laddning för minskad batterikapacitet. Samma anlednings som Apples mus har sin laddningsport på undersidan, för att man inte ska få för sig att köra den med konstant laddning till.

Toppen