Senaste nytt

Förslag på resmål – bonusbiljetter longhaul med barn

Lust att utveckla?

Antingen menar du "Nej, ingen har bättre koll på hur det fungerar" (osannolikt), eller så menar du "Nej, det blir inte 2för1 för föräldrarna" eller "Nej, ni kan inte köpa dotterns biljett för 50% av priset" eller "Nej, en kombination", och alla svar upplever jag att jag skulle behöva ett längre svar på för att förstå.

Bara om ni reser med 100% SAS får ni 50% rabatt för barn (över 2 år). Med Star Alliance kostar det fullpris i poäng. Så om ni reser till någonstans dit det kostar 140k så blir det för tre personer 280k poäng (två av resenärerna använder en 2-4-1) den tredje personen betalar fullpris 140k.

Hej, och tack för ditt svar! Jag är lite av en n00b i fråga (har samlat en del poäng, men inte bokat bonusbiljetter tidigare). Jag skulle gärna vilja kolla på utbudet av bonusresor med EB-poäng på t ex Asiana, ANA och dylikt, men jag får inte riktigt ordning på det. Jag har testat awards.nu, men får 0 resultat. Hur kollar jag ifall det finns tillgängliga bonusresor? Hur hittade du att Asiana har businessplatser t/r i maj? (Andra får givetvis också svara )

Jag söker på Uniteds sida. För första klass, kika på "First Saver"-kolumnen i sökresultatet. Award search | Flights | United Airlines

Lust att utveckla?

Antingen menar du "Nej, ingen har bättre koll på hur det fungerar" (osannolikt), eller så menar du "Nej, det blir inte 2för1 för föräldrarna" eller "Nej, ni kan inte köpa dotterns biljett för 50% av priset" eller "Nej, en kombination", och alla svar upplever jag att jag skulle behöva ett längre svar på för att förstå.

Jag är ingen expert på barnpriser, men jag har för mig att 50% rabatt bara gäller om du bokar enbart SAS-flighter med eurobonus. Ska du boka Star Alliance så tror jag barnet räknas som vuxen prismässigt, om det behöver eget säte (dvs, är över 2 år).

Fråga 2: Ska jag försöka stressköpa flygbiljetter och resa innan hon fyller 2, för att komma billigare undan? I så fall får hon väl inget eget säte heller, som hon däremot får från 2 åå? Vi har flugit med henne kortare resor i ekonomi förut, då har hon sovit i min famn, men det fungerar såklart inte på longhaul – däremot borde det väl fungera i business eller first?

Min fru og jeg har rejst med vores datter longhaul siden hun var 11 måneder. Det har altid fungeret fint. Første gang var hun uden egen plads i flyet men tilpas lille til at kunne anvende basinette, men det kan jeres pige nok ikke når hun er næsten 2 år. Personligt ville jeg nok vælge at købe plads til hende på flyet også selv om hun ikke er fyldt 2 år endnu, det er langt at sidde med den lille pige - også i business. Hvis det er et aften fly er det simpelthen perfekt med eget sæde til barnet, så kan hun sove mens i nyder middag i fred og ro.

Men - at rejse med små børn i premium class (business eller first) er som "a walk in the park". Smidigt gennem check in, security. Ingen kø ved boarding. Godt med plads og tid om bord.

Fråga 3: Ska vi undvika First, med tanke på vår dotter? Hon är oftast glad och lättsam. Jag reste business för första gången förra veckan (Lufthansa över Atlanten), och insåg att det var skönt men inte direkt superlyxigt, och det fanns barn i business som lät mycket, men jag anser att han inte störde (upplevde inte att någon annan kände sig störd heller).

Jeg har aldrig haft mulighed for at flyve first - men jeg ville ikke have noget problem i at gøre det med et barn. Det bliver nok lettere når de bliver lidt ældre hvor man kan tale med dem om hvordan man skal opføre sig. Men hvis hun er glad og let så burde det slet ikke være noget problem. Jeg har aldrig oplevet at blive alvorligt forstyrret af børn i business class og jeg har rejst en del, også med andre børnefamilier i kabinen. Der er bare generelt mere ro og plads i kabinen, det tror jeg også virker på børnene.

Så det er bare med at få hende ud og rejse! Min datter er nu 5,5 år og hun elsker det. Og vi flyver på ferie til Dubai (bare hende og jeg) i aften med Qatar Airways via Doha i business class på et par reward tickets fra København jeg bookede for snart et år siden :)

Lust att utveckla?

Nej, ni kan inte köpa dotterns biljett för 50% av priset. Det är helt enkelt ej i SAS regler om ni ej åker endast SAS flights.

Jag kollade upp KwaZulu Natal lite snabbt, och det ser ju helt fantastiskt ut! Hur tror du att det är att resa med en knapp tvååring där? Hon lär inte uppskatta safari (däremot tänker jag att när hon är äldre så ska vi absolut åka på safari, men då behöver hon vara typ 7 år gammal för att verkligen uppskatta det) och vi är inte så sugna på stadsliv, utan snarare mer lugn, vacker natur och möjligheten att låta henne gå lite själv (det vill säga inte behöva vara rädda för varje steg hon tar utan att hålla oss i handen).

Det ÄR fantastiskt där. Har bott i KwaZulu-Natal och flugit mycket på St Lucia med omnejd.
Bild direkt efter landningen på Phinda Game Reserve.
37ace200749dd3f5e76e736fcafeadc3.jpg

Ingen stadslivs känsla direkt innan du kommer in till Durban. Delvis fina stränder från St Lucia till Durban och bäst med barn är nog i St Lucia där det är (var då) långgrunt (för att vara Sydafrika). I Umhlanga är det mindre badområde mellan flaggor och det är relativt ofta Shark-flags uppe. Oftast i det området är det inte jättetillgängligt att ta sig ner till stränderna...
1451a9dd4b893a590ad3e7da66b80b28.jpg

Tips är att def åka innan hon blir två. Vi gjorde det i business när vår första var ett. Eftersom kabinen inte var full så fick han en egen säng ändå till sist.

Tips är att def åka innan hon blir två. Vi gjorde det i business när vår första var ett. Eftersom kabinen inte var full så fick han en egen säng ändå till sist.

Det er et godt tip - det har vi også gjort. Servicen når man rejser med små børn plejer at være super god syntes jeg. Man kan jo bare ikke være sikker på at der er ledige sæder :)

Toppen